
Peter Winquistin maanläheinen keramiikka saa aina uusia ihailijoita – nykykeräilijöitä kiinnostavat etenkin 70-luvun klassikkoastiastot
Peter Winquist on työskennellyt niin Arabian kuin Pentikin suunnittelijana ja itsenäisenä keramiikkataiteilijana omassa studiossaan. Uran kaikissa vaiheissa on syntynyt useita vankkoja klassikoita.
Peter Winquist (s. 1941) on Ahvenanmaan Eckerössä asuva muotoilija ja keramiikkataiteilija. Hän työskenteli pitkään niin Arabiassa kuin Pentikillä ja on ollut vuosikymmenten ajan kehittämässä keramiikka-alan koulutusta sekä Suomessa että ulkomailla, muun muassa Intiassa.
Alun perin Winquist on kotoisin Tenholasta, missä hän asui keramiikkataiteilija Mirjam Stäuberin naapurissa – kipinä saven käyttöön ilmaisuvälineenä syttyi jo hyvin varhain. Lisää oppia Winquist sai paitsi käytännön harjoittelussa eri keramiikkatehtailla myös Göteborgin taideteollisessa korkeakoulussa.

Vuosina 1964–74 Winquist työskenteli Arabiassa, kunnes lähti Kaj Franckin kannustamana Anu Pentikin palvelukseen. Kymmenen vuoden aikana hän oli luomassa Posiolle uutta tehdasta ja tuotantoa, jonka kulmakiviin kuuluivat monet Winquistin muotoilemat mallistot, niistä tunnetuimpana Halla.
Nykyisin Winquistilla on Eckerössä studio ja puutarha, jossa on esillä hänen useilla eri tekniikoilla tehtyjä veistoksiaan.

Tyylin kulmakivet
Sarjatuotannossa Winquist on korostanut esineiden esteettistä täysipainoisuutta ja käyttäjäystävällistä ergonomiaa. Käyttöastioissa korostuvat lempeät muodot, rustiikkisuus sekä mielenkiinto tuotteessa käytettyä savea ja sen koostumusta kohtaan.
Halutuimmat
Tunnetuinta Arabia-muotoilua edustaa hänen EH-mallinsa eli Faenza-astiasto, joka on saanut nimensä Faenzan kaupungista Italiassa. Winquist lähetti edellisvuonna valmistuneen astiastonsa sen keramiikkakilpailuun salaa vuonna 1971, koska Arabia ei halunnut sitä tehdä, ja voitti kultamitalin.
Viime vuosina huomiota ovat herättäneet erityisesti Pentik-vuosien astiastot, Hallan lisäksi etenkin Riekko ja Hiisi.


Peter Winquistin muuta tuotantoa



