Ostoskori

Ostoskorissasi ei ole tuotteita.

Jatka ostoksia
Suosittelemme
Ruokatrendit 2024

Miltä näyttää ruokavuosi 2024? Kylmät nuudelit, pikkelikasviksilla tuunatut keitot & muut ruokatrendit

Tarjousten metsästys on nyt kaikkien mielessä, eivätkä pullotkaan enää kilise entiseen malliin. Listasimme vuoden 2024 mehukkaimmat ruokatrendit.

1. Ruoat syödään nyt kulhoista

Kansainvälisen kuljetuspalvelu Deliveroon kymmenen tilatuimman annoksen joukossa oli peräti neljä kulhoruokaa vuonna 2023, eikä suosiolle näy loppua. Myös ravintoloissa ruoka tulee yhä useammin kulhossa lautasen sijaan. Saat tavallisen tiistain arkiruoastakin trendikästä, kun kippaat sen kulhoon!

Talven raikkain kulho sisältää lohta, kvinoaa, veriappelsiinia ja kasviksia. Lohikulhon reseptin pääset lukemaan täältä.

2. Helpompi arki

Pandemia päättyi ja arjen kiireet palasivat, joten hoppuun tarvitaan nyt helpotusta. S-ryhmän mukaan lähes puolet suomalaisista on valmis maksamaan tuotteista ja palveluista, jotka säästävät aikaa. Tämä lisännee kauppojen kotiinkuljetusten ja tekoälyn laatimien valmiiden ostoslistojen suosiota, mutta helppoutta haetaan myös valmisruoista ja pakasteaterioista. Myös hevi-osastoilta löytyy helpotusta, sillä esimerkiksi smoothiet ja valmiiksi paloitellut hedelmät maistuvat välipaloina yhä useammin.

Herkulliset hunaja-kaurapatukat sisältävät muun muassa manteleita ja kauramuroja. Pähkinäpatukat taas saavat rapeutta riisimuroista. Molempien välipalapatukoiden ohjeen saat täältä.
Tee itse kolmioleivät ja saat paremmat kuin kaupasta ostamalla! Näiden leipien salaisuus on green goddess -kastiketta jäljittelevä tahna.

3. Hyvästi, kilinä

Vastuullisuusajattelu lisääntyy elintarvikepakkauksissa. Alko on sitoutunut vähentämään juomapakkaustensa ilmastovaikutuksia 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Lasipullojen rinnalla nähdään jatkossa enemmän pahvitetroja ja muovipulloja.

Alkon ensimmäinen muovipulloon pakattu kuohuviini on Tutto è Possible Less Is More Organic Frizzante, 11,99 €/0,75 l.

4. Kalaton juttu

Uusia kasvipohjaisia, kalaa muistuttavia tuotteita putkahtelee yhä useammin markettien hyllyille. Amerikkalainen kauppaketju Whole Foods uskoo, että kalankorvikkeita on luvassa lisää. Ehkä nautimme pian kasvipohjaisia ostereita ja simpukoita?

Katkaravun kaltaiset Vatkikset valmistetaan merileväuutteesta. Herkullisen Vatkis-skagenin ohjeen saat täältä.

6 × nousussa oleva raaka-aine

  • ananas
  • lipstikka
  • merilevä
  • pavut
  • ruusukaali
  • sienet

5. Kippis keskittymiskyvylle

Lipittely voi olla hyvinvointiteko tai ainakin terveyttä edistävät eli funktionaaliset juomat yleistyvät. Niistä sanotaan olevan apua rauhoittumiseen, keskittymiseen ja suoliston tasapainoon. Trendin aallonharjalla ovat makuvedet ja energiajuomat. Hyvinvointia tukevia ainesosia lisätään myös kahviin ja teehen.

Puhdistamo Natural Energy Drink Raspberry Strong ei sisällä keinotekoisia aromeja, 2,49 €/330 ml.

6. Hittinuudelit ovat nyt kylmät

Edullisia pikanuudeleita tuunaillaan yhä, ja nyt kuumin nuudelikulho on kylmä. Arvostelupalvelu Yelpin mukaan vuoden hitti ovat kylmät japanilaiset tsukemen-nuudelit, joita dipataan kuumaan liemeen. Kurkkaa täältä hittinuudelien eli tsukemen-nuudelien ohje.

Tsukemen-nuudelit ovat hitti juuri nyt.

7. Keittojen vuosi

Keitot ovat kuumaa kamaa Tiktokissa, jonka keittosisältöä kutsutaan Souptokiksi. Siellä viime vuoden hitteihin kuului muun muassa lasagnekeitto. Nyt edessä on uusi keittojen ja liemien vuosi. Itä-Euroopan maista trendaavat ruokamielessä Puola ja Unkari, joten pikkelivillityksen jalanjäljissä voi kokeilla suolakurkuilla ja pikkelikasviksilla tuunattuja keittoja. Happamat maut sopivat esimerkiksi kala-, punajuuri- ja kaalikeittoihin.

Miltä kuulostaisi korealainen kaalikeitto?
Pikapikkelöidyt kasvikset sopivat täydellisesti vietnamisilaisiin banh mi -leipiin.

8. Tarjoushaukkoja liikenteessä

Hinta ja tarjoukset sanelevat nyt ostopäätökset, selviää Keskon ja S-ryhmän trendikatsauksista. Ilmiön taustalla on muun muassa korkea inflaatio, Ukrainan sodasta johtuvat tuotteiden saatavuushaasteet ja yleinen taloudellinen epävarmuus, pohtii markkinoinnin professori Jari Salo Helsingin yliopistosta.

– Ruoasta tingitään ensin, sillä se on helppoa. Salon mukaan hintapeli näkynee kauppojen omien edullisten tuotemerkkien suosiona ja ”shrinkifikaationa”, jossa valmistajat kutistavat pakkausten kokoja saadakseen tuotteista paremman katteen.

Edullinen kasvisragu valmistuu juureksista ja linsseistä. Punajuuret ja tomaattikastike tekevät padasta upean värisen.

Tarjouksia bongaillaan kauppojen mobiilisovellusten kautta, mikä mahdollistaa täsmätarjousten kohdentamisen. Sovellukset voivat saada myös pelimäisiä piirteitä. Ahkera shoppailu saattaa siivittää korkeammalle kanta-asiakastasolle, jossa edutkin ovat entistä parempia.

– Pelillistämällä pyritään muuttamaan kuluttajien käytösmallia, sanoo Salo.

78 % suomalaisista tarkistaa aina tuotteen hinnan ruokaostoksilla. Hyvän mielen makupala on aina paikallaan, vaikka hinnat nousevat ja hyvinvointiakin pitäisi vaalia. Keksien kaltaiset pikkuherkut maistuvat niin retroilijalle kuin kukkaronnyörien kiristäjälle.

Nämä täydelliset riisikakkukeksit syntyvät kuivakaapin perukoille unohtuneiden pähkinä-, siemen- ja hedelmäpussien jämistä.

Jutun lähteet: Alko, Applova, Deliveroo, Gourmet Pro, Kesko, Mintel, Satokausikalenteri, Specialty Food Association Trendspotting Panel, S-ryhmä, Whole Foods ja Yelp.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Parhaat poiminnat suoraan sähköpostiisi.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt