Ostoskori

Ostoskorissasi ei ole tuotteita.

Jatka ostoksia
Suosittelemme
Luovuus valloillaan

Pipsa paketoi aamiaisensa itsekeksimiinsä brändeihin – kekseliäs videosarja toimii nyt myös julkisena portfoliona

Pipsa Soimasuo valmistaa somevideoillaan aamupaloja ja suunnittelee niille pakkaukset. Brekun brändäys -videosarja on tuonut myös uusia työtarjouksia luovalla alalla työskentelevälle Pipsalle.

– Rakastan tehdä aamupalaa ja opiskelen graafista suunnittelua, joten ajattelin, että miksi en yhdistäisi niitä, tiivistää Pipsa Soimasuo videollaan Brekun brändäys -sarjan ytimen.

Videolla Pipsa valmistaa mantelivoita, ja samalla saamme nähdä, kuinka valmiille tuotteelle syntyy värikäs pakkaus.

22-vuotias Pipsa sai vuoden alussa nerokkaan idean yhdistää opiskelemansa ala rakastamaansa ruoanlaittoon ja jakaa se sosiaalisessa mediassa. Näin syntyi videosarja, joka on inspiroinut muita, sekä mahdollistanut Pipsalle uusia työtehtäviä ja yhteistöitä.

Sarjan ensimmäinen osa oli vaaleanpunainen ja vihreä etiketti joululahjaksi tehdylle mantelivoille. Pipsa säästää erilaisia purkkeja ja pakkauksia, ja tulostaa niiden päälle omat brändinsä. Videoillaan Pipsa näyttää vaihe kerrallaan, kuinka pirteät etiketit syntyvät. Pipsan Brekun brändäys -videosarjaa voi seurata instagramissa ja TikTokissa @soimasuo.
Keväällä Pipsa suunnitteli pakkauksen mimosalle. Pullon lisäksi kuvitteellisen brändin mocktailia saa myös tölkissä. Värikkään etiketin inspiraationa toimi kahviloiden aurinkolipat.

Mantelivoi oli ensimmäinen sarjassa, jossa on nyt jo 15 osaa. Alun perin Pipsa oli tehnyt mantelivoin joululahjaksi, mutta siitä lähti idea tehdä enemmän ja kuvata niistä videoita. Some ei ollut Pipsalle vieras paikka ennen Brekun brändäystä, mutta omilla kasvoillaan hän ei ollut aiemmin tehnyt videoita. Alun jännityksestä huolimatta Pipsa tunsi, että sometilin kaltainen julkinen portfolio oli oikea valinta hänelle.

– Tykkään olla esillä, sillä se on aina tuntunut luontevalta.

Pipsan yllätykseksi vastaanotto somessa oli positiivinen. Kommentit kehottavat jatkamaan sarjaa ja ehdottavat erilaisia aamupalatuotteita, joita Pipsa voisi brändätä.

Pipsan hapanjuurileivälle tekemällä brändillä on maskotti Hapan Harri ja iskulause ”Älä ole hapan, ota juuri”.
Pipsa säästää erilaisia purkkeja ja pakkauksia, ja tulostaa niiden päälle omat brändinsä.
Yksi Pipsan omista suosikeista sarjassaan on Holy Grain -niminen granola. Sitä tehdessä Pipsa sai askarrella hieman enemmän, sillä hän halusi pakkaukseen aukon, josta näkisi tuotteen sisällä.
Kirsikan, sitruunan ja kolan makuisen energiajuoman etiketissä jäljiteltiin kemistin muistiinpanoja.

Aloitettuaan sarjan Pipsa ajatteli, että sen avulla voisi saada uusia työtarjouksia. Videoilla oli kuitenkin vielä suurempi vaikutus kuin mitä Pipsa osasi odottaa. Opettajiltaan Pipsa on kuullut, että videosarja on inspiroinut uusia korkeakouluhakijoita.

– Tuollaista en olisi edes osannut asettaa tavoitteekseni videosarjaa aloittaessani. Olin todella otettu, Pipsa kertoo.

Pipsan luomissa etiketeissä on otettu huomioon pienetkin yksityiskohdat, joita tuotteiden pakkauksissa yleensäkin on. Vihermehun pakkauksesta löytyy tuotteen tarina, ravintosisältö, säilytysohjeet ja jopa viivakoodi.
Aamiaispöytä on katettu omilla brändeillä. Pipsa on suunnitellut pakkaukset hapanjuurileivälle, vihermehulle ja pikkelöidylle punasipulille.

Pipsa on saanut opettajiltaan myös kommentteja ajankäytöstään. Monet ihmettelevät, että miten aika riittää opiskelujen ja töiden lisäksi myös omien brändien luomiseen.

Pipsan mukaan suunnitelmallisuus helpottaa työtä. Saatuaan idean videosarjaan hän päätti etukäteen jokaisen viikon videoaiheen.

Koska aiheet olivat valmiiksi listattuina, Pipsa pystyi aikatauluttamaan työnsä tehokkaammin. Hän merkitsee kalenteriin erikseen sunnittelupäivän, pakkaukset, kuvaukset ja editoinnin.

– Kun on selkeä visio siitä, milloin ja miten tekee asiat, niin silloin homma hoituu, Pipsa selittää.

”Olen ottanut tänä vuonna motokseni It’s better done than perfect.”

Aikataulun rakentamisella on myös merkityksensä siinä, että se auttaa Pipsaa päästämään irti liiallisesta täydellisyyden tavoittelusta. Jos jää kiinni yksityiskohtiin, on vaarana, ettei mistään tule valmista.

– Olen ottanut tänä vuonna motokseni It’s better done than perfect.

Opiskelun ja Brekun brändäys -sarjan lisäksi Pipsa suunnittelee fanituotteita artisteille. Musiikkialalla työskennellessä Pipsa on alkanut haaveilemaan myös isompien kokonaisuuksien suunnittelemisesta. Yksi haaveista on lavasuunnittelu. Työn, opiskelun ja sosiaalisen median tasapainottelu vie aikaa, mutta juuri nyt Pipsa ei kuitenkaan aio luopua vielä Brekun brändäys -sarjansa tekemisestä.

– Se on jotain omaani, josta haluan pitää kiinni, Pipsa tiivistää.

Usein valmis lopputulos eroaa paljon ensimmäisestä luonnoksesta. Pipsan ohukais- ja vohvelitaikinan pakkauksessa lapsenomaiset piirrokset korostavat valmiin jauheseoksen käytön helppoutta.
Pipsan brändäyksien nimet ovat usein nokkelia sanaleikkejä. Hedelmäpommia tarkoittava F-bomb viittaa räjähtävään vitamiinien määrään hedelmäsalaatissa. Etiketin muodot mukailevat hedelmätarroja.
Uusin osa sarjassa on sämpylät, joiden brändin Pipsa halusi kuulostavan ja näyttävän pehmeältä. Nimi Bebe tulee sanoista breakfast in bed, ja pakkauksen ulkoasun on tarkoitus muistuttaa lakanoita.
Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Parhaat poiminnat suoraan sähköpostiisi.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt