Meidän Mökki

5 kysymystä lumitöiden teosta

5 kysymystä lumitöiden teosta

Lumitöiden teolla voi korvata kuntosalitreenin. Alku- ja loppuverryttelyn lisäksi kannattaa muistaa ergonominen työasento.
Teksti Jarmo Hankivaara
Kuvat Shutterstock
Mainos

1. Käykö lumitöiden teko kuntoliikunnasta?

Se on lähes yhtä tehokasta kuin hiihto. 70-kiloisella palaa puolessa tunnissa kilokaloreita yhtä paljon kuin kuntouinnissa tai -voimistelussa, noin 220. Haravointi polttaa samassa ajassa 150 ja kuntosaliharjoittelu 110 kaloria. Kolatessa rasittuvat jalat, selkä ja vatsalihakset sekä lopun työntövaiheessa kädet. Lapiointi taas vahvistaa yläkroppaa painojen nostelun tavoin.

2. Mikä on paras työasento?

Kyynärpäät ovat koukussa, olkavarret kyljessä kiinni ja selkä suorana. Lapiointi ja harjaus on hyvä opetella molemmilta puolilta, jotta toinen puoli kehosta ei rasitu yksipuolisesti. Kolatessa ei tuota ongelmaa ole, sillä liike suuntautuu eteenpäin.

3. Miten kannattaa pukeutua?

Paksuja varusteita ei tarvita, sillä lumitöissä tulee lämmin. Kerrospukeutuminen toimii, samoin mahdollisuus vähentää tarvittaessa vaatteita. Jalkineiden tulee olla paksupohjaiset ja pitävät. Korkeat varret suojaavat jalkoja kastumasta paksussa lumessa ja pitävät nilkan sekä akillesjänteen lämpiminä, päinvastoin kuin talvilenkkarit. Nauhoilla tai tarroilla saa kengät kireälle, eivätkä jalat väsy. Märällä kelillä täytyy ehkä pitää saappaita.

4. Kuinka lämmitellään?

Perusvirhe on ryhtyä heti kylmiltään työhön herättelemättä elimistöä. Kannattaa aloittaa vaikka harjaamalla rappuset tai kolaamalla kohdista, joissa lunta on vähän. Vähitellen rasitusta voi koventaa ja siirtyä kohtiin, joissa on auran heittämä lumikasa. Lopuksi jäähdytellään esimerkiksi viimeistelemällä työtä sieltä täältä.

5. Voiko lumitöiden teko olla vaarallista?

Riskejä on, jos henkilöllä on piileviä sydänoireita ja hän ryhtyy rasittamaan itseään äkillisesti liikaa. Sydän joutuu koville samalla tavalla kuin vaikka kylmään veteen mentäessä tai äkillisessä kuntosalitreenissä. Lumityöt sopivat myös sydän-, selkä-, nivel- ja astmavaivaisille. Pitää vain muistaa aloittaa varoen ja työskennellä rauhallisesti. Luultavasti lenkkeily kevään siitepölyisessä ilmassa rasittaa astmaatikkoa enemmän kuin rauhalliset lumityöt talvella.

Asiantuntija: tutkija Marjo Rinne, UKK-instituutti

Lue lisää:

Hanki oikeat välineet lumitöihin – lue valintaopas

Näin mittaat katon lumikuorman

Kuka on vastuussa pihalla liukastumisesta?

Julkaistu: 10.12.2016
Katso myös nämä