Ostoskori

Ostoskorissasi ei ole tuotteita.

Jatka ostoksia
Suosittelemme
Kuusikulmainen talo

Kuuden kulman ihmetalo! Jan-Erik ja Marjo rakensivat kodikseen ainutlaatuisen Kuusi-o-talon

Jan-Erik Andersson ja Marjo Malin rakensivat sympaattisen kotipesän pieneen kuusikulmioon. Kuusi-o-talossa taide ja leikittely ovat oleellinen osa arkkitehtuuria.

9.1.2024 | Päivitetty 10.1.2024Read in English
Kuusi-o-talo ja Lehtitalo
Jan-Erik Anderssonin ja Marjo Malinin kuusikulmainen hirsitalo valmistui Turun Hirvensaloon vuonna 2023. Taustalla näkyy pariskunnan vanha, Lehtitaloksi kutsuttu koti.

Tien reunassa Turun Hirvensalossa kohoaa kuusikulmainen talo kirkkaan vihreänä kuin vehreä kuusi. Pelkkään väriin mielikuvat eivät jää; maksaruohokattoa koristaa savupiippu, jonka päässä – ikään kuin latvassa – on metallinen kuusiveistos. Katuosoitekin on sopivasti numeroltaan kuusi.

Taiteilija Jan-Erik Anderssonin ja graafisen suunnittelijan Marjo Malinin vastavalmistunut Kuusi-­o-­talo sijaitsee heidän vanhan kotinsa, jätti­mäistä lehteä muistuttavan talon vieressä. Lähtö taide­projektina syntyneestä Lehtitalosta koitti, kun se muuttui taiteilija- ja tutkijaresidenssiksi.

Kuusi-o-talo kunnioittaa rakennuksen luonnosta kumpuavaa pohjakaavaa ja materiaalina käytettyä kotimaista kuusta. Harmillisesti taloakin inspiroineet kaksi pihapiirin kuusta oli kaadettava ennen talon rakennustöiden aloittamista, sillä kirjanpainajakuoriaiset olivat tuhonneet ne.

Marjo Malin ja Jan-Erik Andersson kotinsa terassilla
Kuusiteema näkyy myös Jan-Erikin työhuoneen parvekkeen kaiteessa. Vasemmalla on kuvanveistäjä Ossi Somman Hauta meressä 1 -teos. Talon edessä kuusio kohtaa kolmiot Jan-­Erikin ja Shawn Deckerin Bird’s Nest -teoksessa.

Kodin 74 neliötä jakautuvat kahteen kerrokseen niin, että alakerran avoimessa tilassa ovat keittiö, ruokailutila, olohuone ja tekninen tila sekä kylpyhuone. Yläkerrassa ovat makuuhuone, kaksi työ­huonetta ja vessa.

Taide voimaannuttaa jälleen, kuten aiemmassakin kodissa, jo talon rakenteissa. Muun muassa kylpyhuoneessa on installaatio Kristiina Mäenpäältä. Lisäksi julkisivua koristaa useampi veistos. Koti on myös osa Jan-Erikin post­ doc -tutkimusta Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa.

– Tämä on koe, miten pieneksi talon voi vetää, että kaksi ihmistä mahtuu asumaan ja työskentelemään niin, etteivät törmää jatkuvasti toisiinsa. Ideana on, että tämä on edullisella budjetilla toistettava talo. Kysymys on, mitä taiteellisia virityksiä kukin sitten haluaa tehdä kotiinsa, Jan-Erik kertoo.

Talo rakentui 250 000 eurolla. Taiteilijoiden teokset mahdollisti Koneen säätiön tuki.

Jossain vaiheessa ideana oli koota koti konteista, kunnes suunnitelmat muuttuivat kulmikkaammiksi.
Kuusi-o-talon rungon pystytysvaihe
Talon rungon on valmistanut suomalaisesta kuusesta Euro Log­houses Oy. Kaksi sisäkkäistä hirsi­kehikkoa nousi kahdeksassa päivässä.
Kuusi-o-talon runko valmiina
Kuusi-o-talon pienoismalli
Kuusi-o-talon pienois­malli kurkistaa rakennustyömaalle viereisen Lehti­talon kattohuoneesta. Ikkunoista näkyy asennettu maksaruohokatto.

Jan-Erik suunnitteli arkkitehti Erkki Pitkärannan kanssa uutta pientä taloa useamman vuoden. Jossain vaiheessa ideana oli koota koti konteista, kunnes suunnitelmat muuttuivat kulmikkaammiksi. Poikkeamislupa irtosi kivuttomasti, mutta talon piti olla tontin yhtenäisen ilmeen kannalta taiteellinen. Ja sitähän Kuusi-o-talo oli.

Pariskunta myöntää, että heidän rakennuttamansa Lehtitalo oli niin vaikea ja huippuosaamista rakenta­jilta vaatinut projekti, ettei Kuusi-o-talon rakentaminen tuntunut siihen verrattuna kovin erikoiselta. Rakennusteknisesti kiinnostavaa oli tehdä talo Sveitsin Alpeilta tutulla kaksoishirsitekniikalla, josta Jan-Erik innostui googlatessaan liimattomia ja energiatehokkaita vaihtoehtoja. Kovin monia taloja Suomessa ei ole menetelmällä rakennettu, tiettävästi Kuusi-o-talokin on Turun ensimmäinen tuplahirsirakennus. Kahden seitsemänsenttisen hirsiseinän tyhjiöväli täytettiin puukuitueristeellä, jolloin seinien paksuudeksi tuli 40 senttiä. Tämä säilyttää puun terveelliset ominaisuudet ja hengittävyyden sekä parantaa lämmöneristystä.

– Loistava ratkaisu, että päästään liimoista. Jos olisi pienemmät ikkunat, tämä olisi nollaenergiatalo, Jan-Erik toteaa.

Marjo maalaamassa taloa
Marjo maalasi taloa ulkoa, mutta keskittyi tällä raksalla enemmän sisätiloihin. Talon värit ovat Jan-Erikin valitsemat.
Kimmo Schroderuksen käärmeteos
Kuvanveistäjä Kimmo Schroderuksen tekemällä käärmemäisellä teoksella on naisen pää, jonka mallina Marjo oli. Teoksen nimikin on Marjo.
Sokkelia koristavat ruohot
Jan-Erik leikkasi talon perustusten valumuottiin ruohoja, jotka koristavat sokkelia.
Taide voimaannuttaa jo talon rakenteissa.
Yläkerran nuoli-ikkunat
Yläkerran nuoli-ikkunat eivät vaatineet merkittävästi enempää vaivaa kuin tavallisemmatkaan ikkunat. Vuorilaudat on maalattu vihreän vastavärillä punaisella.
Marjo laatoittamassa lattiaa
Marjo laatoitti ensimmäistä kertaa lattiaa. Kuusi­kul­maisilla laatoilla se ei ollut helpoin projekti ensikertalaiselle.

Talo alkoi hahmottua nykyään alakerrassa olevan pyöreän pöydän ympäriltä. Halkaisijaltaan kaksi­metrisen pöydän avulla havainnollistettiin tulevien tilojen mittasuhteita ulkona kepeillä. Myöhemmin talon betoniperustukset valettiin kallion päälle, mutta räjäytystöitä ei tarvittu. Korkean valumuotin Jan-Erik sahasi ja teki yksittäisistä laudoista.

Kaikki ei edennyt aikataulussa, vettä satoi ja hirsiä oli odotettava. Lopulta tuplahirsirakenteisen talon runko nousi kahdeksassa päivässä kolmen rakennusmiehen urakkana. Jan-Erik työskenteli itsekin raksalla pisimmillään aamuyhdeksästä kellon ympäri. Hän nauttii rakentamisesta, mutta se oli myös tapa säästää.

Marjo keskittyi tällä kertaa enemmän sisätiloihin.

Rakennuksen kuusiomuoto muistutti särmikkyydestään monesti raksalla. Välikattolevyjäkin sopiviksi paloiksi leikatessa huomasi, kuinka helpompaa tekeminen olisi ollut, jos tila olisi neliömäinen.

–Oli rakentamisen luksusta, että asuimme aivan vieressä ja saatoimme poiketa vaikka tunniksi raksalle, Marjo toteaa.

Jan-Erik, Marjo ja teoksen kiinnityksessä auttanut naapuri
Jan-Erikin suunnitteli pyöreän pöydän yläpuolelle illuusion taivaasta. Teoksen kiinnittämisessä häntä ja Marjoa auttoi naapuri.
Jan-­Erik Anderssonin taivasaiheinen teos ruokapöydän yläpuolella
Talon suunnittelu alkoi pyöreästä pöydästä ja sen mittasuhteista. Pöydän ympärillä olevat Philippe Starckin tuolit istuvat ala­kerran paloteemaan. Jan-­Erikin taivasaiheista teosta ympäröi taiteilija Oliver Walterin Luoled-­valaisin. Puupaneeliin ovat antaneet inspiraatiota meren aallot.
Valkoinen keittiö punaisilla yksityiskohdilla
Lieden yläpuolinen muovi­roihu on Marjon suunnittelema ja Jan-Erikin leikkaama.
Punainen muoviroihu lieden yläpuolella
Teos on kiinni magneetti­nauhoilla, jolloin sen voi irrottaa pestäväksi.
Jan-Erik Andersson ja Marjo Malin kotinsa keittiössä
Valoa ja avaruutta alakertaan tuo suuri ikkuna, joka on kuin kehys luonnon suurelle taideteokselle. Marjon idea oli laittaa Sarvis-munakupit ovenvetimiksi. Jokainen voi itse päättää, mistä kohdin oven aukaisee.

Talon alakerrassa on annettu kuvainnollisesti palaa. Keittiön, ruokailutilan ja olohuoneen palamisen teema liekittää leikisti liedenkin lieskoihin. Teema on Marjon idea, joka ottaa vahvasti kantaa ilmastohuoleen.

– Seuraan ilmastoasioita aktiivisesti. Olen ylpeä tulen käytöstä, että meillä oli pokkaa käyttää negatiivista ja synkkää asiaa sisustuksessa, mikä on aika spesiaalia, Marjo sanoo.

Jan-Erik huomauttaa, että liekissä on aina myös toivon kipinä.

– Talo on aina ollut tavallaan pako maailmasta, mutta me olemme vähän sitä mieltä, että emme voi enää paeta edes kotiin, vaan on pakko tehdä jotain.

Katse siirtyy alakerran lattiaan. Se on laatoitettu tietenkin – kuusikulmaisilla laatoilla. Siihen on inspiroinut osaltaan Unescon maailmanperintökohde, pohjoisirlantilaisen Giant’s Causewayn kuusikulmaiset basalttipylväät, jotka ovat muodostuneet ajan saatossa jähmettyneestä laavasta.

Lattia on Marjon käsialaa, ja sen tekeminen jäi hänen mieleensä niin hyvässä kuin pahassa. Ei ollut vaivattominta alkaa laatoittaa ensimmäistä kertaa juuri kuusikulmaista lattiaa. Draaman ainekset olivat koossa, kun kummallakin oli eri teoria, miten laatoitus olisi parasta tehdä. Pieni virhe synnytti idean kokeilla paikoin keltaista saumalaastia, joka näyttääkin yllättävän makealta.

– Yhdessä kohtaa alkoi heittää pahasti ja toinen tuli hätiin, niin siinä vähän väännettiin. Lattiassa on pientä heittoa, mutta kun hyväksyy, että se on tehty itse, siinä on jotain sympaattista, Marjo naurahtaa.

”Oli rakentamisen luksusta, että asuimme aivan vieressä ja saatoimme poiketa vaikka tunniksi raksalle.”
Puinen väliverho yläkertaan johtavien punaisten portaiden vieressä
Portaat on maalattu eri sävyisiksi ja tehty puusta, joka jäi Lehti­talon rakentamisesta. Portaiden alle jää tila, joka sopii myös tyttären­tyttären ja muiden lapsivieraiden piilo­leikkeihin. Aarikan puinen väliverho on 1970-luvulta.
Makuuhuoneen iso ikkuna ja sininen lattia
Makuuhuoneeseen tulee valo koivun läpi, jolloin maisema on kuin teos. Seinillä on Jan-Erikin tekemää kuusioaiheista taidetta. Sininen lattia rauhoittaa osaltaan.
Marjon työhuone ja Kuusimetsä palaa -niminen matto
Marjon työhuoneen matto on nimeltään Kuusimetsä palaa. Työpöytä on Marjon suunnittelema ja Jan-Erikin sahaama.
Yläkerran mustakehyksinen lasiovi
Marjolla ja Jan-­Erikillä on kummal­lakin työhuone ylä­kerrassa. Talon valoisuutta lisäävät ylhäällä myös lasi­ovet.
Kuusi-o-talon alakerran kylpyhuone
Alakerran kylpy­huoneessa voi katsella Christer Nuutisen polttopiirrettyä sarjakuvaa.

Vaaleaan yläkertaan noustaan portaita, joita kutsutaan humoristisesti hornantuutiksi. Ikkunoita on jokaisella seinäosuudella, jolloin valo kulkee kuudesta suunnasta. Pariskunta on tyytyväinen, että arkkitehti ehdotti vielä yhtä ikkunaa yläkertaan. Tämä on hyvä esimerkki Jan-Erikin peukuttamasta arkkitehdin ja taiteilijan yhteistyöstä.

Kuusikulmio antaa kodissa tunteen jatkuvasta liikkeestä, jota ei katkaise äkillisesti suorat kulmat. Jan-Erik kertoo kuusikulmion olevan myös neliötä energia­tehokkaampi.

Muuttomatka viime keväällä ei ollut pitkä, mutta kirjoja jäi vielä säilyttäviksi Lehtitalon taiteilijaresidenssiin. Pariskunta on kotiutunut hyvin. Moni vieras on jopa pitänyt Kuusi-o-talosta enemmän kuin Lehtitalosta. Ehkä siksi, että nykyinen peilaa ainakin kooltaan hieman paremmin vähän tavallisempaa kotia.

Ainakaan toistaiseksi he eivät ole törmänneet vielä kodissa toisiinsa, vaikka hukkatilaa ei olekaan. Jan-Erikiä tosin huvittaa, että vertauskuvallisesti hänen toisaalla oleva työtilansakin on taloa suurempi.

Ohikulkijoitakaan ei ole unohdettu, sillä klassismin hengessä talon ulkokulmissa, ikään kuin oksilla, on taidetta katseltavaksi. Jan-Erik ei keksi edelleenkään hyvää syytä, miksi talo ei voisi olla esittävä.

– Se antaa vinkkejä ihmisille, että maailmaa voi nähdä monella tapaa. Kaiken ei täydy seurata kirjoittamattomia sääntöjä, kuten, jos sulla on tietty määrä rahaa, pitää olla tietynlainen talo ja auto, jotta kuulut johonkin jengiin, Jan-Erik sanoo.

”Taide, luonnon muodot ja ihmiset tosiaan luovat sielun arkki­tehtuuriin. Iso kuusi­kulmainen laatta ei ole sama kuin neliskanttinen mosaiikki­laatta ja kannattaa malttaa katsoa opetus­videoita."
Kuusi-o-talon pohjapiirros
Talossa on 74 neliötä: olohuone, ruokailutila, keittiö, makuuhuone, kaksi työhuonetta, kylpy­huone, wc ja tekninen tila.
Kuusi-o-talo ja pihan sipulisauna
Taideteokset koristavat jokaista Kuusi-o-­talon kulmaa kuin omina oksinaan. Vasemmalla on taiteilija Benjamin Orlow’n tekemä ihmishahmo ja oikealla kuvanveistäjä Kimmo Schroderuksen käärmemäinen teos. Kuusi-­o-talon ja Lehtitalon väliin jää Jan-Erikin vuonna 2011 suunnittelema sipulisauna.
Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Parhaat poiminnat suoraan sähköpostiisi.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt