Maku

Allergeenit leivonnassa

Mainos

Gluteenittomissa leivontaohjeissa käytetään usein hasselpähkinää ja mantelia. Nämä molemmat ovat yleisiä allergiaa aiheuttavia ainesosia. Voisiko ohjeisiin merkitä vaihtoehdon, jolla voi parhaiten korvata mantelijauhon, mantelimassan ja hasselpähkinät po. ohjeessa?

Teksti Jasmin Raitakari

Asiantuntija vastaa:

Hei Marja-Leena!

Kiitos palautteestasi. Gluteenittomiin leivonnaisiin lisätään usein mantelijauhoja ja mantelimassaa tuomaan parempaa rakennetta ja mehevyyttä. Mantelijauhot ovat muihin jauhoihin verrattuna paljon rasvaisempia. Sokerikakkutaikinoissa, kuten kakkupohjissa käytetyn mantelijauheen voi usein korvata gluteenittomalla jauhoseoksella, joita kannattaa käyttää noin puolet tai 2/3 mantelijauheen määrästä. Rasvaisissa kakkutaikinoissa (kahvikakut, muffinit) hyvin samanlainen rakenne saavutetaan hienoksi jauhetulla keksimurulla. Kokeile korvata mantelijauhe samalla määrällä esimerkiksi gluteenitonta kaura- tai digestivekeksijauhetta. Mantelijauhoihin pohjaavia leivonnaisia (kuten macaronseja) en ehkä lähtisi kokeilemaan.

Mantelijauhojen tilalle kannattaa kokeilla myös jauhettuja auringonkukansiemeniä. Niissä on jauhettuna hyvin samanlainen rakenne ja ne on helppo jauhaa esimerkiksi tehosekoittimessa.

Hasselpähkinät voi korvata usein jollakin muulla rapealla, kuten siemenillä tai vaikka myslillä.

Koska kaikki lupaamme, että kaikki lehden ohjeet ovat testattu toimiviksi, emme voi valitettavasti laittaa lehteen suoraan esimerkiksi mantelijauhojen korvaajaa ilman, että olemme kokeilleet ohjeen myös niillä raaka-aineilla. Toivottavasti innostut kuitenkin kokeilemaan jotain näiden vinkkien avulla!

Leipomisen iloa,

Terveisin Jasmin

Julkaistu: 1.9.2017

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.

Katso myös nämä