
Miltä näyttää ruokavuosi 2024? Kylmät nuudelit, pikkelikasviksilla tuunatut keitot & muut ruokatrendit
Tarjousten metsästys on nyt kaikkien mielessä, eivätkä pullotkaan enää kilise entiseen malliin. Listasimme vuoden 2024 mehukkaimmat ruokatrendit.
1. Ruoat syödään nyt kulhoista
Kansainvälisen kuljetuspalvelu Deliveroon kymmenen tilatuimman annoksen joukossa oli peräti neljä kulhoruokaa vuonna 2023, eikä suosiolle näy loppua. Myös ravintoloissa ruoka tulee yhä useammin kulhossa lautasen sijaan. Saat tavallisen tiistain arkiruoastakin trendikästä, kun kippaat sen kulhoon!

2. Helpompi arki
Pandemia päättyi ja arjen kiireet palasivat, joten hoppuun tarvitaan nyt helpotusta. S-ryhmän mukaan lähes puolet suomalaisista on valmis maksamaan tuotteista ja palveluista, jotka säästävät aikaa. Tämä lisännee kauppojen kotiinkuljetusten ja tekoälyn laatimien valmiiden ostoslistojen suosiota, mutta helppoutta haetaan myös valmisruoista ja pakasteaterioista. Myös hevi-osastoilta löytyy helpotusta, sillä esimerkiksi smoothiet ja valmiiksi paloitellut hedelmät maistuvat välipaloina yhä useammin.


3. Hyvästi, kilinä
Vastuullisuusajattelu lisääntyy elintarvikepakkauksissa. Alko on sitoutunut vähentämään juomapakkaustensa ilmastovaikutuksia 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Lasipullojen rinnalla nähdään jatkossa enemmän pahvitetroja ja muovipulloja.

4. Kalaton juttu
Uusia kasvipohjaisia, kalaa muistuttavia tuotteita putkahtelee yhä useammin markettien hyllyille. Amerikkalainen kauppaketju Whole Foods uskoo, että kalankorvikkeita on luvassa lisää. Ehkä nautimme pian kasvipohjaisia ostereita ja simpukoita?

6 × nousussa oleva raaka-aine
- ananas
- lipstikka
- merilevä
- pavut
- ruusukaali
- sienet
5. Kippis keskittymiskyvylle
Lipittely voi olla hyvinvointiteko tai ainakin terveyttä edistävät eli funktionaaliset juomat yleistyvät. Niistä sanotaan olevan apua rauhoittumiseen, keskittymiseen ja suoliston tasapainoon. Trendin aallonharjalla ovat makuvedet ja energiajuomat. Hyvinvointia tukevia ainesosia lisätään myös kahviin ja teehen.

6. Hittinuudelit ovat nyt kylmät
Edullisia pikanuudeleita tuunaillaan yhä, ja nyt kuumin nuudelikulho on kylmä. Arvostelupalvelu Yelpin mukaan vuoden hitti ovat kylmät japanilaiset tsukemen-nuudelit, joita dipataan kuumaan liemeen. Kurkkaa täältä hittinuudelien eli tsukemen-nuudelien ohje.

7. Keittojen vuosi
Keitot ovat kuumaa kamaa Tiktokissa, jonka keittosisältöä kutsutaan Souptokiksi. Siellä viime vuoden hitteihin kuului muun muassa lasagnekeitto. Nyt edessä on uusi keittojen ja liemien vuosi. Itä-Euroopan maista trendaavat ruokamielessä Puola ja Unkari, joten pikkelivillityksen jalanjäljissä voi kokeilla suolakurkuilla ja pikkelikasviksilla tuunattuja keittoja. Happamat maut sopivat esimerkiksi kala-, punajuuri- ja kaalikeittoihin.


8. Tarjoushaukkoja liikenteessä
Hinta ja tarjoukset sanelevat nyt ostopäätökset, selviää Keskon ja S-ryhmän trendikatsauksista. Ilmiön taustalla on muun muassa korkea inflaatio, Ukrainan sodasta johtuvat tuotteiden saatavuushaasteet ja yleinen taloudellinen epävarmuus, pohtii markkinoinnin professori Jari Salo Helsingin yliopistosta.
– Ruoasta tingitään ensin, sillä se on helppoa. Salon mukaan hintapeli näkynee kauppojen omien edullisten tuotemerkkien suosiona ja ”shrinkifikaationa”, jossa valmistajat kutistavat pakkausten kokoja saadakseen tuotteista paremman katteen.

Tarjouksia bongaillaan kauppojen mobiilisovellusten kautta, mikä mahdollistaa täsmätarjousten kohdentamisen. Sovellukset voivat saada myös pelimäisiä piirteitä. Ahkera shoppailu saattaa siivittää korkeammalle kanta-asiakastasolle, jossa edutkin ovat entistä parempia.
– Pelillistämällä pyritään muuttamaan kuluttajien käytösmallia, sanoo Salo.
78 % suomalaisista tarkistaa aina tuotteen hinnan ruokaostoksilla. Hyvän mielen makupala on aina paikallaan, vaikka hinnat nousevat ja hyvinvointiakin pitäisi vaalia. Keksien kaltaiset pikkuherkut maistuvat niin retroilijalle kuin kukkaronnyörien kiristäjälle.

Jutun lähteet: Alko, Applova, Deliveroo, Gourmet Pro, Kesko, Mintel, Satokausikalenteri, Specialty Food Association Trendspotting Panel, S-ryhmä, Whole Foods ja Yelp.