Maku

Gluteeniton pizza – 3 erilaista tapaa tehdä pohja ilman vehnäjauhoja



Gluteeniton pizza – 3 erilaista tapaa tehdä pohja ilman vehnäjauhoja

Gluteeniton pizza on vähintään yhtä herkullista kuin perinteinen. Kokosimme kolme näppärää tapaa tehdä pizzapohjan ilman vehnäjauhoja. Leivo pohja gluteenittomasta jauhoseoksesta tai kokoa pohja vaikka kukkakaalista, perunasta tai munakoisosta!
Teksti Satu Koivisto
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

1. Tee gluteeniton pizzapohja gluteenittomista jauhoista, mutta muista lisätä psylliumia

Gluteeniton pizzapohja onnistuu, kun lisäät pizzataikinaan gluteenittomien jauhojen lisäksi ruokalusikallisen psylliumia. Se parantaa taikinan sitkoa ja tekee siitä helposti kaulittavan ja kuohkean. Muuten taikina leivotaan, täytetään ja paistetaan kuten perinteinenkin pizzataikina: kauli, nosta kuuman pellin päälle ja täytä.

Gluteenittoman pizzan täytteeksi voit valita tietenkin omat lempparisi, mutta oma suosikkimme on gluteeniton sieni-sipulipizza, jonka tomaattikastikkeessa on vähän anjovista.

2. Käytä pizzapohjaan jauhojen sijaan kukkakaalia, kvinoaa tai kikherneitä

Kukkakaalipizza

Kukkakaalipizzan pohjaan ei tule grammaakaan jauhoa, vaan pohja sekoitetaan kukkakaalimuruista ja juustoraasteesta. Pohja painellaan pellille ja esipaistetaan ennen täytteiden lisäämistä. Paista munakoisoviipaleita pannulla öljyssä ja lado pizzan päälle ricottajuuston, ranskankerman, tomaattien ja mozzarellajuuston kanssa. Voi mitä herkkua!

Kvinoapizza

Kvinoapizzan pohja sekoitetaan keitetystä kvinoasta, kananmunasta ja juustoraasteesta, painellaan leivinpaperin päälle ja esipaistetaan uunissa. Sitten päälle levitetään tomaattikastike ja mozzarellaviipaleet ja pizzaa paistetaan vielä sen verran, että mozzarella ruskettuu. Tämäkin versio on huippuherkullinen!

Pizzapohja kikherneistä

Perinneruokaa prkl -bloggaajamme Mika kokeili tehdä pizzapohjan kikherneistä, jotka hän surautti blenderissä tasaiseksi soseeksi ksantaanin kanssa. Ksantaani on sokerista valmistettava luontainen sakeuttamisaine, joka on kätevä apuri gluteenittomassa leivonnassa psylliumin lisäksi.

3. Rakenna pizza kasvispohjan päälle

Munakoisopizza

Munakoisopizzaan et tarvitse lainkaan pohjataikinaa, vaan mehevä munakoisoviipale on sellaisenaan täydellinen pizzapohja. Viipaloi munakoisot pitkittäin, sipaise pinnalle oliiviöljyä ja paista vartti 200-asteisessa uunissa. Lisää sitten päälle pestoa, kirsikkatomaatteja ja mozzarellajuustoa. Munakoisopizza sopii myös arkeen, sillä se valmistuu pikapikaa alle puolessa tunnissa.

Perunapizza

Keittiössä, kotona ja puutarhassa -bloggaajamme Minna ihastui ohuenohuista perunaviipaleista koottuun perunapizzaan. Täytteeksi tomaattikastiketta, ilmakuivattua kinkkua ja mozzarellaa, ai että! Lupaamme, että tämä ohje jää luottoreseptiesi listalle.

Bataattipizza

Myös bataattiviipaleet toimivat hyvin pizzapohjana. Täytä bataattipizzat esimerkiksi pekonilla ja emmentaalilla ja tarjoa avokadosalsan kanssa. Nam!

Julkaistu: 29.6.2018