
Kirsti Ilvessalo (1920–2019) erikoistui ryijyihin, ja hänen tuotantoonsa kuuluu vähintään 300 erilaista mallia.
Helsinkiläissyntyinen Ilvessalo opiskeli Taideteollisuuskeskuskoulussa tekstiilitaidetta ja valmistui vuonna 1944. Hän toimi Kotilieden Aitan taiteilijana vuosina 1944–45, Textilateljer Liciumissa Tukholmassa 1946–47 ja vuodet 1947–52 Suomen käsityön ystävien korkeasta laadusta tunnetun kutomon johtajana. Lisäksi hän opetti tulevia tekstiilitaiteilijoita entisessä opinahjossaan 60-luvun alkuun. Myöhemmin Kirsti Ilvessalo piti omaa kutomoa.
Ryijyjen lisäksi tuotantoon kuuluu sisustuskankaita sekä koruja, joista tunnetuimpia on Kalevala Korun suunnittelukilpailussa 1947 lunastettu Nukkekääty.
Ilvessalo toimi kaiken muun ohella tekstiiliasiantuntijana Alvar Aallon suunnittelutoimistossa yli 20 vuotta. Tämän vaiheen töihin kuuluvat niin Jyväskylän yliopiston päärakennuksen, Finlandia-talon kuin Kansaneläkelaitoksen tekstiilisuunnitelmat.
Ilvessalolla oli kyky tuoda ryijyn kaksiulotteiseen pintaan valo- ja varjotutkielmia
Tyylin kulmakivet
Kirsti Ilvessalo edisti osaltaan modernin taideryijyn esiinmarssia, mutta ryijy ei ollut hänelle taulu vaan lähinnä ornamentaalinen tekstiili, joka mieluiten kuului seinän sijasta matoksi lattialle. Hänellä oli erityinen kyky tuoda ryijyn kaksiulotteiseen pintaan valo- ja varjovaikutelmia sekä ammentaa kansanryijyjen geometriikasta. Auringonhehkuinen Palokärki sai Milanon X triennaalissa Grand Prix -palkinnon 1954, ja seuraavana vuonna se ostettiin Lontoon Victoria & Albert -museon kokoelmiin.
Halutuimmat
Metsässä palaa on yleisimpiä Kirsti Ilvessalon ryijyjä. Suomen Käsityön Ystävien kutomana se on todellinen aarre, mutta maailmalla liikkuu myös huonosti tehtyjä versioita ja jopa kopioita.