
Maitolaituri oli maalaispitäjän monitoimitila – maidon keräämisen lisäksi kopissa pussailtiin ja kerrottiin kylän uutiset
Maitolaiturit olivat maidonkeruun ohella tärkeitä kohtaamispaikkoja sotien jälkeisessä Suomessa. Parhaimmillaan pieniä lautarakenteisia maitolaitureita oli maaseudulla yli 70 000.
Meijeriauton lastauspaikka, nuorisotalo, leikkimökki, pussauskoppi, bussikatos, ilmoitustaulu, kylänmiesten jutustelu- ja ryyppypaikka... Rakkaalla maitolaiturilla on ollut monta nimitystä ja käyttötarkoitusta.
Kun muutama vuosikymmen sitten kurvasi maantielle, auton ikkunoista näkyi peltoja, latoja, märehtiviä lehmiä ja piikkilanka-aitoja sekä tien reunaan rakennettuja maitolaitureita.
Maalaismaisemaan maitolaiturit ilmestyivät ensimmäisen kerran 1920-luvulla, kun autoliikenne yleistyi ja maitoa alettiin kuljettaa kuorma-autoilla meijereihin. Mutta kesti vielä monta vuosikymmentä, ennen kuin tiet olivat siinä kunnossa, että maitoautot pääsivät kurvaamaan syrjäisimmillekin seuduille.

Lypsetty maito vietiin tilalta maantien reunalle rakennetulle maitolaiturille työntämällä maitokärryillä tai hevoskyydillä. Kuljettamiseen käytettiin 30–70 litran metallitonkkia. Jotta painavat tonkat saatiin helpommin maitoautoon, alettiin tehdä korokkeita.
Ensimmäiset maitolaiturit olivat yksinkertaisia puulavoja. Pian huomattiin, että maidon laatu heikkeni, kun tonkat seisoivat auringonpaisteessa tai pakkasen armoilla. Niinpä maitolaitureihin alettiin rakentaa seinät sekä katto.


Maitolaiturit yleistyivät nopeasti sodan jälkeisinä vuosikymmeninä. Niiden kukoistuskautta olivat erityisesti 1950–1970-luvut. Parhaimpaan aikaan maitolaitureita nökötti teiden varsilla yli 70 000 kappaletta. Pieni karjatila tarvitsi vaatimattoman kopin mutta vauras maitotila ison laiturin.
Meijereillä oli maitolaitureiden rakentamista varten mallipiirroksia, mutta moni isäntä toteutti oman näkemyksensä. Ulkonäkö vaihteli paljon: oli yksinkertaisia pulpettikattoja, perinteisiä harjakattoja, suora- sekä vinoseinäisiä malleja. Rakennusmateriaalina käytettiin puuta, ja laudoitus oli yleensä vaakasuuntainen.
Aluksi maitolaiturit maalattiin punaisiksi, mutta pian huomattiin, että punaiset seinät lämpenevät liikaa auringonvalossa. Väritys vaihtui vaaleisiin sävyihin.


Maidon kuljettamisen lisäksi maitolaitureilla oli epävirallisia tehtäviä. Niistä tuli sosiaalisen elämän näyttämöitä. Erityisesti nuoriso viihtyi maitolaitureilla. Siellä juteltiin, vitsailtiin, tehtiin kepposia, poltettiin salaa tupakkaa ja maisteltiin ensimmäiset viinaryypyt.
Maitolaiturit tarjosivat myös paikan, jossa toisiinsa ihastuneet nuoret saattoivat kuherrella katseilta suojassa, sillä koteihin ei tuohon aikaan poika- ja tyttöystäviä viety. Maitolaiturit olivatkin epävirallisia ”nuorisotaloja”, koska nuorille ei ollut maaseudulla juuri tarjolla muita kokoontumispaikkoja. Maitolaiturit olivat tärkeitä myös aikuisille. Niistä muodostui kylän tietotoimistoja, joiden kautta uutiset ja juorut kulkivat. Niiden seiniin kiinnitettiin postilaatikoita ja niitattiin ilmoituksia seudun tärkeistä tapahtumista, kuten lavatansseista.
Maitolaiturit muuttuivat tarpeettomiksi, kun maidonkeruu ryhdyttiin hoitamaan säiliöautoilla. Suurin osa maitolaitureista on nykyään purettu tai lahonnut tienposkeen. Mutta yhä vielä voi teiden varsilla nähdä maitolaitureita muistuttamassa ajasta, jolloin elämä maaseudulla oli vilkasta ja maitolaiturit olivat siellä tärkeä elämän solmukohta.