Ostoskori

Ostoskorissasi ei ole tuotteita.

Jatka ostoksia
Suosittelemme
Sisustus

Muji haluaa tehdä tuotteita, joita et huomaa – miksi japanilaisen designjätin tulo Suomeen on niin iso juttu? 11 kysymystä ja vastausta

Ihanan huomaamatonta designia! Kun japanilainen Muji ilmoitti tulevansa pysyvästi Suomeen, sisustajat menivät innosta sekaisin.

Muji on japanilainen kodintarvikeliike, joka myy sisustustuotteita, käyttötavaroita, tekstiileitä, vaatteita ja ruokaa. Kun liike perustettiin 1980, tuotteita oli 40, tätä nykyä niitä on yli 7000. Koko maailmassa on 700 Muji-liikettä, joista Euroopassa 57. Silti Muji on monille Suomessa täysin tuntematon.

Lokakuussa 2018 Muji ilmoitti avaavansa Helsingin Kampiin syksyllä 2019 myymälän, joka on ketjun ensimmäinen pysyvä liike Suomessa. Samalla myymälästä tulee Euroopan suurin Muji. Ja siitähän sisustajat innostuivat! Mitä Mujissa on erityistä? Tapasimme toimitusjohtaja Masaaki Kanain ja kysyimme.

1. Miksi Muji tulee Suomeen?

Mujin toimitusjohtaja Masaaki Kanai vieraili Suomessa Habitare-messujen vieraana vuonna 2017, ja messuilla oli ketjun pop up -kauppa. Kanai kertoo, että hän oli vuosia aiemmin löytänyt yhtäläisyyksiä Japanin ja Suomen välillä ja ihaillut suomalaista luontoa ja tyyliä kuvien välityksellä. Hän halusi perustaa ”maailman kauneimman Mujin” ja päätti matkalla, että se tulee Suomeen.

– Ehkä saisin samalla japanilaiset innostumaan hyönteisiä sisältävistä ruuista, jos voisin kertoa, että ne ovat Suomessa todella cool, Kanai sanoo.

– Tarkoitus ei ole luoda liikkeellä valtavasti uutta bisnestä vaan herättää ihmisiä ajattelemaan, mitä elämässä voisi tehdä toisin: panostaa perustarpeisiin ja unohtaa jatkuva tarpeettoman perässä juokseminen.

Lepotuoli 120 euroa.
Kankainen säilytyslaatikko 24,95 euroa.
Silityslauta 69,95 euroa.

2. Miksi Muji alun perin perustettiin?

Yritys perustettiin vastaiskuksi 1980-luvun voimakkaalle kaupallisuudelle ja kertakäyttökulttuurille. Taustalla vaikuttivat ja vaikuttavat edelleen myös japanilaiseen ajatteluun kuuluvat luontoarvot, joiden mukaan voima ja viisaus asuvat luonnossa.

Muji haluaa juurruttaa meihin ajatuksen elämästä, joka olisi hiljaisempaa, rauhallisempaa ja siksi nykyistä onnellisempaa.

Puuvillalaukku 12,95 e.
Paperisilppuri 14,95 euroa.

3. Mitä sana muji tarkoittaa?

Muji on lyhenne ilmaisusta Mujirushi Ryohin, joka tarkoittaa merkittömiä laatutuotteita.

– Jos Mujia haluaa kuvailla muutamalla sanalla, se on vaatimaton, lahjakas, luotettava ja ystävällinen, Kanai sanoo.

4. Miksi Mujin tuotteet eivät erotu joukosta – eikä se ole tarkoituskaan?

– Yhdellä Muji-tuotteella ei ole omaa identiteettiä, mutta tuotteet muodostavat kokonaisuuden. Mujin esineet sulautuvat helposti muihin esineisiin, jotka herättävät mielenkiintoa nimenomaan erottuvan tyylinsä johdosta. Siksi ne sopivat myös erityylisiin ympäristöihin. Ne eivät itsessään herätä tunteita. Uskomme, että kuluttaja haluaa itse tehdä tuotteesta tärkeän, Kanai sanoo.

5. Miksi Muji sanoo, että se ei halua tehdä tuotteita, joihin voi ihastua?

Kanain mukaan Mujin tuotteita ei ole tarkoitus esitellä muille.

– Ne ova vaatimattomia, ja niiden tarkoitus on vain olla osa hyvin toimivaa elämää.

Washi-teippi 5,95 euroa / kolme rullaa.
Hasami-posliinista tehty lautanen 12,95 euroa.
Puuterisivellin 19,95 euroa, ripsisivellin 5,95 euroa ja ripsiharja 5,95 euroa.

6. Mistä Mujia arvostellaan?

Monia Mujin tuotteita valmistetaan muovista tai keinokuiduista. Tehtaat sijaitsevat maissa, joissa työskentelyolosuhteet eivät välttämättä ole parhaat mahdolliset. Vuonna 2013 Mujia kritisoitiin ankarasti, kun se myi liikkeissään haineväkeittoa – haiden liikakalastus on iso ongelma.

– Muji tekee kuitenkin paljon töitä, jotta käyttämämme materiaalit ovat turvallisia ja luotettavista lähteistä peräisin. Emme korosta ekologisia valintojamme, koska se tuntuisi liian helpolta tavalta markkinoida. Ihmiset tuhoavat luontoa joka tapauksessa, koska he elävät tällä maapallolla. Ihmiset eivät yksinkertaisesti voi olla kuluttamatta, Kanai sanoo.

– Näen, että suomalaiset ymmärtävät silti kuluttaa yhä vähemmän ja vähemmän ja kunnioittavat luontoa enemmän kuin monessa muussa maassa.

7. Miten Muji suunnittelee tuotteensa?

Kaikki alkaa kokouksista, joissa puhutaan elämästä, ihmisistä ja ajankohtaisista asioista. Mikä ihmisiä puhuttaa nyt? Mistä he ovat huolestuneita? Millaisia kriisejä maailmassa on?

Vasta tämän jälkeen suunnittelijat miettivät, millaisia tarpeita ihmisillä on nyt ja miten niitä voisi ratkaista. Mujilaiset myös vierailevat mielellään oikeissa asunnoissa katsomassa, kuinka niiissä asutaan. Parhaat ideat syntyvät Kanain mukaan usein oikeassa elämässä eivätkä suunnittelupöydällä.

Kumipuinen tarjotin, 17,97 euroa.
Sisätossut, joissa on fleecevuori, 17,95 euroa.

8. Missä Mujin tuotteet valmistetaan ja kuka ne valmistaa?

Muji ei paljasta tuotteidensa alkuperää valmistusmaita ja materiaaleja lukuun ottamatta, eikä edes sitä, kuka tuotteet suunnittelee. Muutamia poikkeuksia on: muun muassa muotoilija Harri Koskinen tekee yhteistyötä Mujin kanssa.

9. Miksi Muji myy myös ruokaa?

Muji haluaa laajentaa ideologiaansa käsittämään koko arjen, sisustamisen ja pukeutumisen lisäksi myös syömiseen.

– Huomasimme, että harva enää tuntee ruoan tuottajia tai maaseutua ja vesistöjä, joista aito ruoka on peräisin. Niissä liikkeissä, joissa myymme ruokaa, se on aina turvallista lähiruokaa, jonka alueen tuottajat toimittavat meille suoraan, Kanai sanoo.

10. Onko jossain jo Muji-koteja?

Ei ainakaan vielä. Mutta esimerkiksi Kiinassa Shenzhenissa ja Pekingissä on Muji-hotellit. Japanissa ja Kiinassa on myös Muji-ruokapaikkoja, joiden kokit ovat kiertäneet eri puolilla maailmaa tutustumassa, kuinka tavallisissa kodeissa laitetaan ruokaa.

Uusi Muji-ravintola Shanghaissa.

11. Muji on kertonut suunnittelevansa robottibusseja. Nähdäänkö niitä pian Helsingin kaduilla?

Mahdollisesti, ainakin Mujin mukaan. Se ja suomalainen Sensible 4 ovat yhdistäneet osaamisensa toteuttaakseen Gachan, maailman ensimmäisen kaikissa sääolosuhteissa toimivan robottibussin.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Parhaat poiminnat suoraan sähköpostiisi.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt