Kotivinkki

Tuikitavallinen pakettiauto? Ei, vaan renkailla kulkeva kakkosasunto! Suvi ja Matias toteuttivat unelmansa ja tuunasivat perheelleen monikäyttöisen matkailuauton

Tuikitavallinen pakettiauto? Ei, vaan renkailla kulkeva kakkosasunto! Suvi ja Matias toteuttivat unelmansa ja tuunasivat perheelleen monikäyttöisen matkailuauton
Suvi ja Matias Silmunen kyllästyivät telttailuun ja kaipasivat matkoilleen mukavampaa yöpymisvaihtoehtoa. Rahat eivät riittäneet asuntoautoon, joten pari tuunasi tavallisesta pakettiautosta omannäköisen matkailuauton, jossa viihtyy koko perhe. Pakulla on seikkailtu niin kotimaassa kuin Euroopassakin.
Julkaistu: 1.3.2021
Päivä oli ollut pitkä. Suvi ja Matias Silmunen olivat ajaneet vuoristotietä Jotunheimenin kansallispuistosta kohti Osloa. Matka kulki Hardangerinvuonon kautta.
Molemmat olivat väsyneitä seitsemän tunnin ajomatkasta ja olisivat halunneet leiriytyä vuonon rannalle, mutta yöpaikkaa oli vaikea löytää. Aina kun kiva levähdyspaikka löytyi, telttailu oli kielletty.
Pariskunnan oli pakko jatkaa uuvuttavaa ajoa kohti päämääräänsä Osloa. Lopulta leiripaikaksi valikoitui metsä hevoslaitumen vierestä.
– Huokaisin päivän päätteeksi, että olisipa kiva omistaa pakettiauto, jonka sisätilaa voisi käyttää reissuilla huoneena, Suvi sanoo.
Autossa kulkevat mukana niin polkupyörät kuin muutkin harrastusvälineet. Auton takaosaan rakennetussa sängyssä on mukava nukkua.
Norjan-lomasta on kulunut pian viisi vuotta. Matkailua rakastava pari välttelee nykyään leirintäalueita, koska reissut taittuvat itse tehdyllä matkailuautolla. Sen voi pysäköidä lähes minne tahansa, eikä telttailulupaa tarvita.
Silmuset olivat ensin ostamassa käytettyä asuntoautoa, mutta se oli heidän mielestään aivan liian kallis ja lisäksi epäkäytännöllinen. Autojen sisätilaratkaisut olivat valmiiksi mietittyjä eivätkä tuntuneet omilta. Pariskunta kaipasi enemmän tilaa vapaalle oleskelulle, nukkumiselle ja tavaroiden varastoimiselle.
– Totesimme, ettei meillä ole varaa ostaa valmista matkailuautoa. Halusimme tehdä se itse omien tarpeidemme mukaan, Matias kertoo.
Matias etsi netistä käytettyjä pakettiautoja ympäri Suomea. Tehtävä oli vaikea, sillä autolle oli tiukat kriteerit. Pakettiauton sisäkorkeuden piti olla vähintään 1,9 metriä, jotta sen rekisteröinti matkailuautoksi onnistuisi. Auton maksimipituudeksi Matias määritteli kuusi metriä, perustuen hänen isänsä karavaanarikokemuksiin. Joillakin laivoilla ja maksullisilla silloilla kuusi metriä on edullisemman maksuluokan raja.

Ajatuksella rakennettu

Etsintä päättyi marraskuussa 2016, kun Matias löysi vihdoin sopivankokoisen ja -kuntoisen pakettiauton.
– Hinnassa oli mielestäni vähän ylimääräistä, ja tein autosta lähes naurettavan tarjouksen. Olin aivan täpinöissäni, kun se yllättäen meni läpi.
Kotona alkoivat sinisen Renault Masterin muutostyöt.
– Käytin apuna ja inspiraationa amerikkalaisia Instagram-tilejä, joissa ihmiset kertoivat projekteistaan, Matias kertoo.
Projektin ensimmäinen työvaihe oli auton eristys. Tämän jälkeen autoon hahmoteltiin kiinteä sängyn paikka. Sänky pantiin auton takaosaan, ja sen alle jätettiin runsaasti tavaratilaa. Suvi ja Matias halusivat, että polkupyörät sekä harrastusvälineet, kuten pitkät vaellussukset, mahtuisivat mukaan. Valokuvaajan töitä tekevän Matiaksen työvälineet piti myös saada kyytiin.
Autosta löytyy paljon pieniä yksityiskohtia, jotka helpottavat renkaiden päällä liikkuvan kakkosasunnon arkea.
Matkailuauton keittiö on hyvin varusteltu. ”Kun autossa on kunnon jääkaappi, grilli sekä muut keittiövälineet, on mahtavaa ostaa paikallisia tuoreita raaka-aineita ja syödä hyvin ja edullisesti missä tahansa”, Matias kertoo.
Silmuset rakensivat matkailuautoa sitä mukaa kun saivat kerättyä lisää rahaa tai sopivia kierrätysmateriaaleja.
– Muutostyö tapahtui omassa pihassa, taivasalla ja räntäsateessa, Matias sanoo.
Vähitellen auto alkoi valmistua sellaiseen kuntoon, että sillä uskalsi lähteä kokeilemaan matkustamista ja yöpymistä. Ensimmäinen matka toteutui puolen vuoden rakentamisen jälkeen kesällä 2017, kun kolmihenkiseksi kasvanut perhe lähti Viroon.
– Auto oli keskeneräinen. Valmiina olivat sängyn runko, eristeet, lattia sekä keittiömoduuli, joka koostui kaapistosta, tiskialtaasta sekä vesipumpulla varustetusta juomavesisäiliöstä. Keittiörakennelma ei kuitenkaan pysynyt paikallaan, vaan kaatui jo neljän kilometrin ajon jälkeen, Matias sanoo.
Viikon mittaisella neitsytmatkalla perhe ajoi Hiidenmaalla ja leiriytyi ensimmäisenä yönä suuren Tahkunan majakan läheisyydessä.
– Oli myrsky, emmekä nukkuneet hyvin sitä kuunnellessa. Aamu kuitenkin valkeni kauniina, ja retkeilimme lähiympäristössä. Kapusimme majakkaan katsomaan maisemia, Suvi kertoo.
Kukaan ei voinut aavistaa, mitä kaikkea tavallinen sininen pakettiauto kätkee sisäänsä.
Paluumatkalla perhe levähti Pakrinniemen jyrkänteillä ja jatkoi matkaa pitkin rantatietä. Uimapaikka löytyi vaikeakulkuisen tien päästä.
– Pysähdyimme ja nostimme lapsen korkealaitaisen matkasängyn autosta rannalle. Hulda oleskeli sängyssä samalla kun itse uimme lähietäisyydellä. Istuimme muovilaatikoilla syömässä eväitä Ikean taitettavan puutarhapöydän ääressä, Suvi kertoo.
Kaikki oli vielä auton osalta alkutekijöissä. Matkustaminen oli ahdasta, kun sisätilat olivat pakattu täyteen tavaroita ja työkaluja.
Viron-matkan jälkeen pariskunnan ajatuksissa hioutui käsitys siitä, miten autoa ja sen sisustusta voisi parannella. Seuraava matka tehtäisiin puolen vuoden kuluttua Portugaliin.

Liikkeellä omin aikatauluin

Matka Portugaliin ja takaisin Suomeen kesti autolla 47 päivää. Silmuset näkivät 14 maata, ja kilometrejä auton mittariin kertyi yhteensä 10 364.
– Emme tehneet suunnitelmia reitistä tai aikataulusta. Matkasimme läpi Saksan moottoriteiden ja Espanjan aina eteläiseen Portugaliin, jossa ihastuimme merenrantamaisemiin, Matias kertoo.
Ajomatkat sujuivat helpoiten lapsen ehdoilla. Kun lapsi nukkui, sininen Renault lähti liikkeelle.
– Jos retkillä tuli väsymys, jäimme auton kanssa parkkiin nukkumaan, Suvi sanoo.
Eräänä yönä portugalilaisella leirintäalueella Hulda herätti perheensä itkemällä hammaskipuja.
– Pelotti, että muut leiriytyjät heräävät. Laitoin lapsen makuupussissa rattaisiin ja nukutin hänet kävelemällä öisellä leirintäalueella, Suvi kertoo.
Suvi ja Matias ovat monesti kokanneet matkailuautossa tunnelmallista illallista.
Oman pakettiauton ansiosta tarkkoja matkasuunnitelmia ei tarvinnut tehdä.
– Auton kanssa pääsimme nauttimaan upeista yöpaikoista. Saimme reissusta helposti mukaan tuliaisia sekä omat hääviinit, Matias kertoo.
Kukaan ei voinut aavistaa, mitä kaikkea tavallinen sininen pakettiauto kätkee sisäänsä. Keittiön lisäosana matkassa kulki pieni hiiligrilli, jota perhe käytti melkein joka ilta.
– Kun autossa on kunnon jääkaappi, grilli sekä muut keittiövälineet, on mahtavaa ostaa paikallisia tuoreita raaka-aineita ja syödä hyvin sekä edullisesti missä tahansa, Matias kertoo.
Matkalla Matias tajusi, että unelman saavuttaminen oli askel kohti seuraavia haaveita.
– Auto elää jatkuvasti tarpeittemme ja ideoidemme mukaan, hän kertoo.
– Unelman toteutuminen kuitenkin vahvisti luottamusta siihen, että uskallan haaveilla lisää.
Projekti opetti toteuttamaan unelmia juuri sen näköisinä, kuin niihin sillä hetkellä on varaa.
– Ei pidä pantata haaveitaan hautaan asti ja odottaa, että kaikki olisi täydellistä. Automme oli vielä neitsytmatkallaan täysin kesken, Matias lisää.
Nelivuotias Hulda-tytär on jo kokenut matkailuautoilija.
Sisustusartesaanin koulutuksen käynyt Suvi saa jatkuvasti uusia ideoita matkailuauton kehittämiseksi. Seinäkiipeilyyn tarkoitetut otteet helpottavat sänkyyn kiipeämistä.
”Ei pidä pantata haaveita hautaan asti. Unelman toteutuminen vahvisti luottamusta siihen, että uskallan haaveilla lisää."

”Me pystymme mihin vain”

Vaikka matkalla oli ihanaa, reissu oli pitkä ja raskas. Kotiinpaluun jälkeen Suvilla ei ollut tarvetta suunnitella uutta matkaa pitkään aikaan. Tuunattu matkailuauto sai uuden tehtävän perheen apurina kotimaassa.
– Reissaaminen omalla matkailuautolla merkitsee meille vapautta. Voimme lähteä kauas ystävien luo ja yöpyä autossa. Meillä taas vieraat voivat nukkua autossa pihallamme, jos patjoista on pulaa, Matias kertoo.
Lisäksi Matiaksen työmatkat toisille paikkakunnille onnistuvat helposti, kun autossa voi sekä nukkua että tehdä töitä.
Hanke on opettanut Matiakselle paljon hänestä itsestään.
– Olen oppinut rakentaessa paljon uutta. Se on vahvistanut luottamusta siihen, että pystyn tekemään mitä vain, jos vain haluan ja yritän.
Suvi on edelleen autosta iloinen, vaikka jossain vaiheessa reissuinto ehti laantuakin.
– Tunsimme upeaa vapautta ja suurta ylpeyttä, kun olimme itse mahdollistaneet matkan rakentamalla kaiken itse. Matkailuauto tekee minut edelleen onnelliseksi päivittäin, ja olen innoissani siitä, mitä seikkailuja sen kanssa on vielä edessä.
Portugalin-matkan jälkeen Silmuset ovat reissanneet autollaan kotimaassa ja Norjassa. Haaveissa on vielä joskus suunnata Balkanille ja Kreikkaan asti.
2 kommenttia