Ostoskori

Ostoskorissasi ei ole tuotteita.

Jatka ostoksia
Suosittelemme
Rakkaat astiat

Nuoret ostavat (osin) eri astioita kuin vanhempansa – tavaratalojen asiantuntijat kertovat

Miksi ostaa kokonainen astiasto samaa sarjaa, kun voi yhdistellä luovasti? Stockmannin kodin kategorian johtaja Anna Seppälä ja myyntimiljöövastaava Piia Rahikka Helsingin Sokos-tavaratalosta kertovat havaintonsa sukupolvien välisistä eroista astiaostoksilla.

Ennen oli tapana kerätä samaa sarjaa kupeista kermakkoon. Se ei kiinnosta nuoria aikuisia, sanoo Stockmannin kodin kategorian johtaja Anna Seppälä.

”Enää ei olla sarjauskollisia, vaan yhdistellään eri sarjojen astioita.”

Seppälä kertoo, että nuoret tykkäävät parittaa kattauksissaan myös erilaisia värejä ja pintoja.

Myös myyntimiljöövastaava Piia Rahikka Helsingin Sokos-tavaratalosta on huomannut, että nuoret aikuiset ovat rohkeita yhdistelemään astioita.

”Ei osteta koko sarjaa, vaan mukit yhdestä sarjasta ja lautaset toisesta. Nuoret myös ovat hyvin tietoisia siitä, millaisia astioita haluavat, ja heillä on selkeä visio astioiden visuaalisuudesta. Somella on varmasti iso vaikutus tähän”, Rahikka sanoo.

Nuoret ostavat Seppälän mukaan osin erityyppisiä astioita kuin vanhempansa, koska tavat ruokailla ovat muuttuneet. Kulhoja kerätään, koska kulhoruoat ovat suosittuja. Niitä syödään usein puikoilla, siksi hankitaan keraamisia syömäpuikkojen pidikkeitä. Kahvikoneet ovat yleisiä, siksi ostetaan espressokuppeja.

Astiaostokset heijastavat ruokamakua ja ruokakulttuurin muutoksia. Esimerkiksi kulhot kiinnostavat, kun kulhoruoat eli bowlit ovat nousseet suosioon.

”Kahvikuppien sijaan nuoret käyttävät enemmän mukeja. Niitä hankitaan eri sarjoista, ja veikkaan, että mukeja vaihdellaan ja laitetaan kiertoon aika helposti”, Seppälä sanoo.

Nuorten brändimaku on aika perinteinen, samanlainen kuin vanhempien sukupolvien: Iittalaa, Arabiaa, Marimekkoa, ulkomaisista Villeroy & Bochia, Seppälä listaa.

”Sarjoista Paratiisi kiinnostaa aina vaan, Teemasta kausivärit ja valkoinen. Ja tietysti muumimukit.”

Myös Rahikka mainitsee nuorten suosikkisarjoiksi Teeman ja Paratiisin. Niiden lisäksi hän nostaa Marimekon Unikon.

”Ja nyt muutaman vuoden ajan lasiastiapuolella Ultima Thule on lisännyt suosiotaan.”

Jos kotoa muuttavalle ennen kerättiin usein astiat ja muut tykötarpeet lapsuudenkodista, nyt Rahikan mukaan näkee nuoria vanhempien ja isovanhempien kanssa ostoksilla ja nuoret kertovat mitä haluavat.

Nuoret ostavat astioita myös paljon käytettynä sekä yhdistelevät Rahikan mielestä luovasti uutta ja vanhaa. Ylipäätään ennakkoluulottomuus näkyy: se, että jotain astiaa on perinteisesti käytetty tiettyyn tarkoitukseen, ei kahlitse, vaan astioita voi käyttää monipuolisesti.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Parhaat poiminnat suoraan sähköpostiisi.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt