
Rakastan television sisustusohjelmia, mutta miksi niissä on niin vaikea puhua rahasta?
Remontoinnin ja sisustamisen kustannuksista pitäisi puhua enemmän ja avoimemmin. Sisustus- ja remonttiohjelmissakin aihetta kierretään kuin kissa kuumaa puuroa, ihmettelee päätoimittaja Kari-Otso Nevaluoma.
Meidän perhe on television sisustus- ja remonttiohjelmien suurkuluttaja. Onkohan sarjaa, jota emme seuraisi edes sivusilmin? Kaikkien aikojen suosikkejamme ovat Inno, joka esitteli Marko Paanasen päräyttävät sisustukset röhönauruineen, sekä Tila, jossa Laura Ruohola ja Hanna Sumari johdattelivat katsojat elegantisti sisustamisen ja muotoilun saloihin.
Sisustusohjelmien katsomiseen kuuluu visuaalisten nautintojen metsästämisen lisäksi kaiken kuvaruudussa vilahtavan kriittinen tarkastelu. Minulta menevät nyt ohjelmat iloisesti sekaisin, mutta ei se mitään.
Jään vain aina ihmettelemään, miksi ohjelmissa ei puhuta enemmän rahasta. Remontoinnin ja sisustamisen kustannuksista pitäisi puhua enemmän ja avoimemmin. Sisustus- ja remonttiohjelmissakin aihetta kierretään kuin kissa kuumaa puuroa. Joskus joltakulta lipsahtaa, että budjetti ei anna myöten, siinä kaikki. Ja jos budjetti mainitaan, sitä ei eritellä. Remppa vai muutto Suomi -sarjassa asukkaat antavat remonttibudjetin, mutta siinäkin jää hämäräksi, miksi ja mihin maallikon näkökulmasta hulppeat summat viime kädessä katoavat.
On yllättävän vaikeaa tietää, mitä unelmien toteuttaminen maksaa.
Elän siinä käsityksessä, että remontointiin ja sisustamiseen liittyviin kuluihin liittyy monia ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä. Ensinnäkin on yllättävän vaikeaa tietää, mitä unelmien toteuttaminen maksaa. Kyllä raha-asioitakin voi ja pitää käsitellä, vaikka viihdettä tehdäänkin.
Joissakin sisustusohjelmissa on esiintynyt huikeita juontajia. Useimmissa juontajalle ei ole käsikirjoitettu järkevää roolia. Sujuvasanaiset suunnittelijat ja remonttiporukat pärjäisivät loistavasti ilman julkkislisukkeita. Osa kohteista on niin pieniä, että ahdasta tulee, kun kaikki änkeävät samaan tilaan ihailemaan lopputuloksia.
Entä tuotesijoittelut? Kaupallisilla tv-kanavilla ei olisi yhtään aihepiirin ohjelmaa, jos niissä ei olisi näkyvyydestä maksavia yrityksiä. On kuitenkin ärsyttävää katsella, miten suunnittelijoiden valinnanvapautta typistetään ja miten uskollisesti kamera poimii ruutuun logoja ja firmojen nimiä.
Huokailemme usein ihastuksesta ohjelmien muutoksille. Ennen h-hetkeä koittaa valitettavasti hetki, joka saa kotikatsomomme kihisemään ärtymyksestä.
Huokailemme usein ihastuksesta ohjelmien muutoksille. Ennen h-hetkeä koittaa valitettavasti hetki, joka saa kotikatsomomme kihisemään ärtymyksestä. Emme ymmärrä, miksi remonttien maksajia pitää taluttaa käsikynkässä ja silmät kiinni pitkin katuja ja pihamaita?
Rutisen pikkuasioista. Mehän katsomme kaikesta huolimatta näitä ohjelmia, koska olemme uteliaita näkemään, miten muut asuvat, millainen maku heillä on, ja ällistyksen määrän, kun totuus paljastuu.