Maku

FODMAP rauhoittaa herkän vatsan – poimi vinkit ruokavalioon sopiviin raaka-aineisiin ja helppoihin arkiruokiin

FODMAP rauhoittaa herkän vatsan – poimi vinkit ruokavalioon sopiviin raaka-aineisiin ja helppoihin arkiruokiin
FODMAP-ruokavaliossa vältetään sellaisia hiilihydraatteja, jotka saattavat aiheuttaa toiminnallisia vatsavaivoja. Herkkävatsaisen arkiruoat on kehitetty FODMAP-ruokavalioon sopivista aineksista.
Kuvat Satu Nyström

FODMAP – mitä se tarkoittaa?

Valtaosa herkkävatsaisista saa oireisiinsa helpotusta ruokavaliosta, jossa rajoitetaan huonosti imeytyvien FODMAP-hiilihydraattien määrää. Niitä on paljon muun muassa vehnässä, rukiissa, ohrassa, sipulissa, sienissä, artisokassa, monissa kaaleissa ja kivellisissä hedelmissä, hunajassa ja laktoosia sisältävissä maitovalmisteissa.

Herkkävatsaisen oireilu on aina yksilöllistä. Omalle vatsalle sopivasta ruokavaliosta tarvitsee vain harvoin poistaa kaikki mahdolliset FODMAP-yhdisteiden lähteet. FODMAP-ruokavalion toteutukseen saa yksilöllistä ohjausta ravitsemusterapeutin vastaanotolla.

Jos vatsavaivat ovat jatkuneet pitkään, ennen ruokavaliokokeiluja on hyvä käydä lääkärissä, jotta mahdolliset sairaudet löytyvät ajoissa.

FODMAP-ruokavalioon sopivat raaka-aineet

Kaura

Kaura on vatsalle lempeämpi valinta kuin helposti oireita aiheuttavat ruis, vehnä ja ohra.

Laktoositon jogurtti

Herkkäkin vatsa sietää usein laktoosittomia, hapatettuja maitovalmisteita.

Kiivi

Jos päärynä ja omena aiheuttavat oireita, kokeile vaihteeksi kiiviä.

Klementiini

Korvaa kivelliset hedelmät, kuten aprikoosi ja luumu, pienellä annoksella sitrushedelmiä.

Hunajameloni

Vesimeloni aiheuttaa herkästi oireita, mutta hunajameloni on herkkua herkällekin vatsalle.

Mustikka

Herkkä vatsa voi hermostua mustaherukasta, mutta mustikasta se yleensä tykkää.

Lehtikaali

Vaihda lempeään lehtikaaliin, jos kukkakaali on vatsallesi kauhistus.

Ruohosipuli

Ruohosipuli sopii yleensä silloinkin, kun muut sipulit aiheuttavat oireita.

Palsternakka

Jos punajuuri saa vatsasi oireilemaan, kokeile tilalle palsternakkaa, perunaa ja porkkanaa.

Tofu

Tofu saattaa sopia, vaikka vatsa sietäisikin huonosti soijapapuja ja -rouhetta.

Saksanpähkinä

Suosi saksan-, pekaani- ja maapähkinöitä, mutta vältä cashewpähkinöitä.

Vihreä tee

Nauti aamulla mukillinen vihreää teetä, jos vatsasi ei siedä hedelmätäysmehuja.

Julkaistu: 1.4.2020
Kommentoi »