Meidän talo

Iso hirsitalo vaihtui 15 vuotta sitten asuntolaivaan – tällainen on Mervin ja Christianin kelluva koti

Iso hirsitalo vaihtui 15 vuotta sitten asuntolaivaan – tällainen on Mervin ja Christianin kelluva koti

Oma talo meren rannalla Helsingin keskustassa? Mervi ja Christian Wennerstrandille tuo vanha vitsi on täyttä totta.
Teksti Ilkka Ranta-aho
Kuvat Petri Mulari
Mainos

Pieni sinivalkoinen laiva lilluu laiturissa rantaravintolan takana. Lahden toisella rannalla on Hietalahden telakka, sivummalla näkyy Hietalahden tori ja Bulevardin alkupää. Sijainti ei voisi olla paljon parempi Helsingin ytimessä Hietalahdenrannassa.

Mervi ja Christian Wennerstrand Ettrickin keulakannella. Taustalla näkyvä Hietalahden telakka on Christianin työpaikka. Työmatka kestää veneellä noin yhden minuutin.

MS Ettrickin terävä keula pyöristyy vesirajan yläpuolella. Keulassa on muutama lommo: paatilla on ehkä joskus työnnetty jotain. Venekannella on yhteysvene ja keltainen kanootti, joka tarkemin katsottuna onkin hieman erikoisempi polku-soutu-purje-trimaraani.

Ohjaushytti on kuin suuresta laivasta. Ruorin vieressä on aito konehuoneeseen komentoja välittävä telegrammi. Takana on iso katettu terassi. Näiden kaikkien alapuolella on iso rivistö ikkunoita, ja niidenkin alapuolella selvästi vielä yksi kansi. Ettrick on asuntolaiva, uiva omakotitalo.

Vaikka laivassa on tilaa, sisällä liikkuminen on melkoista puikkelehtimista. Oviaukot ovat kapeita, portaat jyrkkiä. Tottumaton kolauttelee päätään tämän tästä, mutta Mervi ja Christian Wennerstrand kulkevat kodissaan tottuneesti.

Tällaista ohjaushyttiä pitäisi varmaan kutsua komentosillaksi. Ammattimerenkävijänä Christian on osannut hankkia kaikki tarpeelliset laitteet. Oikealla näkyy aito vanhan ajan messinkitelegrammi. Aito vanhan ajan telegrammi on todellinen aarre.

Kaikki palvelut lähellä

Laiva lepää aivan palvelujen vieressä yhdellä Helsingin halutuimmalla paikalla, mihin tavallisella omakotiasujalla ei ole mitään mahdollisuuksia. Iso ruokakauppa, apteekki ja Alko ovat parinsadan metrin päässä. Ravintoloita ja baareja on kevyen kävelymatkan säteellä kymmenittäin.

Mitään järjestysongelmia ei ole ollut ikinä. Toki asuntolaiva vetää ihmisiä puolensa kuin magneetti, mutta kukaan ei ole koskaan käyttäytynyt tungettelevasti.

– Hilpeät porukat tulevat joskus kysymään, että tarjoillaanko meillä olutta, Christian naureskelee.

– Kai tämä sitten näyttää vähän ravintolalaivalta.

Kai sitä jostain joutuu luopumaan, kun muuttaa veden päälle asumaan?

Christian joutuu miettimään hetken.

– Omasta puutarhasta. Vaikka on meillä ollut tuolla terassilla sellainen minipuutarha. Ja pysyvän laituripaikan löytäminen on ollut vaikeaa.

Olohuone on Ettrickin sisätiloista avarin. Kun Mervi ja Christian muuttavat pienempään laivaan, vanhasta olkkarista lähtee mukaan vain Christianin perintöarkku.

Samassa laiva keinahtaa hieman. Syvällä uiva hinaaja purskuttaa pois satamasta aivan Ettrickin vierestä nostattaen jonkinmoiset aallot. Maakravun jalat hakevat vaistomaisesti parempaa tukea.

Mahtaako tähän keinumiseen tottua, kun täällä koettaa elää tavallista elämää?

– Mihin keinumiseen, Mervi ja Christian lohkaisevat yhteen ääneen, miettimättä. Tämä on selvästi vakiovastaus vakiokysymykseen.

– No, kyllä tämä joskus kovalla myrskyllä keinuu oikein kunnolla, Christian myöntää hymyillen.

Pahimmillaan tuntuu kuin olisi pesukoneessa pyöriteltävänä. Niinpä jokainen tavara on voitava kiinnittää johonkin, kun meri käy kovana.

Romantiikka on välillä kaukana

Nuorehko pariskunta kävelee rantaa pitkin katsomaan laivaa. Kannelle he eivät kehtaa nousta, mutta laiturilta he osoittelevat paikkoja ja vaihtavat mielipiteitä.

Pariskunnan mukana on noin kymmenvuotias poika. Laiva ei kiinnosta, vaan poika kiertää lumoutuneena kahta laiturille pysäköityä kirkkaanpunaista Ducati-moottoripyörää.

Mervi ja Christian katselevat laiturilla käyskentelevää perhettä keittiön ikkunasta. He tietävät, että ajatus asuntolaivasta on romanttisen houkutteleva. Nyt osoite on Helsingin keskustassa, mutta seuraavassa hetkessä on mahdollisuus muuttaa vaikka Tallinnaan. Eikä tarvitse pyytää tarjousta muuttofirmalta. Kone käyntiin, köydet irti ja matkaan.

Mervi tahtoo kuitenkin vähän toppuutella laivaelämästä haaveilevia.

– Tässä pitää olla todella kätevä käsistään ja valmis jatkuvaan työntekoon. Tai sitten pitää olla paljon rahaa, jotta työt voi teettää ulkopuolisilla. Tämä ei ole järkivalinta. Vähän kuin moottoripyörän ostaminen.

Mervin kommentista äkkää, että laiturille pysäköidyt Ducatit ovat Wennerstrandien kulkupelejä. Niillä mihinkään päin kantakaupunkia ei ole kuin muutaman minuutin pyrähdys.

Konehuoneessa jyskyttää alkuperäinen Lister Blackstone -turbodiesel. Christian katselee telegrammin – joka siis toimii – näyttötaulua.

Vettä ei tuhlata

Ettrickin sisältä löytyy kaikki tarpeellinen. Keskimmäisellä kannella on keittiö, työhuone ja olohuone. Alimmalta kannelta löytyvät makuutilat, vierashytit, vaatehuone ja konehuone. Asuintilaa on noin 85 neliötä, vaikka neliöiden laskeminen onkin laivassa melko haastavaa. Sisätilat ovat väkisinkin vähän sokkeloisia ja laivan runkoa myötäilevät seinät kaikkialla vähän vinksallaan.

Mutta mukavuuksista ei tarvitse tinkiä. Keittiöstä löytyy kaasuliesi, astianpesukone, uuni, grilli, jääkaappi ja pakastin. Vesiautomaatti konehuoneessa pitää yllä käyttöveden paineen. Ruoanlaitto sujuu kuin missä tahansa keittiössä.

Keittiössä on kaikki tarvittavat mukavuudet. Oikealla, kuvan ulkopuolella, on ruokailutila ainakin kuudelle hengelle. Laivasta löytyy asuinpinta-alaa noin 85 neliötä, eli neljän huoneen, keittiön ja kahdeksan makuupaikan verran. Vierashytit ovat peruja Ettrickin Gibraltarin-ajoilta. Vuoteita löytyy yhteensä kahdeksalle hengelle.

Laivassa on tietysti suihku – mutta ei saunaa.

– Koska kaikki käyttövesi tuodaan tankkiautolla, olemme opetelleet todella piheiksi vedenkäyttäjiksi, Christian kertoo.

Makeavesitankin tilavuus on 3,5 tonnia. Merville ja Christianille se riittää keskimäärin pariksi kuukaudeksi.

Koska alusta ei ole kytketty kaupungin viemärijärjestelmään, vessanpönttö ei ole tavallinen vesiklosetti. Laivassa on omiaan monille mökkiläisille tuttu polttava pönttö, joka käräyttää jätökset niin, että pois pitää kantaa vain pieni läjä tuhkaa.

– Ja koska tämä on huvialus, harmaa vesi lasketaan mereen, Christian selittää.

Harmaa vesi tarkoittaa pesuvesiä ja keittiön hanasta laskettavaa vettä.

Laivan vesiklosetti ei ole perinteistä maakrapujen mallia, mutta varmasti monille mökkiläisille tuttu.

Villasukat jalkaan paukkupakkasilla

Talvella Wennerstrandien kelluva talo saattaa ymmärrettävästi käydä aika viileäksi. Jääkylmässä vedessä lilluva teräsrunko johtaa lämpöä pois laivasta todella tehokkaasti.

Runko on toki eristetty, ja monet sähkölämmittimet pitävät huolen siitä, että sisätilat pysyvät asumiskelpoisina kovillakin pakkasilla.

– Mutta jos ulkona on 20 astetta pakkasta ja kova tuuli, niin kyllä täällä lämpötila putoaa 3–4 astetta, Mervi tunnustaa.

– Sitten pannaan villasukat jalkaan, Christian vähättelee.

Kun sataa reilusti lunta, lumitöitä riittää yllättäen kuin tavallisessa omakotitalossa. Laivan lisäksi Mervi ja Christian joutuvat pitämään laiturin puhtaana noin 40 metrin päässä sijaitsevalle sähkökaapille saakka.

Ettrick on nyt ollut Hietalahdenrannassa yhdeksän vuotta. Mervi muistaa yhä ensimmäisten talvien myräkät. Kolaamisesta ei meinannut tulla loppua.

Sähkö ja laituripaikka ovat ainoat Ettrickin tarvitsemat kunnan palvelut. Talous- ja lämmityssähköä kuluu vuodessa ”saman verran kuin sähkölämmitteisessä omakotitalossa”.

Laiturivuokra on sijaintiin nähden erittäin edullinen, noin 250 euroa kuukaudessa. Kiinteistöveroa ei laivasta makseta.

Myös sisustuksessa on panostettu merihenkisyyteen. 46 vuotta sitten H.M.S. Ettrickiksi kastettu alus on säilyttänyt nimensä. Skotlannin alamailla on Ettrick-niminen kylä ja joki.

Lättäpohja ei pidä merellä

Kun luetellaan laiva-asumisen hyviä puolia, maallikko nostanee ykköseksi sijainnin. Toki omakotitalo pääkaupungin keskustassa meren rannalla on Wennerstrandienkin mielestä varsin hieno homma, mutta merellinen elämäntapa on sittenkin se tärkein asia.

Christianille tulee ensi vuonna täyteen 50 vuotta ammattimerenkulkijana, siitä 32 vuotta jäänmurtajilla. Virallisesti hän jäi eläkkeelle kaksi vuotta sitten huippumurtaja Kontion päällikön virasta. Nyt hän tekee keikkatyönä Hietalahden telakan koeajopäällikön hommia.

Mervi opettaa esiintymistä ja urasuunnittelua. Hänkin kokenut merenkävijä, vaikka muodollinen pätevyys rajoittuu rannikkolaivurin tutkintoon.

Mervi ja Christian ovat viettäneet MS Ettrickillä jo 15 vuotta. Sitä ennen heillä oli iso hirsitalo Sipoossa. Christian sanoo, että sellainen asuminen ei oikein toiminut.

– Nuoremmat lapset lähtivät kouluun Helsinkiin, vanhemmat lapset maailmalle, ja minä olin merellä. Mervi oli yksin siellä metsässä suurimman osan vuotta. Ja kesät purjehdittiin, oltiin monta kuukautta kerrallaan pois kotoa.

– Myytiin sitten se Sipoon-talo ja ostettiin tämä. Ja tässä on viihdytty.

Asunnoksi kelpaavaa laivaa ei ollut helppo löytää.

– Myynnissä oli paljon troolareita, niissä piti mennä ulkokautta keittiöön tai vessaan. Ja me tahdoimme ehdottomasti sellaisen aluksen, josta näkee ulos ja jonne saadaan kunnolla päivänvaloa, Christian selittää.

Hollanti on asuntolaivojen luvattu maa. Sieltä Wennerstranditkin etsivät.

– Hollannista löytyi tosi kauniita, mutta ne on tehty sinne kanaviin. Semmoisia lättäpohjia, jotka uivat 40 sentissä. Ei semmoisella voi lähteä merelle.

Ettrick valmistui Britannian laivaston tukialukseksi vuonna 1970. Laiva palveli Skotlannin kylmillä ja myrskyisillä vesillä neljännesvuosisadan. Kun alus poistettiin palveluskäytöstä, sen sisustus rakennettiin kokonaan uusiksi, ja 90-luvun lopun Ettrick oli vuokralaivana Gibraltarilla. Sieltä Wennerstrandit sen löysivät ja ajoivat Suomeen vuonna 2002.

85 neliön asuinpinta-alan lisäksi laivasta löytyy erillinen komentosilta, konehuone, kansi sekä 35 neliön terassi. Kesäterassilla viettää iltaa isompikin seurue. Jotkut ovat jopa luulleet Ettrickiä ravintolalaivaksi.

"Maailman ympäri jo töissä"

Tukevan talon vaihtaminen laivaan oli iso muutos. Mervillä ja Christianilla on kummallakin kaksi lasta edellisestä avioliitosta. Mervin lapset ovat nyt kolmekymppisiä, Christianin kymmenen vuotta vanhempia. Vanhemmat lapset olivat vuonna 2002 jo ehtineet muuttaa pois kotoa, mutta Mervin teinit muuttivat mukana Ettrickiin.

Muutto sujui ilman isompia vikinöitä. Teinithän olivat mielissään, kun pääsivät ”skutsista stadiin”. Ja talvisin asuminen oli varsin normaalia, kun laiva pysyi laiturissa.

– Kun kesällä reissattiin, joskus nuoret lähtivät mukaan, joskus he menivät kavereidensa kanssa jonnekin, Mervi kertoo.

Mutta nyt sekä Mervin että Christianin lapset ovat lähteneet maailmalle. Yksi asuu Australiassa, yksi Saksassa, yksi Ruotsissa, ja yksi kiertää meriä. Pesä on tyhjä, eikä pariskuntaa pidättele Suomessa mikään.

Niinpä Ettrick on myynnissä. Wennerstrandit aikovat lähteä kiertämään Eurooppaa, ja Ettrick on siihen hommaan liian iso ja janoinen.

– Kun lähdetään, ollaan reissussa niin kauan kuin huvittaa, Christian myhäilee.

Ennalta on mietitty, että Välimerelle päädytään jossain vaiheessa. Mutta Eurooppaa kauemmas ei tee mieli.

– Mistään maailmanympärimatkasta en ole haaveillut. Sen olen tehnyt jo ammatissa.

Uusi vene on hankittu, ja sitä varustellaan parhaillaan.

– Se on vähän pienempi, 15,6-metrinen, jotta mahdutaan vierasvenesatamiin, Christian kertoo.

– Ettrick on 6,5 metriä leveä, se on 4,30. Ja se on 25 vuotta nuorempi, hallintalaitteet ovat modernimmat.

Uudessa aluksessa on muun muassa keulapotkuri, joka auttaa ohjaamaan alusta tiukoissa satamaolosuhteissa.

Christian miettii hetken. Sitten ammattiylpeys panee sanomaan:

– Mutta kyllä minä tälläkin olen aina päässyt sinne minne olen halunnut.

Laivassa liputetaan silloin kun siltä tuntuu. Ei tarvitse seurata virallisia liputuspäiviä.

Lisää kelluvaa asumista

Wennerstrandit eivät virallisesti asu Ettrickissä, sillä Helsingissä ei saa asua laivassa tai veneessä. Ettrick on siis heidän kesämökkinsä.

Suomessa on vain muutamia ympärivuotisessa asumiskäytössä olevia laivoja, Helsingin lisäksi ainakin Porvoossa ja Oulussa. Missään kunnassa laiva-asumista ei vielä ole sallittu asemakaavatasolla.

Helsinki hyväksynee tänä syksynä, vuosikymmenten jahkailun jälkeen, aloitteen laiva-asumisen virallistamiseksi. Itä-Helsingin Kipparlahteen ehdotetaan perustettavaksi pysyviä paikkoja vesihuolto- ja jätevesiverkkoon liitetyille, korkeintaan 30 metrin pituisille aluksille.

Jos Kipparlahden kokemukset osoittautuvat hyviksi, kaavoitusvalmiutta löytyy jopa sadalle asuntolaivalle.

Tämä ei ole Wennerstrandien virallinen osoite, sillä Helsingissä laiva-asuminen on periaatteessa vielä kiellettyä.

Lue lisää:

Rakkaus syttyi lauttasaunalla

Ansaitut eläkepäivät! Vanha junavaunu sai uuden elämän kesämökkinä

Käsityöläispari kunnosti rekitehtaan kodikseen – ”Pitää tuulettaa aina, kun saa jotain valmiiksi”

Julkaistu: 27.9.2017
Katso myös nämä