
Astiakauppiaat kertovat: Näitä astioita ulkomaalaiset ostavat Suomesta
Eteläkorealaiset pitävät raidoista, japanilaiset arvostavat käsinmaalattuja astioita. Vanhojen ja uusien astioiden kauppiaat kertovat, millaisia ostoksia ulkomaalaiset tekevät Suomesta.
Pohjoismaista käytettyä tavaraa myyvän Muijan yrittäjä Taina Vuorela kertoo, että liikkeen myynnistä 50–60 prosenttia menee ulkomaille.
”Japani on ulkomaalaisista tärkein ostajakunta. Kiina oli jonkin aikaa hyvä markkina, mutta tällä hetkellä emme lähetä sinne mitään. Ilmeisesti siellä ei haluta valuutan valuvan maan ulkopuolelle”, Vuorela kertoo.
Myös Astialiisassa japanilaiset ovat suurin ulkomaalaisten asiakkaiden ryhmä, kauppias Tiina Westerlund. Ulkomaalaiset ostavat astioita alan liikkeistä Suomen-matkoillaan. Moni vintagekauppa toimii verkossa ja lähettää tuotteita ulkomaille. Esimerkiksi Astialiisan nettisivuilla voi asioida japaniksi.
Vuorela listaa japanilaisten suosikkeja: Arabian Apila. Kilta. Teema, etenkin keltaisena, vanhana harmaana ja turkoosina. Arabian S-mallin kahvikupit eri sarjoista. Pentikin Halla-astiat, lähinnä kupit ja pienet kulhot. Rut Bryk ja Birger Kaipiainen.
”Eurooppaan menee Iittalan Origoa. Eteläkorealaiset pitävät Arabian raidallisista astioista.”


”Myös vanhoja Arabian kuppeja menee Japaniin. Niiden koko on suomalaiseen makuun liian pieni.”Tiina Westerlund


Suomalaisten ja ulkomaalaisten asiakkaiden suosikkiastiat ovat aika samanlaisia, Tiina Westerlund sanoo.
”Mutta japanilaiset arvostavat käsinmaalattuja astioita enemmän. Esimerkiksi Arabian Koralli on aasialaisten suosikki, josta suomalaiset eivät ole niin välittäneet.”
Vuorela mainitsee, että siinä missä Suomessa kaupaksi käyvät koristeellisemmat vanhat sarjat – kuten Arabian Maisema, Fasaani ja Suomen kukka – Japaniin tilataan täysin valkoisia vanhempia astioita.
”Myös vanhoja Arabian kuppeja menee Japaniin. Niiden koko on suomalaiseen makuun liian pieni.”

Uusien astioiden kohdalla suomalaisten ja ulkomaalaisten maku eroaa paljonkin, mutta se ei välttämättä näy ostoskorissa, toteaa Stockmannin kodin kategorian johtaja Anna Seppälä.
”Esimerkiksi ranskalaiset tai britit pitävät koristeellisemmista astioista kuin suomalaiset. Mutta suomalaisia astioita ostaessaan he arvostavat skandinaavista ajattomuuttamme.”
Matkalta viedään kotiin Teemaa, Taikaa, Paratiisia ja muumimukeja – viimeksi mainittu on hitti ylitse muiden.