
Vuonna 2015 Kimmo oli juuri valmistunut lukiosta ja vietti lomaa saarimökillä lähellä Mikkeliä. Hänellä oli tapana toteuttaa siellä loman aikana erilaisia tuunausprojekteja, matalallakin kynnyksellä. Trampoliini oli mennyt edellisenä kesänä rikki, ja siitä syntyi jo monta kesää kestänyt lauttaprojekti.
”Minulla oli selkeä visio, halusin tehdä trampoliinista pyöreän, kelluvan lautan. Väärinpäin käännetty trampoliini näytti täydelliseltä lautalta, käsinojia myöden. Pyöreä muoto inspiroi”, Kimmo kertoo.
Lautan rakenne on yksinkertainen: metallinen pyöreä runko, jonka alle Kimmo teki laudasta kehikon, johon pontoonit pultattiin kiinni. Lautta päällystettiin laudoilla.
”Trampoliinin rungossa on sellainen ominaisuus, että runkopalat pysyvät kiinni toisiaan veran ja jousien avulla, joten lauttaa varten pulttasin metallirungon osat kiinni toisiinsa.”
Lautan rakentaminen vei Kimmolta pari viikkoa, sillä laudat piti hakea veneellä saareen. Kimmo arvelee, että jos kaikki tarvikkeet olisivat olleet valmiina, lautan rakentaminen olisi sujunut parissa päivässä.
Vuoden 2015 jälkeen Kimmo on parannellut lauttaa joka vuosi. Lautta kulki ensi alkuun akkukäyttöisillä sähköperämoottorilla, mutta koska painavien akkujen kantelu oli haastavaa ja niiden avulla lautalla saattoi ajaa vain pari tuntia kerrallaan, lauttaan asennettiin myöhemmin neljän hevosvoiman polttomoottori. Airokin löytyy hätätilanteita varten.
Kimmo on kokeillut lauttaan myös erilaisia katosvaihtoehtoja: ensin katoksena oli paviljonkimallinen teltta, mutta sen vei tuuli.
”Vuonna 2020 kiinnitin kaiteisiin noin kaksimetriset rosteriputket katoksen jaloiksi. Nyt katoksena on toisesta vanhasta trampoliinista tehty trampoliinikatto, jonka päällä voi hyppiäkin. Sekään ei tule olemaan viimeinen rakenne, vaan ajattelin tulevaisuudessa rakentaa lauttaan kiinteän katoksen.”