Avotakka

Marita Lybeck teki niin modernia keramiikkaa, että sitä kopioitiin surutta – monien keraamikkojen varjoon jäänyt taiteilija suosi punasavea ja värikkäitä lasitteita

Marita Lybeck teki niin modernia keramiikkaa, että sitä kopioitiin surutta – monien keraamikkojen varjoon jäänyt taiteilija suosi punasavea ja värikkäitä lasitteita
Marita Lybeck on jäänyt melko tuntemattomaksi keramiikkataiteilijaksi, vaikka jopa Arabia ja Kaj Franck omaksuivat häneltä vaikutteita. Lybeckin tyylin kulmakiviä olivat arkiset käyttöesineet ja punasaven käyttö.
Julkaistu: 4.7.2022

Helsingissä 1906 syntynyt Marita Lybeck opiskeli 1930-luvulla piirustuksenopettajaksi ja täydensi opintojaan tekstiilien ja keramiikan suunnittelulla.

Vuodesta 1936 lähtien hän suunnitteli Aino Aallon kutsusta taloustavaroita, lampunjalkoja, kynttilänjalkoja, kukkaruukkuja ja maljakoita Artekin myymälään. Yhteistyö jatkui vuoteen 1955 saakka.

Marita Lybeck asui puolisoineen Kauniaisissa, ja siellä pyöri myös oman yrityksen, Emmelin, keramiikkapaja. Sen toiminta päättyi kuitenkin ennen pitkää kannattamattomana. Yksi syy voi olla suuri kilpailija Arabia, jonka kanssa Lybeck kävi useita tekijänoikeuskiistojakin.

Vuonna 1957 Marita Lybeck siirtyi kotinsa lähellä toimineen ja Lybeckin esineitä jo aikoinaan tehneen Keran taiteelliseksi johtajaksi. Kun tehdas suljettiin jo puolentoista vuoden kuluttua, Lybeck jatkoi töitä piirustuksenopettajana ja sitten 1970-luvulle asti Stockmannin taideteollisuusosaston johtajana.

Marita Lybeck kuoli Kauniaisissa vuonna 1990.

Tyylin kulmakivet

Marita Lybeck suosi kotinsa lähistöltä nostettavaa punasavea ja arkisia käyttöastioita. Hän oli edelläkävijä pinottavien ja vapaasti koostettavien astiasarjojen suunnittelijana.

Eloisuutta tuovat värikkäät lasitukset. Yksinkertaiseen muotokieleen iski 1950-luvulla silmänsä myös Kaj Franck, ja Lybeck väitti Kilta-sarjan perustuvan hänen esinemuotoihinsa. Tunnistettavia ovat myös alkuaikojen ruskealasitteiset esineet, joita koristavat valkoiset pilkut.

Nelikulmalautaset ovat Lybeckin erikoisuus. Niitä on tehty varsin vähän teknisten hankaluuksien takia.

Halutuimmat

Artekin myymät esineet ovat keräilijöiden mieleen. Niiden lisäksi kiinnostavat Keran kukkaruukut ja lasittamattomat, maalauskoristellut säästöporsaat. Koto-astiastoa on tarjolla niukasti.

Marita Lybeckin tekemiä esineitä

Keran 1950-luvun lopussa valmistama Koto-astiasto on harvinaisuus. Siihen kuuluu useita eri osia.
Lybeckin astioita on helppo käyttää ja yhdistellä muihin astioihin.
Valkoisilla pilkuilla koristellut ruskealasitteiset käyttöastiat on helppo tunnistaa Marita Lybeckin suunnittelemiksi. Nämä munakupit kuuluvat kokonaiseen astiastoon, johon kuuluu myös lautasia, kulhoja ja tarjoiluastioita. Alun perin pilkkujen käyttöä ehdotti Lybeckille Artekissa työskennellyt Aino Aalto.
Uniikki koristemaljakko osoittaa mainiosti, miten suuri merkitys ilmeikkäillä lasitteilla on Lybeckin tuotannossa.
1940-luvulla ilmeisesti Artekille tehtyyn pöytävalaisimeen on liitetty olkivarjostin.
Pullea säästöporsas on Keran tehtaan tuotantoa. Siinä punasavi saa pääosan.
Kommentoi »