Maku

Erityisruokavalio: sydänystävällinen

Erityisruokavalio: sydänystävällinen

Sydämen terveyttä edistävä ruokavalio kootaan vähäsuolaisista, runsaskuituisista ja hyvä rasvan laadun sisältävistä raaka-aineista. Kolesteroli alenee ja verisuonet kiittävät.
Teksti Kati Pohja
Kuvat Timo Villanen
Mainos

Rasvat, kuitu ja suola tarkkailuun

Ruokavalio on kokonaisuus, jota yksittäinen tuote ei tee hyväksi tai huonoksi. Kuitenkin yksittäiset valinnat vaikuttavat, sillä ne muovaavat tottumuksiamme ja muodostavat ruokavaliomme.

Säännöllisellä ateriarytmillä pystyt hallitsemaan syömistäsi. Liian pitkät ateriavälit saavat nälän valloilleen, ja silloin tulee hotkittua liian nopeasti, liian paljon ja monesti vielä vääränlaista ruokaa.

Sydänystävällisen ruoanvalmistuksen perusta on raaka-aineiden valinta. Erityisesti huomiota tulee kiinnittää rasvan määrään ja laatuun sekä suolan ja kuidun kokonaissaantiin. Pyrkimyksenä on veren kolesterolipitoisuuden ja verenpaineen alentaminen.

Rasvat ovat välttämättömiä, eikä niitä voi jättää ruokavaliosta kokonaan pois. Suositusten mukaan rasvan kokonaismäärästä tulisi 2/3 saada pehmeistä rasvoista eli kasviöljyistä ja -margariineista, kevytmargariineista ja kalan rasvasta. Kovan rasvan saantia tulisi edelleen vähentää. Niitä sisältävät voi, rasvaseokset, maitotuotteet, liha, makkara ja kookos.

Arvioiden mukaan jopa 80 % nautitusta suolasta saadaan piilosuolana elintarvikkeista. Pahimpia suolapommeja ovat lihajalosteet, juustot sekä runsassuolaiset naposteltavat.

Monipuolinen, sydänystävällinen ruokavalio sisältää päivittäin runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä, riittävästi täysjyvävalmisteita, kohtuullisesti rasvattomia tai vähärasvaisia maitovalmisteita, kalaa tai vähärasvaista lihaa ja lisäksi hiukan pehmeitä ravintorasvoja.

Syö mahdollisimman vähärasvaista lihaa ja poista näkyvä rasva. Jauhelihaa paistaessasi rasvan lisäys pannulle on turhaa. Kuori keittojen ja liemien päälle hyytyvä rasva pois. Vältä juustokuorrutuksia, smetanaa, ranskankermaa, voita, rasvaseoksia, kermaa ja keltuaisia ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa.

Sydänmerkki pakkauksessa kertoo tuotteen olevan tuoteryhmässään suolan ja rasvan kannalta parempi valinta, mutta se ei tarkoita, että tuote olisi kaikin puolin terveellinen tai sitä voisi syödä rajattomasti. Sydänmerkillä varustettujen elintarvikkeiden suosiminen helpottaa ruokavalion koostamista rasvan ja suolan suhteen paremmaksi.

www.sydanmerkki.fi

Julkaistu: 14.1.2011
Katso myös nämä