Kasviproteiinia sen seitsemää sorttia – meneekö pää pyörälle kaurajauhiksista ja härkiksistä? Näin valitset sopivan eri ruokiin!


Haluatko vähentää lihan syömistä, mutta kasviproteiinien kummalliset nimet saavat vain ymmälleen? Tämän jutun luettuasi tiedät, miten eri tuotteet kannattaa valmistaa ja mihin ruokiin ne sopivat parhaiten.
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

Viime vuosina kauppoihin on ilmestynyt kiihtyvään tahtiin yhä uusia soijasta, kaurasta, härkäpavusta ja muista kasviproteiineista valmistettuja lihan korvaajia. Ei ole ihme, jos kotikokin on vaikea pysyä kärryillä eksoottisesti nimettyjen tuotteiden ominaisuuksista ja käyttötarkoituksista.

Ruuan laittaminen kasviproteiinivalmisteista ei onneksi ole sen monimutkaisempaa kuin lihastakaan – osin se on jopa helpompaa ja nopeampaa, sillä kaura-, soija-, härkäpapu- ja sieniproteiinipohjaiset tuotteet eivät vaadi pitkiä valmistusaikoja, ja osa on jopa käyttövalmiita sellaisenaan.

Haastavin hetki on yleensä maustaminen, sillä suurin osa vegevalmisteista on hyvin miedon makuisia. Myynnissä on kuitenkin myös ruoanlaittoa helpottavia, valmiiksi maustettuja versioita – ja toisaalta, harva taitaa syödä lihaakaan maustamatta?

Poimi tästä vinkit suosituimpien kasviproteiinivalmisteiden käyttöön!

Tofu – kotikeittiön vaatimaton akrobaatti

Kiinteä tofu on parhaimmillaan marinoituna ja rapeaksi paistettuna. Lämpimässä tofusalaatissa tofuviipaleet pyöritetään seesaminsiemenissä ja paistetaan.

Vanha tuttu tofu on kasvisproteiinien moniottelija, joka taipuu ruoanlaitossa lähes mihin vain alkupaloista jälkiruokiin. Tofu eli soijapapujuusto valmistetaan soijamaidosta juoksettamalla. Kaupoista löytää useilta valmistajilta niin maustamatonta, maustettua, savustettua, kiinteää ja pehmeää tofua.

Kiinteää tofua voi muun muassa paistaa, grillata, syödä sellaisenaan leivällä tai lisätä vokkeihin ja keittoihin. Pehmeä tofu sopii esimerkiksi levitteisiin, jälkiruokiin ja smoothieihin.

Tofuruokien valmistamisessa kriittinen vaihe on marinoiminen tai maustaminen, sillä tofun oma maku on mieto ja hieman tylsä. Toisaalta sienimäinen rakenne imee itseensä hyvin makuja, mitä kannattaa hyödyntää ruoanlaitossa. Lue täältä kattavat vinkit tofun käyttöön ja kokeile esimerkiksi lämmintä tofusalaattia, tofukokkelia tai vietnamilaisia tofuleipiä. Tofua voi valmistaa myös itse soijamaidosta.

  • Vegaaninen, gluteeniton (Huom! Osa valmiiksi marinoiduista tofuista voi sisältää gluteenia)
  • Pääraaka-aine: soija
  • Säilytys: jääkaapissa

Soijarouhe – edullinen ja pitkään säilyvä klassikko

Soijabolognese ei kalpene jauhelihaa sisältävälle esikuvalleen.

Soijarouhetta sai kaupoista jo silloin, kun nyhtökaurat ja härkikset olivat vielä kasvissyöjien villejä toiveunia. Soijapavuista valmistettava rouhe sekä sen serkut eli suikaleet ja palat ovat kuivatuotteita, joiden etuna on pitkä säilyvyys huoneenlämmössä. Ne ovat myös edullisia verrattuna moniin uudempiin verrokkeihinsa.

Soijarouheen maku on aavistuksen pähkinäinen, lähes mauton. Rouhe on kuitenkin helppo maustaa, sillä huokoinen rakenne imee itseensä sukkelasti nestettä ja makuja. Tumma soijarouhe on ulkonäkönsä ja koostumuksensa ansiosta jauhelihan klassinen korvaaja. Rouhe passaakin käytännössä lähes mihin tahansa, mihin voisi käyttää myös jauhelihaa: esimerkiksi bolognesekastikkeeseen, makaronilaatikkoon, lasagneen.

Soijarouhe pitää kypsentää. Maukkaimman lopputuloksen saat, kun paistat kuivan rouheen pannulla runsaassa öljyssä ja maustat sen jälkeen. Toinen vaihtoehto on liottaa rouhe esimerkiksi kasvisliemessä. Kolmas tapa kastiketta tai keittoa tehdessä on lisätä rouhe ruoan joukkoon sellaisenaan hieman ennen ruoan valmistumista.

Rouhetta kookkaammat soijasuikaleet ja -palat maistuvat esimerkiksi broilersuikaleiden tapaan valmistettuna kastikkeissa tai vaikkapa marinoituna salaateissa. Palat ja suikaleet on syytä keittää aluksi vedessä tai kasvisliemessä, jotteivat ne jää sisältä kuiviksi. Puristele keittämisen jälkeen neste pois, jotta palat imevät itseensä vielä makuja kastikkeesta.

  • Vegaaninen, gluteeniton
  • Pääraaka-aine: soija
  • Säilytys: huoneenlämmössä

Nyhtökaura – himoittu pioneeriherkku

Nyhtökaurapasta saa makua parsakaalista.

Kotimainen keksintö nyhtökaura villitsi kasvisruoasta innostuneet suomalaiset tullessaan markkinoille muutama vuosi sitten. Se valmistetaan kaurasta, härkäpavusta ja herneestä. Saatavilla on maustamattoman vaihtoehdon lisäksi paria valmiiksi maustettua versiota ja lisäksi muun muassa pyöryköitä ja pihvejä.

Ulkomuodoltaan hieman nyhtöpossua tai jauhelihaa muistuttava nyhtökaura on kypsä, eli se on käyttövalmista sellaisenaan tai lämmitettynä. Nyhtäkauran maku on pehmeä ja mieto. Koostumus on "lihaisan" murea ja säikeinen, ja nyhtökaura imee itseensä hyvin nestettä. Esimerkiksi keitoissa nyhtökaura turpoaa. Monet nyhtökauraan mieltyneet ovat sitä mieltä, että herkku on parhaimmillaan paistettuna.

Kokeile nyhtökauraa esimerkiksi tortillojen täytteenä, vegaanisessa kaali-makaronilaatikossa, kalattomassa nizzansalaatissa, nyhtökaura-pitaleivissä tai perinteisen lihakeiton vegeversiossa nyhtökaurakeitossa.

  • Vegaaninen
  • Pääraaka-aine: kaura
  • Säilytys: jääkaapissa

Härkis – härkäpavusta valmistettu suosikki

Mehevät härkispihvit maistuvat vaikka kermaviilin kera tai hampurilaisten välissä.

Kotimaisista härkäpavuista valmistettava härkis näyttää kypsältä jauhelihalta ja pitkälti myös korvaa sen. Käyttövalmis härkäpapuvalmiste lisätään kastikkeisiin lopuksi. Keittäessä se hajoaa helposti. Härkis taipuu myös pyöryköihin ja pihveihin.

Jauhelihamaisen perustuotteen lisäksi saatavilla on lisäksi ainakin bbq- ja tex mex -maut, valmiita pihvejä ja pyöryköitä sekä soijarouheen tapaista, huoneenlämmössä säilyvää härkäpapurouhetta.

Härkiksen maku on miedohko, mutta jotkut kokevat sen aavistuksen pistäväksi. Härkis onkin parhaimmillaan hyvin maustettuna. Kokeile esimerkiksi punajuuri-härkispastaa, härkisbolognesea, perunasose-härkislaatikkoa, härkisvuokaa tai härkispihvejä. Lisää härkisreseptejä löydät täältä.

  • Vegaaninen, gluteeniton
  • Pääraaka-aine: härkäpapu
  • Säilytys: jääkaapissa

Muru kaurajauhis – tätä lapset luulevat jauhelihaksi

Yksi tuoreimmista kasviproteiinikaartin jäsenistä on Elovenan Muru kaurajauhis. Murun pääraaka-aine on suomalainen kaura, ja lisäksi siinä on muun muassa peruna- ja herneproteiinia.

Muru on käyttövalmis sellaisenaan. Ulkonäkö muistuttaa pieneksi silputtua ja paistettua jauhelihaa, ja maku on miedon viljamainen – muista siis mausteet! Muru maistuu parhaimmalta öljyssä paistettuna ja reilusti maustettuna. Muru toimii hyvin kastikkeissa ja laatikkoruoissa sekä pizzojen, piirakoiden ja tacojen täytteissä.

  • Vegaaninen
  • Pääraaka-aine: kaura
  • Säilytys: jääkaapissa

Kaurapala – höystä salaatti ja siivuttaa leivälle

Alkuvuodesta 2019 kauppoihin ilmestyi odotettu kilpakumppani soijapohjaiselle tofulle: Fazerin Yosa kaurapala, joka on nimensä mukaisesti valmistettu kaurasta. Verrokkinsa tapaan kaurapala on neliskanttinen kimpale, jonka voi pilkkoa haluamaansa kokoon. Myynnissä on maustamaton ja yrteillä maustettu versio.

Kaurapalaa voi käyttää monipuolisesti esimerkiksi juuston tai tofun tapaan, sellaisenaan tai kypsennettynä. Siitä voi siivuttaa juustohöylällä viipaleita leivälle tai murustaa paloja salaattiin. Kypsennettynä Kaurapala toimii erityisesti wokeissa tai uuniruuissa.

  • Vegaaninen
  • Pääraaka-aine: kaura
  • Säilytys: jääkaapissa

Oumph – pihvinpurijan lihaisa valinta

Soijapalat ja uunijuurekset valmistuvat kätevästi samalla pellillä.

Ruotsissa kehitetty Oumph on valmistettu soijasta. Kaupassa tuotteen löytää pakastealtaasta. Tarjolla on niin maustamattomia kuin valmiiksi maustettuja suikaleita ja paloja.

Olemukseltaan tämä tuote on ehkäpä kasviproteiinivalmisteista se lihaisin. Maku on muiden soijavalmisteiden tapaan mieto. Oumph kypsennetään pannulla muutaman minuutin ajan. Parhaan lopputuloksen saat, jos sulatat sen ennen paistamista.

Oumphia voi käyttää samaan tapaan kuin broileri- tai possunlihasuikaleita – kokeile esimerkiksi paahtaa soijapaloja uunissa juuresten kanssa!

  • Vegaaninen, gluteeniton
  • Pääraaka-aine: soija
  • Säilytys: pakastimessa

Quorn – broileriksi naamioitunut sienivalmiste

Makea myskikurpitsa ja mausteinen quorn-kastike ovat herkullinen pari. Reseptin löydät täältä.

Quorn on kuin kasvimaailman vastine broilerille, sillä maku ja rakenne ovat hyvin samanlaiset. Quorn valmistetaan teollisen käymisprosessin avulla maaperässä esiintyvästä Fusarium venenatum -sienestä.

Quornin löytää kaupassa pakastealtaasta. Myynnissä on ainakin kuutioita, fileetä, rouhetta, pihviä, nakkia ja nugetteja. Ainoastaan nugetit ovat vegaanisia, sillä muut quorn-tuotteet sisältävät munanvalkuaista tai maitotuotteita.

Quorn sopii kaikenlaiseen ruoanlaittoon korvaamaan esimerkiksi jauhelihaa ja broilerisuikaleita. Kokeile esimerkiksi chili con quornia, täytettyjä myskikurpitsoja tai quorn masalaa.

  • Vain nugetit vegaanisia, osa tuotteista gluteenittomia
  • Pääraaka-aine: sieniproteiini
  • Säilytys: pakastimessa

Seitan – kuin lihatonta kinkkua

Kvinoalla leivitetyt seitanpihvit voi tarjoilla wieninleikkeiden tapaan.

Aasialaislähtöinen seitan valmistetaan vehnägluteenista. Seitan itsessään on mautonta, joten sen voi maustaa täysin mielensä mukaan. Rakenne on lihaisan kiinteä ja sitkeä.

Seitania voi valmistaa itse tavallisista vehnäjauhoista tai vaivattomammin vehnägluteenista, jota löytää jo monista suurista marketeista. Lisäksi myynnissä on ainakin seitanista valmistettua makkaraa, paistia ja leikettä. Seitan on myös suosittu vegaanisen joulukinkun raaka-aine.

Seitania voi paistaa, grillata, marinoida ja leivittää tai käyttää erilaisissa uuni- tai pataruoissa. Seitan sopii myös pitaleivän, kebabin, pizzan ja hampurilaisen täytteeksi.

  • Vegaaninen
  • Pääraaka-aine: vehnägluteeni
  • Säilytys: jääkaapissa

Tempe – tofun luonteikas serkku

Aasiassa suositun tempen eli tempehin perinteinen raaka-aine on soija, mutta Suomessa sitä on saatavilla myös ainakin härkäpavuista valmistettuna. Tofun kaltainen tempe valmistetaan fermentoimalla. Valmistustapansa takia soijatempen maku on aromaattisempi kuin tofun. Monet mieltävät maun hieman pähkinäiseksi tai sienimäiseksi.

Tempe on tofun tapaan vaivaton valmistaa ruoaksi, sillä se kypsyy esimerkiksi pannulla muutamassa minuutissa ja imee hyvin makuja marinadista tai kastikkeesta.

  • Vegaaninen, gluteeniton (Huom. osa valmiiksi marinoiduista tuotteista voi sisältää gluteenia)
  • Pääraaka-aine: soija tai härkäpapu
  • Säilytys: jääkaapissa

Muista myös pavut ja linssit!

Kaupallisten valmisteiden lisäksi lihan voi korvata hyvin esimerkiksi pavuilla ja linsseillä. Tietoa palkokasvien käytöstä ruoanlaitossa ja parhaat reseptit löydät täältä!

Vegaaninen nachopelti on illanistujaisten himotuin herkku. Höysteenä on tomaattisalsan lisäksi muun muassa kidneypavuista valmistettua paputahnaa.

+ 1 vaihtoehto lihalle: maidosta valmistettu mifu

Huijarin butter chicken valmistuu broilerin sijaan mifu-suikaleista. Lapsiperheiden suosikkireseptin on kehittänyt ruokakirjailija Outi Väisänen.

Mifu on Valion vastaus lihattomaan buumiin – joskin tuote valmistetaan maidosta, joten kasviproteiinituotteesta ei ole kyse, eikä mifu siis sovi vegaaneille.

Ensimmäinenä myyntiin tuli muutama vuosi sitten mifu-ruokarae, joka näyttää aivan raejuustolta mutta on kiinteämpää ja säilyttää rakenteensa myös kuumennettaessa. Rakeen lisäksi tarjolla on suikaleita ja jauhista, jotka on kehitetty erityisesti broilerisuikaleiden ja jauhelihan korvaajiksi. Osa mifu-tuotteista on maustamattomia, osa valmiiksi maustettuja.

Mifua voi lisätä ruokiin sellaisenaan. Parhaimmillaan se on, kun paistat sitä ensin pannulla muutaman minuutin. Kokeile esimerkiksi lapsiperheissä hitiksi noussutta huijarin butter chickenia tai lämmintä kvinoa-mifusalaattia!

  • Gluteeniton, ei kasvispohjainen
  • Pääraaka-aine: maito
  • Säilytys: jääkaapissa

Julkaistu: 25.4.2019