
Bertel Gardberg sai arjen käyttöesineet näyttämään pieniltä aarteilta – muotoilija tunnetaan parhaiten Carelia- ja Triannele -aterimistaan
Bertel Gardberg kuului 1950–60-luvun suomalaisen muotoilun kultakauden tienraivaajiin, jotka uudistivat hopeaesineiden ja korujen muotoilun. Hänen tunnetuimpia töitään ovat Hackmanille ja Fiskarsille suunnitellut aterinsarjat.
Bertel Gardberg (1916–2007) lähti nuorena merille ja Lapin hakkuumaille mutta palasi kotiin ja opiskeli 1938–41 Helsingin kultaseppäkoulussa ja täydensi sen jälkeen alan opintoja Tanskassa toisen maailmansodan jälkeen.
Suomeen Gardberg palasi 1949 ja työskenteli omassa verstaassaan, jossa hän oli omimmillaan, kun sai suunnitella ja tehdä uniikkeja hopea- ja puuesineitä: ”On tunnettava materiaalin ominaisuudet. Se tapahtuu rakentamalla esine käsin. Rakenteesta ja mitoituksesta tulee silloin oikea”, hän selitti.
1950-luvulta lähtien hänen työnsä alkoivat saada mitaleita Milanon maineikkaissa designtriennaaleissa. Vuosina 1966–71 Gardberg muutti perheineen Irlantiin ja työskenteli Kilkenny Design Workshopsin taiteellisena johtajana. Akateemikon arvonimen hän sai 1982.
Nousujohteinen ura kertoo omalta osaltaan siitä, että Gardbergille kelpasi vain loppuun saakka viimeistelty jälki. Tavoitteena oli kyky tehdä itse ja omaehtoisesti niin paljon kuin mahdollista.
Tyylin kulmakivet
Käsityömäisen otteen ja selkeiden muotojen ohella Bertel Gardbergin muotoilu tekee kunniaa niissä käytetyille materiaaleille. Hän saattoi yhdistää mausterasiassa palisanteria ja hopeaa tai teesiivilässä tiikkiä ja hopeaa, huhmaressa pronssia ja tammea, koruissa kiveä ja hopeaa niin, että lopputuloksessa on lähes uskonnollista hartautta.
Viime kädessä Gardbergiä ei kiinnostanut hänen käyttämiensä materiaalien arvo vaan lopputulos, jonka piti olla mahdollisimman kaunis. Monissa esineissä näkyy myös läheinen kosketus luontoon, ratkaisevaan innoituksen lähteeseen.

Halutuimmat
Vaikka Bertel Gardberg teki keskeisimmän elämäntyönsä omassa pajassaan uniikkien taide-esineiden ja yksittäisten käyttöesineiden parissa, hänet tunnetaan parhaiten 1950- ja 60-luvulla Hackmanille ja Fiskarsille suunnittelemistaan aterimista. Fiskarsille suunnitellut Triennale, Lion ja Carelia-sarja ovat edelleen käyttökelpoisia muotoilun klassikoita. Niistä on yhä tuotannossa vuonna 1963 markkinoille tullut hienostunut Carelia-sarja. Hintavimpia ovat palisanteri- ja tiikkivartiset aterimet.






