Kotivinkki

Vähän halvempi kauppareissu – 7 käytännön vinkkiä, joilla säästät ruokakuluissa



Vähän halvempi kauppareissu – 7 käytännön vinkkiä, joilla säästät ruokakuluissa

Ruokakuluissa säästämiseen tarvitaan vain hieman mielikuvitusta ja suunnittelua! Budjettikeittokirjan tekijän Sari Riton vinkit osoittavat, että ruoka voi olla terveellistä, täyttävää ja kaikille maistuvaa mutta silti edullista.
Teksti Anni Peltola
Kuvat Satu Nyström

Näin säästät ruokakuluissa:

1. Katso ensin kaappeihin

Tarkkapirkko ei pelkästään mieti, mitä tekee mieli, vaan mitä kaapissa jo on. Saisiko eiliset pastan- tai kastikkeenjämät hyödynnettyä? Onko maitoa menossa vanhaksi?

Tarkista myös kaapeista, että jäljellä on perustarvikkeita, kuten makaronia ja mausteita.

– Kun pitää kaapissa pientä perusvarastoa hyvin säilyviä juttuja, kuten linssejä ja tomaattimurskaa, saa aina ruokaa nopeasti pöytään, sanoo nuukailusta ruokakirjan tehnyt Sari Rito.

Mieti sitten ateriat useammalle päivälle ja ota huomioon kaikkien menot. Onko iltoja, kun ruokaa ei ehdi laittaa?

Jos sunnuntaina tekee ison uunivuoallisen ruokaa, selviää maanantain ja tiistain harrastusrumbasta eikä tarvitse turvautua kalliisiin eineksiin. Kirjoita tarkka kauppalista, äläkä poikkea siitä. Sooloilu yleensä näkyy lopulta kuitissa.

2. Kurkkaa kaupassa alahyllylle

Käymme usein kaupassa automaattiohjauksella. Ladomme kärryyn samaa leipää, juustoa ja puurohiutaleita kuin ennenkin, jolloin tulee syötyä aina samaa ja ehkä myös siten ohittaa halvemmat vaihtoehdot.

Varaa joskus kauppareissuun enemmän aikaa. Kauppa sijoittelee silmän korkeudelle suosituimmat merkit, mutta ala- tai ylähyllyltä saattaa löytyä halvempi vastaava. Esimerkiksi kaurahiutaleita saa luomuversiona normaaleja edullisemmin, kun jaksaa kyykistyä.

Katso aina kilohinnat. Mausteissa kannattaa olla tarkkana: niiden kilohinnat voivat huidella sadassakin eurossa. Suosi isoja täyttöpusseja, tai piipahda etnisessä kaupassa. Niistä voi usein ostaa mausteita halvemmalla.

3. Pakasta juustoa

Varsinkin kalleimmat raaka-aineet kannattaa ostaa aina isoissa paketeissa ja laittaa osa pakastimeen. Pakasta puolet lihasta tai kanasta raakana tai kypsänä riippuen siitä, kuinka nopeasti aiot sen käyttää. Kypsä säilyy hieman kauemmin.

Myös juustot ja leivät kannattaa ostaa isoissa paketeissa, joista voi pakastaa osan. Juureksia voi panna pakastimeen valmiiksi pilkottuina tai raastettuina. Melkein mitä vain voi pakastaa, mutta joidenkin ruokien rakenne voi kärsiä.

4. Lihapullat kolmella tavalla

Harva ehtii kokata huolella joka ilta. Joten kun siihen on aikaa, laita ruokaa isoja määriä. Jätä ylijääneistä osa jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää ja osa pakastimeen pelastamaan tiukka tilanne. Sama kastike maistuu montakin päivää, kun sen kanssa syö yhtenä päivänä makaronia, toisena kuskusia ja kolmantena uunijuureksia.

Tee esimerkiksi lihapullia reilu satsi näin: Jaa taikina kolmeen osaan. Mausta yksi osa dijon-sinapilla, toinen osa inkiväärillä ja omenaraasteella ja kolmas osa valkosipulilla ja aurinkokuivatuilla tomaateilla. Siten saat vaihtelua ja pyörykät eivät ala nyppiä, vaikka ne joutuisi syömään pois lyhyen ajan sisällä.

5. Kananmunaa puuroon

Liha on kallista, joten kasvisruoan suosiminen näkyy kukkarossa. Säästää voi varsinkin, kun suosii proteiininlähteinä linssejä ja papuja valmiiden eineshyllyn kasviproteiinien sijaan. Linsseillä, pavuilla ja kasviksilla kannattaa myös jatkaa lihakastikkeita ja -pyöryköitä.

Muista superruoka kananmuna! Munan proteiini täyttää vatsaa ja sen ravintosisältö on yksi monipuolisimmista. Kokeile esimerkiksi sekoittaa raaka kananmuna kaurapuuron sekaan keittämisen aikana. Maku ei erotu joukosta, mutta nälkä lähtee paremmin!.

Kala on terveellistä mutta usein tyyristä. Kyttää tarjouksia ja suosi arjessa halvempia kaloja, kuten silakkaa.

6. Sujauta omenaa soppaan

Satokausituotteet ovat maultaan parhaimpia mutta myös edullisimpia. Syksyllä kannattaa ostaa juureksia, kaalia ja kurpitsaa. Jos saat omalta tai tutun pihalta omenoita, upota niitä suolaisiin ja makeisiin ruokiin. Kokeile sosekeitossa bataatin kaverina ja raasta sämpylätaikinaan.

– Sokeriton kaurapaistos on ihanaa iltapalalla luonnonjogurtin kanssa: lado uunivuokaan omenapaloja, kaurahiutaleita, voita tai öljyä, hunajaa, kanelia ja kardemummaa ja paista uunissa, kertoo Rito yhden lastensa suosikkireseptin.

7. Jatka tähteitä

Jämien hyödyntäminen vaatii vähän mielikuvitusta. Yksi helpoimmista ja parhaimmista tavoista hyödyntää ruoantähteet on tehdä pizzaa, johon uppoavat jämäjuustot, -kinkut, -kastikkeet ja -kasvikset. Samalla tavalla syntyvät lämpimät voileivät. Myös uunimunakkaaseen voi hyödyntää vaikka mitä tähteitä. Sekoita vain munia, maitoa, juustoa, kasviksia ja mausteita ja paista uunivuoassa.

Julkaistu: 7.1.2019