Mitä yhteistä on suomalaisella kesämökillä ja Versaillesin palatsilla? Ainakin maali

Mitä yhteistä on suomalaisella kesämökillä ja Versaillesin palatsilla? Ainakin maali

Suomalainen maali on palatsikelpoista. Se tuli todistettua, kun ranskalaisarkkitehdit kelpuuttivat Uula Colorin maalit Versaillesin palatsin ja Louvren taidemuseon pinnoille.
Teksti Henna-Kaisa Ranta
Kuvat valmistajat
Mainos

Suomessa valmistettavilla maaleilla maalataan tulevina vuosina Versaillesissa ja Louvressa puisia ovia ja ikkunoita sekä ulkona että sisällä.

Arvokohteissa ikkunanpieliin ei sudita ihan mitä tahansa, joten Uulan pellavaöljymaaleja on testattu kilpailijoiden maalien rinnalla kokonaiset kolme vuotta. Arkkitehdin hyväksynnän Uulan maalit saivat Versaillesissa viime vuonna, minkä jälkeen maalaustyöt on päästy aloittamaan.

Osassa Versaillesin ikkunoita on aurinkoista keltaokraa. Kuva Miira Peltomaa. Testeissä ranskalaisia kiinnosti, kuinka kauan maali pysyy kauniina ja miltä se näyttää kuluessaan ja haalistuessaan. Kuva Miira Peltomaa.

"Mahdollisuus tuli vähän vahingossa"

Parintuhannen asukkaan Kauvatsalla sijaitseva Uula Color tunnetaan erityisesti perinnemaaleistaan. Tänä vuonna 40 vuotta täyttävän yrityksen liikevaihto oli viime vuonna 1,8 miljoonaa euroa, ja yritys työllistää 12–15 henkilöä.

Uulan liiketoimintajohtaja ja osakas Sari Uunila kiittelee avautuneesta mahdollisuudesta paitsi tuotetta myös ranskalaista yhteistyökumppania Jean-Christophe Billaudia, joka hoksasi pellavaöljymaalin mahdollisuudet.

”Mahdollisuus tuli meille vähän vahingossa. Jean-Christophella oli pieni maalikauppa Nantes’ssa, mutta hän innostui maaleistamme ja halusi ryhtyä esittelemään niitä arvostetuille ranskalaisille arkkitehdeille ja konservaattoreille.”

Prosessi oli niin pitkä, että usko meinasi joskus loppua.

”Välillä olen vain naureskellut Jean-Christophen jutuille, että jotain siellä ehkä maalaillaan."

Myös mittakaavaa oli Suomesta käsin vaikea hahmottaa.

"Kun hän esimerkiksi puhui Versaillesin rautaporteista, jotka tullaan maalaamaan pellavaöljymaalillamme, en todellakaan ymmärtänyt, että kyse on satojen metrien pituisista aidoista, jotka kiertävät pääsisäänkäynnillä ja sen ympärillä.”

Uunilalle asia konkretisoitui, kun hän toukokuussa kävi Ranskassa.

”Olin täynnä intoa, kun näin kohteet, joita tuotteillamme oli maalattu!”

Sävytys ja hellävaraisuus ratkaisi

Miksi sitten Uulan maalit päihittivät kilpailijoiden vastaavat? Ensinnäkin ranskalaiset halusivat nimenomaan pellavaöljymaalin.

”Se hengittää eikä muodosta puun pinnalle kovaa kalvoa. Pellavaöljymaali uhraa vanhetessaan itsensä eikä pehmennä ja lahota alla olevaa puuta. Se liituuntuu ja kuluu eikä irtoa suikaleina”, Uunila sanoo.

Toinen merkittävä tekijä oli tarkan sävyttämisen mahdollisuus. Versaillesin ja Louvren kaltaisissa vanhoissa arvokohteissa arkkitehdit ja konservaattorit painottavat sitä, että kunnostettavista osista tulee täsmälleen saman sävyiset kuin ne alun perin olivat.

”Meillä on oma sävytysjärjestelmä, ja sävytämme maalit aidoilla pigmenteillä, maaväreillä ja rautaoksideilla. Ne ovat luonnontuotteita, eivät synteettisiä. Se on meille iso kilpailuetu.”

Versaillesin ja Louvren sävyt ovat siis erikseen luotuja, mutta Uunilan mukaan ne ovat niin perinteisiä, että niitä läheisesti muistuttavat sävyt löytyvät myös Uulan värikartoista. Mikäli kuitenkin joku mielii talonsa pintaan täsmälleen samaa keltaokraa kuin Versaillesin ikkunanpielissä, Uunila lupaa senkin sävyn Ranskasta tarvittaessa kysyä.

Ikkunanpuitteiden maalit sävytettiin tarkkaan vastaamaan alkuperäistä väriä. Kuva Miira Peltomaa. Versaillesissa ihastuttiin Uunilan mukaan kovasti myös Into-kalustemaaliin, jolla maalattiin ovia ja muutama seinäkin. Kuva Miira Peltomaa. Kuva Miira Peltomaa.

Kartanoita riittää Euroopassa

Toistaiseksi maalia on toimitettu Versaillesiin vasta joitakin satoja litroja, ja puupinnoista on maalattu vain pieni osa.

”Tällaisissa kohteissa restaurointia tehdään pitkän ajan kuluessa ja tauotta. Pelkästään ikkunoita on satoja”, Uunila sanoo.

Myös Louvren taidemuseossa maalaustyöt ovat alkaneet. Sielläkin maalataan kaikki ovet ja ikkunanpielet.

Uulalla toivotaan, että Versailles ja Louvre saavat suomalaisyrityksen maalipurkit napsumaan auki monissa muissakin linnoissa ja kartanoissa ympäri Eurooppaa.

Versaillesin palatsin aita ja portit saivat alkuperäisen rautaportin sävyisen pellavaöljymaalipinnan. Kuva Miira Peltomaa. Kuva Miira Peltomaa. Myös Louvren taidemuseossa maalataan ovia ja ikkunanpieliä Uulan maaleilla. Kuva Miira Peltomaa. Kuva Miira Peltomaa. Kuva Miira Peltomaa.
Julkaistu: 19.6.2018