
Hyvästi Iittalan punainen i-tarra! Ikoninen logo jää historiaan – ”Välillä pitää uudistua”
Iittala uudisti brändinsä ja logonsa. Sen seurauksena uusista astioista ei enää jatkossa löydy tuttua punaista i-tarraa.
Kannattaako i-tarra irrottaa astioista vai ei? Sisustajia ja keräilijöitä jakanutta kysymystä ei pian tarvitse enää pohtia, sillä Iittalan logo uudistuu ja samalla ikoninen i-tarra jää historiaan.
– Tarkoitus ei ole tuoda uutta tarraa tilalle, vaan tarrasta luovutaan uudistuksen yhteydessä, kertoo Iittalan luova johtaja Janni Vepsäläinen.
Iittala ottaa uuden logon käyttöön helmikuusta 2024 osana laajempaa brändiuudistustaan. Radikaalisti edeltäjästään eroavassa logossa keltaisella taustalla lukee isoilla kirjaimilla IITTALA ja alla Iittalan Lasitehtaan perustamisvuosi 1881.



Iittalan i-merkin ulkonäkö on vaihdellut vuosien mittaan. Punaisen i-merkin suunnitteli Timo Sarpaneva vuonna 1956 lanseerattua i-lasisarjaansa varten. Sarjasta se laajeni vaiheittain koko brändin käyttöön. Sittemmin merkistä on ollut useita eri versioita. Viimeisin, pystysuora merkki, jossa on mustalla teksti iittala, oli käytössä vuodesta 2001 helmikuuhun 2024 asti, kerrotaan Iittalan verkkosivuilla.
Uusi logo heijastaa yrityksen rikasta historiaa ja lasinvalmistuksen perinteitä, Vepsäläinen sanoo. Logoon on haettu inspiraatiota Iittalan aiemmista logoista ja tuotemerkeistä. Uuden logon on suunnitellut Aleksi Tammi.
– Iittala on ollut ja tulee aina olemaan suomalainen brändi. Haluamme vahvistaa suomalaisen designtarinan kertomista ja viedä tätä viestiä myös ulkomaille, Vepsäläinen sanoo.
”Tärkeintä on ollut vahvistaa ja avata Iittalan hienoa historiaa, ja toivon, että se resonoi suomalaisiin.”Janni Vepsäläinen
Vepsäläinen toivoo, että suomalaiset ottavat ikonisen i-tarran poistuminen vastaan hyvillä mielin.
– Tärkeintä on ollut vahvistaa ja avata Iittalan hienoa historiaa, ja toivon, että se resonoi suomalaisiin. Haluamme avata historian lehtiä ja kertoa, mikä Iittalan tarina on. Välillä pitää uudistua. Olemme olleet elinvoimaisia vuodesta 1881 ja haluamme varmistaa, että olemme elinvoimaisia myös seuraavat reilut sata vuotta.
Iittala on lanseerannut uuden ilmeensä näkyvästi esimerkiksi sosiaalisen median kanavissaan. Uusi ilme on herättänyt somessa runsaasti keskustelua, ihastusten lisäksi kritiikkiä. Kommenteissa muun muassa kaivataan vanhaa ilmettä.
Mitä Vepsäläinen vastaa kritiikkiin?
– Haluamme viestiä käsityötaidosta, osaamisesta ja historiasta, kuten siitä, että logon keltainen väri on saanut inspiraation sulavasta, hehkuvan kuumasta lasimassasta, joka on valmiina muotoiltavaksi. Toivon, että tällaiset tarinat inspiroivat.

