
Makkaratehdas muuttui kodiksi pyörremyrskymäisessä remontissa – vain vessanpönttö ostettiin uutena, kaikki muu on kierrätettyä
Kuvataiteilija Pia Sirén ja muusikko Mirella Pendolin muuttivat Loviisan entisen makkaratehtaan uusperheensä kodiksi, jossa on toisinaan kulttuuritapahtumia yleisölle. Loft-kodin 500 neliötä suo tilaa yksin ja yhdessä olemiseen.
Etsitään outoa kotia. Näin luki sähköpostiviestissä, jonka kuvataiteilija Pia Sirén ja muusikko Mirella Pendolin lähettivät kiinteistönvälittäjälle keväällä 2020. Yhdeksän kuukautta myöhemmin pariskunta sai avaimet Loviisan entiseen makkaratehtaaseen. Neljän vuosikymmenen aikana syntynyt yli 500 neliön rakennus polveilevine tiloineen vastasi täydellisesti uusperheen outouden kaipuuseen.
– Meille oli tärkeää löytää rakennus, jossa olisi tilaa molempien perheille ja joka mahdollistaisi paitsi yhdessä olemisen myös yksinolon lapsillemme. Lisäksi toiveissamme oli saada saman katon alle Pian ateljee ja tila, jossa voisin opettaa musiikkioppilaitani ja järjestää konsertteja, Mirella kertoo.



1930-luvulla valmistuneen mansardikattoisen päärakennuksen alakertaan mahtuvat yhteiset oleskelutilat ja tapahtumatila näyttämöineen. Yläkerta on puolestaan Pian poikien tila ja 1950-luvulla valmistunut pihasiipi Mirellan tyttöjen valtakuntaa.
Kerroksellisessa kodissa näkyy viitteitä rakennuksen historiasta. Turkoosiksi maalatusta porstuasta kulku vie järeästä teräsovesta tupakeittiöön, jonka tiiliseinää koristaa valurautainen tehdaskello. Kasvissyöjien kattilat roikkuvat vanhoissa lihakoukuissa.
”Jälkeenpäin olen rasitusvammoja parannellessani miettinyt, missä mahtaa mennä hulluuden ja tehokkuuden välinen raja.”
Vintagehankinnoista ja viherkasveista koostuva sisustus näyttää siltä, kuin se olisi syntynyt ajan saatossa kaikessa rauhassa. Tosiasiassa tehdas muuttui kodiksi pyörremyrskymäisen tehokkaassa remontissa.



Pari suunnitteli ja pitkälti toteutti remontin itse. Mirella suunnisti työmaalle joka päivä musiikinopettajan päivätöiden jälkeen Pian omistautuessa remontille täyspäiväisesti. Tilallisista ja paikkasidonnaisista installaatioista tunnettu kuvataiteilija heittäytyi remonttiin samalla intensiteetillä kuin taiteeseensa.
– Olen tottunut siihen, että minulla on vain pari päivää aikaa rakentaa teoskokonaisuus paikoilleen. Lähdin tekemään remonttia samalla tahdilla, joskin kolmen päivän sijaan tein 15 tunnin työpäiviä kolme kuukautta putkeen. Jälkeenpäin olen rasitusvammoja parannellessani miettinyt, missä mahtaa mennä hulluuden ja tehokkuuden välinen raja, Pia nauraa.
Lopputulos on kaikesta huolimatta palkitseva.
– Projekti oli rajattoman inspiroiva. Olen ennen asunut aina vuokralla enkä ole itse voinut koskaan määritellä, miltä kotini voisi näyttää. Oli hienoa, kun saimme itse päättää kaiken keittiön paikasta lähtien.





Etenkin Pialla on merkityksellinen suhde taloon, jossa ei taida olla yhtäkään sisäpintaa, johon hän ei olisi koskenut. Hän myös piikkasi apujoukkojen kera auki ruokailutilan välipohjan yläkertaan. Nyt betonipalkkien lomasta pilkottaa välimerellisen turkoosi katto, joka vie ajatukset Mirellan toiseen kotimaahan, Espanjaan.
Tila ja talon yksityiskohdat itsessään ohjasivat remonttia. Teollisuustyylin lisäksi pariskunta halusi kotiinsa ”paratiisitunnelmaa”. Siksi alkuperäinen laattalattia on maalattu lämpimällä hiekan sävyllä ja pari on bongannut kierrätysryhmistä palmuja ja muita tavanomaisiin asuntoihin liian suuriksi kasvaneita puumaisia viherkasveja.
Vessanpönttö on ostettu uutena, mutta kaikki muut kodinkoneet ja kalusteet ovat kierrätettyjä.
– Kyse on ennen kaikkea ekologisista periaatteista. Toisaalta budjettikaan ei olisi venynyt siihen, että olisimme hankkineet kaiken uutena, Mirella kertoo.




Sisustusratkaisuissa on käytetty luovalla otteella myös vanhasta tehtaasta löytyneitä materiaaleja, mikä tuo sattumanvaraisuuden tuntua ja sielukkuutta. Keittiösaarekkeena toimii kauniisti patinoitunut puinen höyläpenkki ja avohyllyinä tehtaan metallikorit.
– Pialla on jo työnsä puolesta upea kyky ajatella tilallisesti. Hän toimi remontin ajan silminäni, koska hän osaa nähdä palasista vähitellen muodostuvan kokonaisuuden valmiina mielessään ennen minua.
Mirella luotti Pian ehdotuksiin, vaikka kieltämättä vähän pelkäsi, miltä betonitaso tai terrakotansävyisiksi maalatut putket tulevat näyttämään. Kun Mirella näki valmiin keittiön ja kauniin terrakotan turkoosin ja viherkasvien rinnalla, hän henkäisi ihastuksesta.
– Ajattelen, että kotimme on myös Pian teos.
Myös Pia itse peilaa kotia taiteelliseen työhönsä.
– Kun tasoitin seinää palettiveitsellä, mietin, että tämähän on kuin veistos ja ensimmäinen pysyvä teokseni. Lapset ovat antaneet sille nimen, Nakkikartano.
Se on ennen kaikkea kuuden ihmisen koti, jossa kaikilla on tilaa olla oma itsensä. Samalla Nakkikartano on yhteisöllinen talo, jossa yksityinen ja julkinen tila sulautuvat yhteen, kun ovet avataan yleisölle ja Mirellan ”stagella” järjestetään konsertteja ja Pian ateljeessa taidetyöpajoja.
