Terveellinen välipala auttaa jaksamaan – kurkkaa 9 helppoa ja herkullista reseptiä, joilla torjut iltapäivänuupahduksen



Terveellinen välipala auttaa jaksamaan – kurkkaa 9 helppoa ja herkullista reseptiä, joilla torjut iltapäivänuupahduksen

Terveellinen välipala auttaa, kun väsähdys uhkaa iltapäivällä. Nämä herkulliset ja ravitsevat välipalat on myös helppo napata mukaan kouluun tai työpaikalle!
Teksti Satu Koivisto
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

Terveellinen välipala: 9 reseptiä, jotka auttavat jaksamaan

1. Avokadosmoothie on raikas mutta yllättävän tuhti

Avokadosmoothie maistuu täyteläiseltä, kiitos avokadon! Surauta se aamulla aamiaisen valmistelun lomassa ja pakkaa mukaan iltapäivän terveelliseksi välipalaksi.

2. Myslipatukat, joissa maistuu karpalo

Kaurahiutaleita ja pähkinöitä sisältävät myslipatukat pitävät hyvin nälkää. Sokerin sijaan patukat makeutetaan hunajalla ja kuivatuilla karpaloilla. Näitä tekee mieli napostella!

3. Raakapatukat kahdeksi viikoksi

Kun teet raakapatukat itse, säästät sievoisia summia. Kaada tehosekoittimen kulhoon pähkinöitä, siemeniä ja aprikoosia, hurauta massaksi, jähmetä jääkaapissa ja leikkaa patukoiksi. Yksi satsi riittää jopa yli kahdeksi viikoksi.

4. Vispipuuro on oiva terveellinen välipala

Vanha kunnon vispipuuro on loistava ja myös edullinen välipala. Keitä kerralla kunnon satsi ja ota mukaan annosrasioissa työpaikalle. Puolukoiden lisäksi vispipuuron voi vispata esimerkiksi mustaherukoista, kuten kuvan puuro.

5. Terveellinen tuorepuuro: vähän valmistelua, paljon syötävää

Tuorepuuro on kätevä, jos työpaikallasi on jääkaappi. Tee edellisenä iltana, nappaa aamulla mukaan ja nakkaa jääkaappiin. Jos taas joudut säilyttämään evääsi repussa huoneenlämmössä, valitse silloin mustikkainen tuorepuuro. Reseptissä ei ole mitään helposti pilaantuvia raaka-aineita, jolloin eväs säilyy kassissa kiltisti koko päivän.

6. Kookos-banaaniletut, kun haluat jotain makeaa mutta terveellistä

Gluteenittomat kookos-banaaniletut valmistuvat vartissa vaikka edellisenä iltana ja maistuvat hyviltä kylminäkin. Runsaasti kookosta sisältävä taikina makeutetaan banaanilla. Nam!

7. Mustikkarahka – tuhti proteiinipommi

Lymyileekö pakastimessasi marjoja? Tee evääksi mustikkarahka! Sekoita kulhossa rahkaan turkkilaista jogurttia, makeuta kookossokerilla ja lisää kolme desiä mustikoita. Pakastemustikat kannattaa valuttaa siivilässä ennen seokseen lisäämistä, jotta rahkasta ei tule liian vetelää. Voit hyvin korvata marjat vaikka mansikoilla tai mustaherukoilla.

8. Täytetyt leivät, jotka paranevat odottaessaan

Leivällä jaksaa rientää salille. Kasvistahnoilla täytetyt toastit kestävät päivän vaikka kassissa, sillä ne vain mehevöityvät odotuksesta eivätkä sisällä mitään nopeasti pilaantuvaa. Onko suosikkisi porkkana-seesamitahna vai avokado-suolapähkinä?

9. Muruomenat ovat terveellinen välipala pieneen makeannälkään

Kolmen raaka-aineen muruomenat maistuvat herkullisilta, valmistuvat helposti ja ovat pelkkää omppua tukevampi välipala. Ota töihin mukaan omena, purkillinen maapähkinävoita ja valmista granolaa. Viipaloi omenat, levitä päälle tuhti kerros maapähkinävoita, ripottele päälle granola ja haukkaa! Hätätapauksessa pärjäät pelkällä maapähkinävoillakin, sillä omena ja maapähkinävoi ovat kerrassaan koukuttava yhdistelmä.

Julkaistu: 16.10.2018