Maku

Avi-isän herkkuja koko kansalle! Hummusta ja falafeleja valmistava Baba Foods sai alkunsa perheen perjantai-illallisista

Avi-isän herkkuja koko kansalle! Hummusta ja falafeleja valmistava Baba Foods sai alkunsa perheen perjantai-illallisista
Baba Foods on erikoistunut Lähi-idän ruokatuotteiden, kuten falafelien ja hummusten eli kikhernelevitteiden valmistukseen. Ronit Hovav-Halosen ja Tomer Hovavin johtama yritys sai alkunsa sangriakannun äärellä, kun sisarukset pohtivat, miten muutkin pääsisivät nauttimaan viikottaisten perheillallisten mauista.
Julkaistu: 21.5.2021

Haudutettua kalaa, erilaisia salaatteja, hummusta, lihapatoja... Miten mahtavaa olisi myydä näitä herkkuja, sisarukset Ronit Hovav-Halonen ja Tomer Hovav pohtivat vuodesta toiseen, kun he kokoontuivat vanhemmilleen perinteeksi tulleen perjantai-illallisen äärelle nauttimaan israelilaisen isänsä Avin kokkauksista.

Vuonna 2013 sisarukset viettivät yhteistä iltaa Espanjan Fuengirolassa sangriakannun äärellä. Vaikka perjantainen perheillallinen jäi lomamatkan vuoksi välistä, tuttu keskustelu siitä, että isän ruoat pitäisi saada suomalaisten ruokapöytiin, jatkui entiseen tapaansa. Keskustelua seurannut Ronitin aviomies Tomi Halonen avasi suunsa.

– Tomi sanoi, että kuulkaas Hovavit, olen tässä useamman vuoden kuunnellut tätä juttua ja että jos ei pian ala jotain konkreettista tapahtua, hän aikoo perustaa yrityksen itse, Ronit nauraa vuosia myöhemmin.

Baba Foodsin perustukset kirjoitettiin yhdelle A4-arkille samana iltana.

Tomer (vas.), Avi ja Ronit ovat ydinkolmikko Baba Foodsin takana. Perheyritys on juuri muuttanut uusiin tuotantotiloihin Herttoniemeen.
Iso osa Baba Foodsin myynnistä tulee falafeleistä ja hummuksesta. Baba Foodsin hummusta löytyy perinteisen version lisäksi punajuuren, chilin ja chili-pepperonin makuisena.

Makua punajuuresta ja puolukasta

Baba Foods on erikoistunut Lähi-idän ruokatuotteiden, kuten falafelien ja hummusten eli kikhernelevitteiden valmistukseen. Reseptit on pyritty suunnittelemaan niin, että ne kohtaavat suomalaisten makutottumukset. Yhteen Baba Foodsin hummuksista on lisätty punajuurta ja puolukkamehua ja munakoisotahnaan majoneesia.

Perusraaka-aineet ovat samat kuin Lähi-idässäkin. Monen Baba Foodsin tuotteen ytimessä on tahini eli murskatuista seesaminsiemenistä tehty, voimakkaan pähkinäisen makuinen tahna. Lähi-idässä hummuksesta jopa kolmasosa voi olla tahinia. Baba Foodsin hummuksissa sitä on vain reilut kymmenen prosenttia, sillä tahini on isolle osalle suomalaisista vielä tuntematon.

Tahini sopii niin hummukseen, korvapuusteihin kuin smoothienkin sekaan.

Tomer ja Ronit vakuuttavat, että hummuksen lisäksi tahini sopii monipuolisesti niin makeaan kuin suolaiseenkin ruoanlaittoon.

– Tänään tein siitä smoothieta. Lisäsin siihen tahinin kanssa lehtikaalia, mangoa, mustikkaa, mansikkaa ja hunajaa, Tomer sanoo.

– Minä laitoin viikonloppuna tahinia korvapuusteihin. Siitä tulee mukavan pähkinäinen maku, Ronit sanoo.

Kuivat kikherneet tarkistetaan ennen hummuksen valmistusta.

Toinen Baba Foodsin tuotteita ohjaava periaate on raaka-aineiden laatu.

– Tutustuimme isäni kanssa samarialaiseen Har Bracha -heimoon Israelin kukkuloilla. He valmistavat tahinin ’Houmera’-lajikkeen siemenistä, jotka tulevat Niilin varrelta. Valitsimme heidän tahininsa yli sadan maistamamme tahinin joukosta, koska sen maku oli paras, Tomer kertoo.

Kikherneet, joita käytetään hummuksen lisäksi falafeleissä, tilataan Kanadasta.

– Ne ovat ’Kabuli’-lajiketta. Toinen kikhernelajike, ’Desi’, ei sovi rakenteensa ja tumman värinsä vuoksi hummukseen, Tomer kertoo.

”Tavoitteena on, että harissaa löytyy jokaisesta suomalaisestakin jääkaapista.”
Ronit Hovav
Tahini sopii falafelien kanssa nautittavaksi. Loraus oliiviöljyä antaa tahiniin makua.

Ruokakulttuuri kansainvälistyy

Vaikka Baba Foodsin tuotteita on saatavilla ruokakaupoissa koko maassa, suurin osa myynnistä tulee pääkaupunkiseudulta. Kuuden vuoden aikana suomalainen ruokakulttuuri on muuttunut kuitenkin yhä kansainvälisemmäksi.

– Kun aloitimme toiminnan, tuotteemme vetosivat hieman vanhempaan väestöön. Sellaisiin, jotka olivat matkustelleet paljon ja halusivat tuoda tuulahduksia ulkomailta kotinsa ruokapöytään, Ronit kertoo.

– Viime vuosina osuutta ovat kasvattaneet nuoret opiskelijat, jotka haluavat syödä hyvää kasvisruokaa. Sinänsä suomalaiset ottavat vieraat ruokakulttuurit hyvin vastaan. Niin pizza, kebab kuin sushikin menestyy täällä hyvin, Ronit jatkaa.

Seuraavaksi Ronit ja Tomer aikovat valloittaa suomalaiset harissalla, tahnamaisella seoksella, jonka valmistuksessa on käytetty Lähi-idän ruokakulttuurille tärkeää ainesosaa, chiliä. Kaksikon mukaan harissa sopii marinadin mausteeksi tai sellaisenaan esimerkiksi pitaleipien väliin hummuksen ja falafelin kaveriksi.

– Tavoitteena on, että harissaa löytyy jokaisesta suomalaisestakin jääkaapista, Ronit kertoo.

Vielä vuosi sitten Baba Foodsin tähtäimessä oli panostaa ravintolamyyntiin, mutta koronapandemia on luonnollisesti hidastanut suunnitelmia.

– Ravintoloiden kanssa olisi mukava tehdä yhteistä tuotekehitystä. Siinä on valtava myyntipotentiaali, vaikka se ei ehkä toteudu juuri nyt, Tomer miettii.

– Saimme esimerkiksi kyselyn ravintolalta, joka halusi tarjota asiakkailleen härkäpavuista valmistettuja falafeleja. Etsimme kotimaisen toimittajan, joka pystyi tarjoamaan kotimaisia luomuhärkäpapuja. Ravintolan kanssa on hienoa kehittää uusi tuote, koska ravintola-asiakkailta saa rakentavaa ja kriittistä palautetta välittömästi.

Munakoisoa käytetään esimerkiksi Baba Ganoush -tahnassa

Yritys kasvaa, perinteet pysyvät

Suomalaisten kasvava kiinnostus muita ruokakulttuureita kohtaan näkyy myös perheyrityksen toiminnassa. Alussa Ronit ja Tomer tekivät oikeastaan kaiken itse.

– Grillasimme munakoisotkin grillillä, hormi vain laitettiin vetämään täysillä! Tomer on edelleen mukana tuotannossa viikoittain, minä en ole ollut keittiössä noin kahteen vuoteen, Ronit kuvailee.

Baba Foods työllistää nykyään noin kaksikymmentä työntekijää. Tomer on päävastuussa myynnistä ja tuotekehityksestä. Ronit huolehtii operatiivisesta toiminnasta ja henkilöstöasioista.

Tuotteiden reseptiikasta vastaa perheen isä Avi Hovav, joka tuli Suomeen Israelista 40 vuotta sitten.

Muutamista asioista on pidetty kiinni läpi yrityksen taipaleen. Kaikkien Baba Foodsin tuotteiden reseptien takana on yhä Ronitin ja Tomerin isä Avi. Myöskään yrityksen alulle laittaneista perheillallisista ei ole luovuttu.

– Nykyään isä aloittaa perjantain perheillallisen ruokien valmistuksen jo keskiviikkona, Tomer sanoo.

Joskus illallisella on mukana kavereita.

– Niin moni on ollut innokas tulemaan mukaan, että joskus vitsailin, pitäisikö kavereilleni jakaa vuoronumeroita, Tomer naurahtaa.

Neljä aluetta, neljä ruokakulttuuria

Lähi-idän ruokakulttuuri vaikuttaa Pohjois-Afrikasta Arabian niemimaalle. Lähi-idän keittiö voidaan jakaa ruoanvalmistuksen ja raaka-aineisiin liittyvien elementtien perusteella neljään alueeseen: turkkilaiseen, pohjoisafrikkalaiseen, Israelista Irakiin ulottuvaan Arabian niemimaan seutuun sekä persialaiseen seutuun.

Eurooppalaisittain tunnetuimpana pidetään turkkilaista aluetta, josta peräisin on makea baklava-piiras. Pohjoisafrikkalaista ruokakulttuuria edustavat marokkolaiset taginet. Arabian niemimaalle tyypillisiä ovat pitaleivät ja persialaiselle ruokakulttuurille viininlehtikääryleet.

Lähde: Claudia Roden: The New Book of Middle Eastern Food (2000/1968, Knopf Doubleday Publishing Group)

Kommentoi »