Maku

Koululaisen välipalat

Koululaisen välipalat

Koulupäivän jälkeen välipalan syöminen on viisas veto. Keittiössä puuhastelu on tervetullut katkos ennen läksyjen tekoa. Katso tästä helpot reseptit!
Mainos

Kun syöt järkevän välipalan, saat voimia ja virkeyttä, eikä herkkuja tai ruokaa tule ahmittua illalla liikaa. Nälkä pysyy aisoissa, kun syömisvälit pysyvät kohtuullisina. Tarvitset tankkausta noin 3 tunnin välein. Tämä tarkoittaa käytännössä 5–6 ruokahetkeä päivässä.

Koosta päivän pääateriat, lounas ja päivällinen, lautasmallin mukaisesti eli puolet kasviksia, neljäsosa lihaa tai kalaa ja neljäsosa perunaa, pastaa tai riisiä. Täydennä ruokavaliotasi järkevillä välipaloilla – kasviksilla ja hedelmillä, leivillä ja puuroilla – kaikista ruoka-aineryhmistä vaihtelevasti poimien. Juo arjen ruokajuomana rasvatonta maitoa tai vettä.

Tällä ateriarytmillä ja viisailla valinnoilla saat päivän energian sopivissa erissä ja tämä taas kiihdyttää aineenvaihduntaa. Voit hyvin ja jaksat paahtaa niin koulussa kuin harrastuksissa.

Myös kaupan hyllyt pursuavat välipalavaihtoehtoja. Mitä vähemmän prosessoitua eli jalostettua ruoka on, sitä parempi. Pakkausseloste paljastaa e-koodit eli käytetyt lisä- ja säilöntäaineet. Pakastetuissa tuotteissa niitä harvoin tarvitaan, eineksissä kyllä. Poimi ostoskoriin esimerkiksi seuraavia:

  • pakastekarjalanpiirakat
  • manna- ja riisipuurot, vispipuurot, pikapuurot annospusseissa
  • rusinat, kuivatut hedelmät ja pähkinät
  • soseutetut hedelmä”pussit”, hedelmäiset smoothiet
  • naposteluporkkanat
  • paistovalmiit leivät
  • maitokaakao.

Jos haluat leipoa ja kokata itse, katso tästä helpot reseptit!

Julkaistu: 10.8.2010
Katso myös nämä