Ostoskori

Ostoskorissasi ei ole tuotteita.

Jatka ostoksia
Suosittelemme
Visualistien koti-konttori

Kyllä kannatti kuunnella äitiä! Ennakkoluuloton asenne vei vannoutuneet keskusta-asujat Marinan ja Robertin haaveiden kotiin Helsingin liepeille

Sinun puoli ja minun puoli. Kuvittajan ja graafisen suunnittelijan kotiin Helsingin Kannelmäessä mahtuu molemmille omat työhuoneet designlöytöineen. ”Olohuoneen poikki on hyvä huudella toiselle kommentteja.”

Nojatuoli ja rahi Robertin työhuoneessa ovat hiljattain edesmenneen Yrjö Kukkapuron. Robert pitää sen käsinojista, jotka tuovat mieleen liukuportaiden käsijohteet. Seinällä on hänen keramiikkaveistoksiaan, jotka saivat alkunsa animaatioprojektista. Lasivalaisin on Artemiden Lesbo.

Jos tänään olisi tavallinen maanantai kello yksitoista eikä Avotakan kotikuvaukset, Marina Veziko ja Robert Lönnqvist olisivat luultavasti hetki sitten heränneet. He olisivat tehneet yhdessä aamiaisen ja sen jälkeen vetäytyneet omiin työhuoneisiinsa.

Marina on graafinen suunnittelija, AD, joka tekee brändisuunnittelua. Syy hitaisiin aamuihin piilee hänen amerikkalaisasiakkaissaan, joiden kanssa palaverit venyvät aikaeron vuoksi puolille öin. Robert on huumoristaan tunnettu kuvittaja, joka tekee muun muassa brändikuvituksia, taidetta, keramiikkaa ja lastenkirjoja sekä juontaa omaa Luxus Radio -podcastia. Hän ei erottele työ- ja vapaa-aikaa.

– Minua ihan hengästyttää, kun katson vierestä, sanoo Marina. – Robert on niin innoissaan kaikesta.

Marina on palkittu brändisuunnittelija, jolla on oma suunnittelutoimisto. Robert tekee lastenkirjoja ja kuvituksia yritysasiakkaille sekä Luxus Radio -podcastia.

asukkaat Graafinen suunnittelija, AD Marina Veziko, 36, ja kuvittaja Robert Lönnqvist, 37. Instagram: @veziko ja @rakastaja_robert.

koti Neliö arkkitehtipari Tarja ja Esko Toiviaisen suunnittelemassa kerrostalossa vuodelta 1960 Helsingin Kannelmäessä. Neliöitä on 87.

Pariskunnan työhuoneet sijaitsevat asunnon vastakkaisilla laidoilla. Marina työskentelee tietokoneella, ja hänen huoneensa on aina tiptopkunnossa, koska luovalle ajattelulle jää näin paremmin tilaa. Robert puolestaan työskentelee myös käsin, joten hänen työpöydillään lojuu yleensä röykkiöittäin pastelliliituja, puukyniä tai vesivärejä.

Työhuoneiden väliin jää suuri ja valoisa olohuone. Sen poikki on hyvä huudella toiselle kommentteja tai pitää muuten vain yllä yhteyttä.

– Kun minulle tulee ikävä, tulen sinua välillä vähän kiusaamaan, Robert vitsailee Marinalle.

Olohuoneen sydän on Softrendin taivaansininen sohva, joka muistuttaa Marinaa lapsuudenkodin sinisestä samettisohvasta. Italialaisen Harvey Guzzinin suunnittelema kattovalaisin on alun perin 1970-luvulta ja veistoksellinen musta jalkavalaisin ruotsalaisen Fagerhultin. Parketti on alkuperäinen.
Vilkan Optimus-senkillä on Robertin keramiikkatyö ja yllä Timo Anderssonin maalaus, joka kuuluu Marinan lempiasioihin kotona. Fiamin sohvapöytä on parinkympin huippulöytö Huuto.netistä.

Pariskunta asuu Kannelmäessä Länsi-Helsingissä. Ennen tämän ensimmäisen omistusasuntonsa ostoa neljä vuotta sitten he vaihtoivat kotiosoitetta tiuhaan. Viimeisin etappi oli pieni kaksio Helsingin Toukolassa. Mutta sitten puhkesi koronapandemia ja kodin ahtaat tilat alkoivat ahdistaa.

Robertin äiti kannusti pariskuntaa asuntokaupoille. Hän lähetti linkkejä myynti-ilmoituksiin ja näyttöihin ympäri pääkaupunkiseutua.

– Hän varmaan ajatteli, että olimme asuneet niin kauan vuokralla, että hän etsi meille jokaisen mahdollisen kämpän ilman filtteriä, Robert kertoo.

Ennakkoluuloton asenne kannatti. Yksi ehdokkaista oli 1960-luvun kerrostalossa sijaitseva 87 neliön asunto. Siihen mahtui kaksi erillistä työhuonetta, ja keskustaan pääsi junalla alle vartissa. Mutta varjopuolikin oli: asunto oli alkuperäiskunnossa. Siitä huolimatta näyttö kuhisi kiinnostuneista katsojista ja kauppa kävi kuumana. Pariskunta voitti tarjouskilpailun nokittamalla hintapyynnön.

Hayn ruokapöydän ympärillä on kokoelma erilaisia tuoleja, kuten Ilmari Tapiovaaran Domukset ja tanskalaisen Niels Jørgen Haugesenin metalliset X-line-pikkutuolit. Riippuvalaisin on Verner Pantonin beige Flowerpot VP1.
Alkuperäiset vaaleankeltaiset keittiökaapistot olivat lahot. Marina ja Robert säilyttivät remontissa niiden hengen lankavetimineen mutta valitsivat uusiin kaappeihin neutraalin sävyn. Ikean saareke on ostettu uutena. Siinä on jämäkkä työskentelytaso ja runsaasti säilytystilaa. Matto on Marinan äidin kutoma.
Seinällä on ulkomaisesta taidezinestä löytynyt aukeama, joka on aikojen saatossa kellastunut. Vaasi on Nuutajärven Cumulus, maustesirotin Arabian Rollo ja valaisin Verner Pantonin Flowerpot VP1.

Kodin sisustuksessa on ilmavaa kepeyttä mutta myös jotain seesteistä ja maadoittavaa. Kalustuksessa yhdistyvät mustat nahkaverhoillut nojatuolit, matalat tiikkisenkit, kiiltävät lasi- ja peilipinnat sekä hohtavat metallirakenteet.

Väripaletti on niukka. Pääosassa ovat erilaiset rusehtavat sävyt, puu, lasi ja kromi. Väripilkkuna loistaa olohuoneen taivaansininen sohva.

Marina ja Robert harkitsevat sisustushankintoja huolella. He malttavat odottaa jopa vuosia, kunnes vastaan tulee jotain, josta he todella pitävät. Yksi mieluisimmista löydöistä on olohuoneen Harvey Guzzinin kattovalaisin 1970-luvulta. Siinä on herkullisen pulleat, sisäkkäiset muodot.

Esillä on myös Robertin keramiikkaa. Veistosten ekspressiivisen muotokielen ja yksityiskohtien tutkiminen hymyilyttää. Mutta muuten Robertin humoristinen elämänasenne ei juuri sisustukseen heijastu.

– Minusta tuntuu, että meillä molemmilla on sellainen sisäinen kamppailu sen välillä, että toisaalta pidämme tosi minimalistisesta japanilaisesta estetiikasta ja toisaalta kunnon Space Agestä, joka on hauskaa ja värikästä, Marina kertoo.

Marina on koonnut Ikean Enetri-kirjahyllyyn kokoelman erilaisia inspiraation lähteitä kirjoista pakkaussuunnitteluun ja paperinäytteisiin sekä omia töitä ja palkintoja.
Makuuhuoneen ja Robertin työhuoneen välissä oleva alkuperäinen lasiovi oli laitettu umpeen mutta avattiin jälleen remontissa. Marinan kädessä on Arabian Ruska-teekuppi.

Marina on kotoisin Ukrainasta ja muutti Suomeen vanhempiensa kanssa nelivuotiaana. Hän näyttää keittiökaapiston alalaatikosta koristeellista soppakulhoa. Se kuuluu moniosaiseen astiastoon, joka katetaan pöytään juhlapyhinä. Marinalla on myös Ukrainasta tuotuja käsin maalattuja puulusikoita ja pääsiäismunia. Niitä ei kuitenkaan näy kodissa suomalaisen muotoilun, kuten Domus-tuolien tai Humppilan lasitehtaan maljakoiden, rinnalla.

– En ole vielä ratkaissut, miten saisin yhdistettyä nämä kaksi maailmaa, hän sanoo.

Marina muistelee pitsiverhojen, itämaisten mattojen ja lasivitriineissä kimaltelevien kullanväristen astioiden kyllästämiä koteja lapsuudessaan Ukrainassa. Hillitty, moderni Artek-henki tuli hänelle kunnolla tutuksi vasta Muotoiluinstituutissa Lahdessa.

– Minun piti opiskella sitä takavasemmalta, kun taas kaikille koulukavereilleni Suomi-design tuli äidinmaidossa. Pidin pitkään omituisena sitä, että kouluissa, virastoissa ja työpaikoilla oli samat huonekalut ja astiat kuin kodeissa. Toisaalta on hienoa, että Suomessa design on demokraattista ja joka kodissa.

Marina sijoitti Egon Eiermannin suunnitteleman työpöydän tilan keskelle. Riippuvalaisin on Vitran Akari, jalkavalaisin Artemiden Tizio. Mustavalkoinen viivapiirros on Julien Gobledin.
Sveitsiläisen USM Hallerin senkki on hankittu uutena. Sen yllä on Marinan suunnittelema taidejuliste Post Bar -musiikkibaarille. Vihreä pallovalaisin on Ilu di Vetron.
Robertin työpöytänä on vanha Artekin pöytälevy, jonka alla on Lundian laatikostopari. Työtuoli on Vitran. Pöydällä nojailee Robertin suunnittelema taidejuliste.

Marina rakastaa kodin ikkunoista näkyviä vanhoja puita, ja Robert iloitsee keskuspuiston lenkkipoluista. He tekevät työpäivinä aina yhdessä ruokaa kotona ja kiittelevät kävelymatkan päässä sijaitsevan kauppakeskuksen valikoimia.

Marina ajattelee, että onneksi he aikoinaan kuuntelivat Robertin äitiä. Mutta onko jotain, mitä he kaipaavat entisestä elämästään? Kävelyetäisyyttä keskustan illanistujaisista kotiin? Ei, sen puutteen kanssa Robert on jo tullut sinuiksi.

Vastaus on molempien mielestä merimaisema, joka näkyi erään kruununhakalaisen kodin ikkunasta.

Haimi-senkki on Reino Ruokolaisen ja keramiikkapää Robertin. Jalkavalaisin nurkassa on Flosin Toio. Ikkunalaudalla on vanha Arabian kukkaruukku.
Makuuhuoneessa on seesteinen tunnelma. Hennon rusehtavat verhot ja päiväpeitto ovat Marinan äidin kutomat. Musta valaisin yöpöydällä on Olucen Spider.
Kerrostalokodissa on 87 neliötä.
Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Parhaat poiminnat suoraan sähköpostiisi.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt