Haullasi “” ei löytynyt yhtään osumaa

Tarkista hakusi ja poista mahdollisia rajausehtoja

Kotivinkki

Näin onnistut gluteenittomassa leivonnassa

Näin onnistut gluteenittomassa leivonnassa

Valitse oikeat välineet ja tuotteet, joilla saat hyvän rakenteen taikinaan.
Teksti Jatta Heinlahti
Kuvat Kristiina Hemminki

Onnistu gluteenittomassa leivonnassa

• Varaa reilun kokoiset kulhot sekoittamiseen. Useimmat gluteenittomat jauhoseokset ovat tärkkelyspohjaisia ja pölisevät. • Ota kaikki leivontatarvikkeet ajoissa huoneenlämpöön. • Joissain gluteenittomissa jauhoseoksissa on kohotusaine valmiina. Tarkasta asia jauhopussin tuoteselosteesta, ennen kuin lisäät kohotusaineita. • Taikinan rakennetta parantavat proteiinipitoiset ainekset, esimerkiksi maito, piimä, kerma, jogurtti, rahka ja soijajauhot. • Käytä taikinoihin erilaisia gluteenittomia jauhoja, rouheita, hiutaleita, siemeniä ja pähkinöitä. • Gluteenittomien taikinoiden rakennetta parantavat psyllium ja ksantaani. Näitä aineita on monissa gluteenittomissa jauhoseoksissa. • Vatkaa gluteenittomat taikinat sähkövatkaimella tai tehosekoittimessa hyvin. Vatkaamisessa syntyvät ilmakuplat lisäävät taikinan kuohkeutta. • Kakkuvuoat voit jauhottaa gluteenittomilla korppujauhoilla, pähkinärouheella, kookoshiutaleilla tai seesaminsiemenillä. • Lisäväriä ja herkullista ulkonäköä saat leivonnaisiin voitelemalla ne maidolla. appelsiinimehulla, siirapilla, kahvilla jne. • Monissa päivittäistavarakaupoissa on hyvät valikoimat aineksia gluteenittomaan leivontaan. Lue pakkauksien ohjeet, vinkit ja tuoteselosteet ennen ostopäätöstä.

Koetut mokat:

Koko keittiö pölisee gluteenittoman leivonnan jäljiltä = siis leivontakulhot olivat liian pieniä.

Leivonnaiset jäävät lättänöiksi = lue mitat huolellisemmin ja ole tarkkana.

Leivonnaiset kohoavat ulos vuoistaan = jauhoseoksessa on jo valmiina kohotusainetta ja silti lisäilin sitä reilulla mitalla varmuuden vuoksi.

Taikina jää mauttomaksi = lisää joukkoon mausteita, kardemummaa, kanelia jne. Pähkinä- ja siemenrouheet antavat myös makua.

Julkaistu: 30.11.2016