
Pidä pää kylmänä, jos remonttimyyjä tulee ovelle! Näin vältät huijaukset ja huonot sopimukset
Kuinka erottaa luotettavan remonttifirman epäluotettavasta? Miten suojella läheisiään, jotka ovat alttiita allekirjoittamaan sopimuksia? Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Hertta Hartikainen kertoo.
Kysytäänkö teiltä kiertävistä ovelta ovelle -myyjistä paljon?
Kuluttajaneuvontaan tulee noin 60 000 yhteydenottoa vuodessa. Kotimyyntiä on kyllä melko paljon, ja siitä tulee tiedusteluja. Ei se tosin mikään uusi ilmiö ole. Jos katsoo Kuluttajariitalautakunnan käsittelemiä asioita, rakentamiseen ja kodin remontteihin liittyvät kysymykset ovat olleet iso asiaryhmä jo 15–20 vuotta.
Miten suhtautua remonttia kodin tai mökin ovella tyrkyttävään?
Voi toki kuunnella, mitä asiaa myyjällä on, mutta mitään velvollisuutta siihen ei ole. Jos omalle ovelle tulee myyjä, se on monesti yllättävä tilanne. Henkilö ei ole ehkä ajatellut, että mitään remontin tarvetta olisi. Jos ei ole kiinnostunut, on hyvä vain pyytää tiukasti myyjää poistumaan. Siihen on lain mukaan oikeus, eikä tarvitse edes olla kohtelias. Kuluttajansuojalaki kieltää kaikenlaisen painostamisen ja aggressiivisen menettelyn myynnissä. Aina kannattaa laittaa jäitä hattuun ja miettiä vähintään yön tai vaikka viikon yli.

Mistä tietäisi, onko remontin kaupittelija luotettava?
Netistä voi googlailla toisten kokemuksia yrityksestä. Voi myös soittaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston maksuttomaan kuluttajaneuvontaan. Meillä on kuutisenkymmentä kuluttajaneuvojaa ympäri Suomea ja valtakunnallinen päivystysnumero. Jos on käynyt niin ikävästi, että on jo tehnyt remontista sopimuksen ja haluaa riitauttaa sen, meiltä saa sovitteluapua. Tiedotamme myös yrityksistä, jotka eivät ole pitäneet lupauksiaan.
Entä jos ei tiedä hinnoista mitään?
Jos vain pystyy, niitä kannattaa vertailla. Jotkut epäilyttävät yrittäjät aloittavat hyvin korkealla tekaistulla hinnalla ja alentavat sitten hintaa niin, että se kuulostaisi hyvältä tarjoukselta. Joskus myös työn osuus voi olla todella iso verrattuna laitteisiin tai materiaaleihin. Sitäkin kannattaa arvioida. On myös nettisivustoja, joissa voi tehdä hintavertailuja ja pyytää tarjouksia, esimerkiksi Urakkamaailma on sellainen.

Riitautetaanko remontteja ja miten se tapahtuu?
Asian voi viedä Kuluttajariitalautakuntaan. Sinne tuleekin todella paljon remontti- ja rakentamisasioita. Lautakunta voi antaa suosituksen, jonka mukaan yrityksen tulee maksaa syntyneiden ongelmien vuoksi hyvitystä kuluttajalle. Arviolta yli puolet yrityksistä niitä myös noudattaa. Päätöksellä ei kuitenkaan ole samanlaista sitovuutta kuin olisi käräjäoikeuden päätöksellä. Oikeuteen lähtemisessä taas on riski, että joutuu maksamaan itse oikeudenkäyntikulut.

Miten suojella iäkästä läheistä kiskureilta ja tunareilta?
Kannattaa varoittaa allekirjoittamasta mitään paperia heti. Jos sopimus on jo allekirjoitettu, sen purkaminen on hankalampaa, koska se sitoo kuluttajaa. On myös kotimyyntiä tekeviä yrityksiä, joista soitetaan etukäteen ja halutaan tulla käymään. Siinäkin kannattaa laittaa jäitä hattuun. Kuluttajansuojalaki myös suojelee henkilöitä, jotka ovat päätöksenteossaan erityisen alttiita vaikuttamiselle esimerkiksi ikänsä vuoksi.