Maku

Millä korvaan mantelimassan gluteenittomassa leivonnassa?

Mainos

Gluteenittomissa leivontaohjeissa käytetään usein hasselpähkinää ja mantelia, joille monet ovat allergisia. Millä voisin korvata mantelimassan ja pähkinät?

Teksti Jasmin Raitakari
Kuvat Riikka Kantinkoski

Asiantuntija vastaa:

Gluteenittomiin leivonnaisiin lisätään usein mantelijauhoja ja mantelimassaa tuomaan parempaa rakennetta ja mehevyyttä. Mantelijauhot ovat muihin jauhoihin verrattuna paljon rasvaisempia. Sokerikakkutaikinoissa, kuten kakkupohjissa käytetyn mantelijauheen voi usein korvata gluteenittomalla jauhoseoksella, joita kannattaa käyttää noin puolet tai 2/3 mantelijauheen määrästä.

Rasvaisissa kakkutaikinoissa (kahvikakut, muffinit) hyvin samanlainen rakenne saavutetaan hienoksi jauhetulla keksimurulla. Kokeile korvata mantelijauhe samalla määrällä esimerkiksi gluteenitonta kaura- tai digestivekeksijauhetta. Mantelijauhoihin pohjaavia leivonnaisia (kuten macaronseja) en ehkä lähtisi kokeilemaan.

Mantelijauhojen tilalle kannattaa kokeilla myös jauhettuja auringonkukansiemeniä. Niissä on jauhettuna hyvin samanlainen rakenne ja ne on helppo jauhaa esimerkiksi tehosekoittimessa.

Hasselpähkinät voi korvata usein jollakin muulla rapealla, kuten siemenillä tai vaikka myslillä.

Leipomisen iloa!

Julkaistu: 1.9.2017

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.

Katso myös nämä