
Selvitimme: Näin suomalaiset sisustavat – lempivärit, -tyylit ja suosikkibrändit!
Jopa 96 prosenttia tykkää oman kotinsa sisustuksesta, kertoo Meillä kotona -sivuston kysely. Myös trendit kiinnostavat – sekä erityisesti skandityyli, 50-luku ja viherkasvit.
Omaa silmää miellyttävä sisustus, jossa kaiken ei tarvitse toistaa yhtä tiettyä trendiä tai tyylisuuntaa. Solahtaako sinunkin kotisi tähän määritelmään? Meillä kotonan sisustuskyselystä selviää, että jopa 96 prosenttia vastaajista pitää kotinsa sisustuksesta joko täysin tai osittain. Kyselyyn vastasi noin 4 300 suomalaista elokuussa 2020.
Ajankohtaiset sisustustrendit kiinnostavat lähes yhdeksää kymmenestä vastaajasta, mutta yli puolet sanoo, ettei niillä ole silti vaikutusta oman kodin sisustukseen. Noin kolmasosa kuitenkin innostuu trendeistä niin paljon, että hankkii kotiinsa jotain pinnalla olevaa.

Kaunis koti on useimmille vastaajille tärkeä asia. Yli puolet kiinnittää kodin ilmeeseen paljon huomiota, mutta pienet elämisen tuomat säröt eivät haittaa. Noin 30 prosentille mieleinen sisustus on erittäin tärkeää ja olennainen osa kotona viihtymistä. Vain prosentti vastaajista sanoo, ettei kodin estetiikalla ole merkitystä.
Vaikka koronaviruksen aiheuttama poikkeustila sai monet suunnittelemaan ja toteuttamaan kodin kunnostustöitä, sisustamiseen epidemialla ei ole ollut yhtä suurta vaikutusta. Lähes puolet vastaajista kertoo, ettei poikkeusaika ole muuttanut ajatuksia kodin sisustamisesta suuntaan tai toiseen.
Koronaepidemialla on ollut myös positiivisia vaikutuksia ajatuksiin. Poikkeusaikana noin joka kuudes vastaaja on alkanut pitää kodistaan yhä enemmän sellaisena kuin se on.

Skandityyli ja maanläheiset sävyt sykähdyttävät
Eri sisustustyyleistä suosituimmaksi kohoaa skandinaavisuus: noin kolmasosa vastaajista luottaa kotinsa sisustuksessa pohjoismaisen selkeisiin linjoihin. Lähes viidennes vastaajista kuvailee sisustustaan kerrokselliseksi tai klassiseksi. Yhtä moni ei koe kotinsa edustavan mitään tiettyä tyyliä.
Kodin värimaailmoista ykköseksi nousevat neutraalit ja maanläheiset sävyt, joiden mausteena saattaa olla yksittäisiä väripilkkuja. Näin sisustaa yhteensä lähes 60 prosenttia kyselyyn vastanneista.

42 prosenttia panostaa kodin tiloista eniten olohuoneeseen.
Ihanat jouluverhot ja kausittain vaihtuvat sisustusvärit!
Suurin osa vastaajista sisustaa kotiaan sesonkien mukaan. Yli puolet tuo vuodenajat ja juhlapyhät jollakin tavalla osaksi sisustusta, ja joka kymmenes kyllästää kodin kunnolla sesongin henkeen.
Näin vastaajat kuvailevat sisustuksensa vuodenkiertoa:
- "Syyskuulla saatan vaihtaa tai ostaa kotiin jotakin uutta ja kivaa, koska pimenevät illat kutsuvat taas nauttimaan kodin lämmöstä uusien kirjojen ja tv-sarjojen parissa. Mielestäni vuosi ikään kuin vaihtuu syksyllä niin kuin ennen kouluikäisenä uuden lukuvuoden myötä. Ja penaalin tai repun sijasta koti saa sen takia jotakin uudelle vuodenkierrolle."
- "Keväisin tulee selvästi karsittua ja raikastettua sisustusta. Syksyllä taas ilmestyy lyhtyjä, kynttilöitä, tyynyjä ja vilttejä, ja joulua kohti ne vaan lisääntyy! "
- "Kyllä syksyllä on vahvoja värejä, mitkä vaihtuvat jouluksi tonttuihin ja enkeleihin, uuden vuoden bling blingiin. Keväällä on keltaista ja oranssia, pupuja ja esikoita. "
- "Talvella vaihdan kauden sävyihin ja kesällä vaaleampiin ja keveämpiin. Tämä näkyy erityisesti tekstiileissä, kuten verhoissa. "

Kaiken sisustuksessa ei tarvitse sopia saumattomasti yhteen. Kotiin mahtuu myös tavaroita ja asioita, jotka poikkeavat tyylistä.
1950- ja 1960-luvun tyylit hurmaavat
Huomiota herättävä taulu, tilaa vievä lipasto tai nojatuoli, jota muut perheenjäsenet eivät siedä. Yli 70 prosentilla vastaajista on kotonaan yksi tai useampi esine, joka ei sovi muuhun sisustukseen. Moni vastaaja säästää sisustuksesta poikkeavia tavaroita, koska niillä on tunnearvoa: neljäsosa kertoo saaneensa tavaran perinnöksi, viidesosaa esine muistuttaa tietystä ihmisestä tai aikakaudesta. Yli kolmannes vastaajista on kuitenkin sitä mieltä, ettei luopumiselle ole syytä, sillä kaiken ei edes tarvitse sopia yhteen.
Yli puolet vastaajista kertoo, että kotoa löytyy useita kalusteita tai esineitä tietyltä vuosikymmeneltä: yleisimmin 1950-luvulta (36 %), 2000-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeneltä (27 %) tai 1960-luvulta (25 %). Viidesosalla vastaajista on useampia esineitä tai kalusteita yli sadan vuoden takaa.

Näin eri aikakaudet näkyvät vastaajien kodeissa:
- "Olen sattunut asumaan melko pienissä asunnoissa, joihin 50-luvun huonekalut ovat hyviä mittasuhteiltaan, ne ovat myös kestäviä."
- "Mikään aikakausi ei oikeastaan näy, koska huonekaluni eri vuosikymmeniltä ovat klassikkoja. "
- "60-luku tuo lapsuuden mieleen – vanhempieni keittiön emännänkaappeineen ."
- "Vanhat tavarat ja kalusteet ovat kauniita, ja niitä on helppo yhdistellä modernimpaankin kotiin. Meidän kotiimme ne tuovat kodin tuntua ."
54 prosenttia vastaajista ostaa tärkeimmät hankinnat uutena ja suosii muuten kierrätystä.

Kiinnostavimmat sisustusalan brändit, top 5:
- Iittala 75 %
- Arabia 74 %
- Finlayson 63 %
- Marimekko 56 %
- Pentik 54 % .
Mistä ostat tavallisesti huonekaluja ja muita sisustustuotteita?
- Ikea 63 %
- Jysk 44 %
- Asko 42 %
- Pienistä kivijalkamyymälöistä ja/tai verkkokaupoista 41 %
- Prisma 28 % .