
Tarina joka silmukassa! Inkeriläiset juuret ja suomalainen käsityöperinne ohjaavat tekstiilisuunnittelija Minttu Wikbergin näppistä ja puikkoja
Tekstiilisuunnittelija Minttu Wikberg, 48, näyttää miten jokainen korjaus voi olla sekä kaunis että kestävä teko. Kun neuloo itse, arvostaa myös muiden tekemää ja käsin tehdyn vaatteen haluaa saada kestämään, Minttu sanoo.
Moni luulee, että vain istun kaiket päivät sohvan nurkassa ja neulon. Todellisuudessa neulesuunnittelijan työ tapahtuu suurimmaksi osaksi tietokoneen äärellä. Joskus teen mallitilkkuja tai neulon palan sukanvartta, mutta harvemmin kokonaisia sukkia tai villapaitoja, vaikka toki niitäkin syntyy.
Työhuoneeni sijaitsee samassa kerrostalojen ja rivitalojen muodostamassa pihapiirissä kuin kotimme. Kun 8-vuotias lapseni lähtee kouluun, minä hipsin pihan poikki työhuoneelle. Siellä on rauhallista. Kolmannen kerroksen ikkunasta näkyy kaistale metsää, joka on jätetty talojen väliin.
Ensin luonnostelen koneen piirto-ohjelmalla ideoitani. Sen jälkeen teen mallista ruutupiirroksen, jossa jokaista silmukkaa markkeeraa värillinen neliö.



”Lapsena meillä oli kangaspuut, mutta kutominen vaikutti minusta monimutkaiselta. Neulomiseen ei tarvinnut kuin puikot ja kerän lankaa.”


Lapsuudessani käsityöt olivat osa tavallista arkea. Äiti on ompelija, kutoja, kudonnan neuvoja ja suoritti vielä aikuisiällä verhoilijan tutkinnon. Minä aloitin käsityöt tekemällä vaatteita ensin barbeille ja nukeille, sitten myös itselleni. Meillä oli kangaspuut, mutta kankaan kutominen vaikutti minusta monimutkaiselta, koska siinä piti tehdä niin monta asiaa loimien laitosta lähtien ennen kuin pääsi töihin. Neulomiseen ei tarvinnut kuin puikot ja kerän lankaa.
Ensin neuloin pannulappuja, kunnes löysin teini-iässä kirjoneuleet ja aloin neuloa villapaitoja. Siitä tuli minun oma juttuni. Valmistuin Taideteollisesta korkeakoulusta taiteen maisteriksi.
Tietokoneella tehdyn suunnittelun jälkeen neulemalli neulotaan. Vain silloin näkee, miten kuvio todella toistuu. Käytän koeneulojia, jotka neulovat mallin ja tarkistavat, ettei ohjeeseen ole eksynyt virheitä. Osin siksi, että minulla on tenniskyynärpää, joka kipeytyy, jos neulon liian pitkään.
Minulle neulominen on työtä. Minun on samalla mietittävä, miten kirjoitan tämän ja tämän kohdan ohjeeksi. Kun haluan rentoutua, teen jotain ihan muuta, kuten opettelen japania.



saan inspiraationi kaikesta visuaalisesta. Seuraan neuletrendejä ja kaikkea, mitä muodissa tapahtuu. Toisaalta minua inspiroivat luonto, langat itsessään ja perinnekäsityöt. Joskus lähden vaikka Kansallismuseoon tutkimaan vanhoja käsitöitä.
Mietin tarkkaan, mitä vaikutteita hyödynnän. En halua kopioida perinnekäsitöitä ja -tyylejä muista kulttuureista, koska en ole niiden asiantuntija. On luontevampaa käyttää inspiraationa oman kulttuurin kuvioita, jolloin tunnen vaikkapa symbolien merkitykset syvemmin. Äidilläni on valikoima 1920–50-luvuilla vaikuttaneen käsityökirjailija Mary Olkin teoksia suomalaisesta käsityöperinteestä. Niitä selasin jo lapsena. Inkeriläisestä käsityöperinteestä olen kiinnostunut, koska mummini oli inkeriläinen.

”Rohkaisen unohtamaan neuloessa pienet virheet. Ne voi korjata myöhemmin.”
Paikkaaminen on iso liike maailmalla, tai ainakin omassa Instagram-kuplassani. Vaatepaikoista halutaan tehdä näkyviä, eikä paikattua vaatetta enää häpeillä. Kun Taitoliitto haki pari vuotta sitten näyttelyyn korjattuja ja parsittuja teoksia, minulle tuli ajatus. Olin haaveillut sammalmaisen pinnan tekemisestä ryijyyn, kun yhtäkkiä näin mielessäni, miten hienolta sammalpinta näyttäisi vaikkapa villapaidan puhkikuluneiden kyynärpäiden paikkana. Sen jälkeen olen tehnyt monenlaisia näkyviä paikkamalleja.
Kun neuloo itse, arvostaa enemmän myös muiden tekemää ja haluaa saada vaatteen kestämään. Ja kun paikoista tekee kauniita ja erityisiä, vaate uudistuu. Siitä olen ylpeä, että lapselleni vaatteiden paikkaus on täysin luonnollinen juttu.


Olen sitä mieltä, että kaiken oppii, kun jaksaa harjoitella. Mutta yhden neuletekniikan joudun joka kerta katsomaan netistä. Siinä tehdään kuviota intarsia-tekniikalla pyöröneuleena, neulotaan joka toinen kerros oikein ja joka toinen nurin, ja sitten sidotaan nämä rivin päätteeksi.
Jos opettelee neulomista, neuvon aloittamaan paksuilla puikoilla ja langalla ja tekemään jotain helppoa, vaikka muhkupipon. Niin saa onnistumisen iloa.
Osa neuloo ikuisesti villasukkia. Mutta jos osaat neuloa kantapään, osaat neuloa myös villapaidan. Tietysti aikaa kuluu enemmän, mutta se ei ole teknisesti vaikeampaa. Täydellisyyden tavoittelijaa rohkaisen unohtamaan pienet virheet. Ne voi korjata myöhemmin silmukoita jäljittelevillä kirjontapistoilla. Kun Englannissa tehtiin ennen muinoin monimutkaisia tilkkupeittoja, syntyi käytäntö, että peittoon piti jättää virhe, koska ihminen ei ole koskaan virheetön.


Ihana tyyli! Kokosimme 3 Mintun ohjetta, ole hyvä
Ryijymäinen kasvityyny
Tämä tyyny valmistuu lenkkivirkkauksella – nappaa ohje ja kokeile hauskaa tekniikkaa.

Hierovat villasukat
Minttu Wikbergin suunnittelemissa jämälangoilla koristelluissa sukissa tassuttelu tuntuu samalta kuin metsäpolulla kävely.Voit myös paikata vanhat puhkikuluneet sukat kirjotuilla koristeilla.

Kukkaketo-tyyny
Loihdi kuvioita villalla! Kukkaketo-tyyny koristellaan neulahuovuttamalla – nappaa ohje ja kokeile helppoa tekniikkaa.
