
Etsitkö kohtuuhintaista, mutta tyylikästä täyssähköautoa, joka soveltuu monipuolisesti arjen ja vapaa-ajan tilatarpeisiin? Tai kaipaatko autoltasi uusimpia ominaisuuksia, kuten älypuhelimen käyttöä auton avaimena tai virran ulosottoa vaikkapa retkikeittiön pystyttämiseen?
Täysin uusi Hyundai Kona tarjoaa ylivoimaisen houkuttelevan hinta-laatusuhteen, reilusti aiempaa enemmän tilaa sekä uusimmat mukavuus- ja turvallisuusominaisuudet.
Kokosimme yhteen uutuuden neljätoista merkittävintä huippuominaisuutta.
1. Takamatkustajien mukavuus
Konan takamatkustajille on tullut edelliseen malliin nähden peräti 7,7 senttimetriä enemmän jalkatilaa. Pääntilaakin on 1,1 cm lisää, ja leveyssuunnassa hartiatila on luokkansa suurin. Täyssähköinen Kona on nyt aidosti tilava vaihtoehto perheautoksi tai muutoin enemmän tilaa kaipaavalle.
2. Valtavasti tavaratilaa
Täysin uudet mittasuhteet näkyvät konkreettisesti myös tavaratilan puolella. Tila on kasvanut lähes 30 prosentilla 466 litraan. Tavaratilan pohjan pystyy asettamaan useaan korkeuteen, ja sen alapuolella on myös reilusti tilaa. Takapenkkien selkänojat kaatuvat näppärästi 40:20:40-suhteessa. Näin pidempien esineiden kuljettaminen onnistuu neljän matkustajan kera.
Sähkö-Konassa myös edessä konepellin alla on 27 litran suljettava tavaratila esimerkiksi latauskaapelien säilytykseen. Konepelti nousee vaivattomasti kaasunestejousin.
3. Latausluukun ja akuston lämmitys
Täyssähköisen Kona Electricin talviominaisuudet paranevat navigointiin perustuvan akuston esilämmityksen ja lämmitettävän latausluukun myötä. Halutessaan akuston esilämmityksen voi kytkeä päälle myös manuaalisesti kosketusnäytön kautta. Akuston esilämmitys nopeuttaa pika- ja suurteholatausta kylmillä keleillä.
Bluelink-älypuhelinsovelluksesta pystyy esilämmittämään nyt myös istuimet.
4. Suuremmat akkukoot
Kona Electric on saatavana kahdella erilaisella akkukoolla. Normaalin toimintamatkan malli kulkee 48 kWh:n akulla 377 km (WLTP) ja pidemmän toimintamatkan malli 65 kWh:n akulla 514 km (WLTP).
Erityisesti normaalin toimintamatkan mallissa akkukoko on kasvanut reilusti, noin 10 kWh, edelliseen Kona-sukupolveen nähden. Kona on ollut käyttäjiensä keskuudessa tunnettu automalli pihistä sähkönkulutuksesta, joten myös 48 kWh:n malli soveltuu monen autoilijan käyttötarpeisiin erinomaisesti.
Myös Konan suurin latausteho on noussut, ja pitkän toimintamatkan malli lataa CCS-pikalatauksessa nyt enimmillään 102 kW:n teholla. Kotilataus onnistuu edelleen rivakasti kolmesta vaiheesta 10,4 kW:n teholla.
Täysin uusi Kona Electric on nyt koeajettavissa Hyundai-jälleenmyyjillä. Hinnat alkavat 39 990 eurosta. Tutustu hinnastoon täällä.
5. Yhden polkimen ajo
Täyssähköisessä Kona Electricissä on vakiona i-Pedal -järjestelmä, joka mahdollistaa ajamisen pysähdyksiin asti yhdellä polkimella. Regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuuden säätö on intuitiivista ohjauspyörän siivekkeiden avulla. Vapaasti rullaavassa asennossa ajamisesta on erityisen helppoa tehdä mahdollisimman taloudellista.
Halutessaan käytössä on myös automaattinen asetus, joka ottaa huomioon edessä ajavan liikenteen tutkan avulla. Energian talteenottoon ei ole siis pakko paneutua sen enempää.
6. OTA-päivitettävä
Konassa on ensimmäisenä Hyundai-mallina täysin uusi Connected Car Navigation Cockpit -käyttöjärjestelmä. Auton monet toiminnallisuudet ovat päivitettävissä etänä ilman huoltokäyntiä niin sanotuilla OTA-päivityksillä (Over-the-Air).
Etäpäivitysten ohella ccNC-tietoviihdejärjestelmä mahdollistaa esimerkiksi erilaisten suoratoistopalveluiden käyttämisen suoraan autosta.
7. Digitaalinen avain puhelimessa
Konan uuden digitaalisen avaimen pystyy jakamaan yhtäaikaisesti kolmeen yhteensopivaan älypuhelimeen tai -kelloon. Auto aukeaa viemällä älylaitteen ovenkahvalle, ja käynnistyy laitettaessa laite langattomalle latausalustalle. Ominaisuus hyödyntää luottokorteista tuttua turvallista NFC-teknologiaa. Auton mukana toimitetaan perinteisten avainten ohella luottokortin kokoinen avainkortti, joka on helppo säilyttää lompakossa.

8. Näyttävä digitaalinen mittaristo
Selkeä ja visuaalisesti upea mittariston ja tietoviihdejärjestelmän kaareva yhtenäinen paneeli koostuu kahdesta 12,3 tuuman näytöstä. Uudessa Connected Car Navigation Cockpit -käyttöliittymässä on panostettu visuaalisesti helppolukuisiin symboleihin. Runsaista digitaalisista ominaisuuksista huolimatta Kona Electricissä on säilytetty niin sanotusti perinteisen autonohjaamon parhaat puolet, ja usein käytetyille toiminnallisuuksille on säilytetty runsaasti myös perinteisiä kytkimiä.
9. V2L-virran ulosotto
Hyundai IONIQ 5- ja IONIQ 6 -malleista tuttu Vehicle-to-Load -virran ulosotto löytyy nyt myös Kona Electricistä. Ominaisuus on autossa vakiona Style-varustetasosta alkaen, ja se mahdollistaa sähkölaitteiden käytön jopa 3,6 kW:n teholla.
V2L-ominaisuutta voi käyttää sekä auton sisälle takamatkustajien jalkatilaan sijoitetusta suko-pistokkeesta että auton mukana toimitettavalla adapterilla auton ulkopuolelta latausportista.
Käytännössä V2L:n avulla on mahdollista sähköistää esimerkiksi mökillä jääkaapin kaltaisia sähkölaitteita pitkäksikin aikaa. Auto ei päästä akkua kuitenkaan tyhjenemään, ja käyttäjän on mahdollista itse määrittää raja, jonka jälkeen V2L ei enää toimi.
10. Auton etäpysäköinti
Uuteen Konaan on saatavana Remote Smart Parking Assist (RSPA) -avustinjärjestelmä, jolla auton liikuttelu pysäköintialueella onnistuu eteen-taakse -suunnassa myös etänä auton ulkopuolelta. Ominaisuutta käytetään auton kauko-ohjainavaimen painikkeista.
11. Kierrätysmateriaalien käyttö
Konaan voi valita Eco Pack -sisustuksen, jossa on hyödynnetty kierrätettyjä ja ekologisesti tuotettuja materiaaleja. Esimerkiksi jalkatilan matot on valmistettu 100% kierrätetystä PET-muovista. Istuinten verhoilu on ekologisesti prosessoitua mokkanahkaa.
12. Avoin keskikonsoli
Konassa on panostettu paljon pientavaroiden säilytykseen. Hansikaslokeron yläpuolella on ylimääräinen säilytyslokero, ja keskikonsolin mukitelineet taittuvat esiin napinpainalluksella. Avoin tila mahdollistaa esimerkiksi käsilaukun säilyttämisen keskikonsolissa. Tilaa on säästetty myös viemällä ajosuunnanvalitsin ohjauspyörän taakse omaan kytkimeensä.
13. Uusimman sukupolven turvajärjestelmät
Kona Electricissä on kattavasti uusimpia kuljettajaa avustavia turvallisuusjärjestelmiä jo edullisimmasta Comfort-varustetason mallista alkaen. Varusteiden määrä kasvaa varustetason mukana, ja Kona yltää parhaimmillaan tason 2 autonomiseen ajamiseen.
Auto osaa esimerkiksi avustaa aktiivisin ohjausliikkein erilaisissa ajotilanteissa törmäyksen välttämiseksi, Highway Driving Assist 2 tekee matkanteosta turvallista ja vaivatonta, ja 360-asteinen kamerajärjestelmä tarjoaa pysäköidessä laadukasta teräväpiirtokuvaa auton ympäriltä.
14. Pitkä takuu
Täyssähköisen Konan takuu on muun Hyundai-malliston tavoin viisi (5) vuotta ilman kilometrirajaa. Autoon sisältyy myös hiljattain uudistettu, aiempaa merkittävästi kattavampi, Hyundai Tieturva Plus -matkanjatkamispalvelu, joka kattaa myös sähköauton akun loppumisen kesken matkan. Auton korkeajänniteakku on puolestaan 8 vuoden / 160 000 kilometrin takuun piirissä.
Tutustu täysin uuteen Kona Electriciin ja varaa oma koeajosi.