
Konkarien vinkit junamatkalle Eurooppaan – ”Suomalaisten supervoima”
Mitä jos lähtisitkin maata pitkin Eurooppaan? Junamatkailusta oppaan kirjoittaneet Riina Malhotra ja Tomi Viia vastaavat viiteen junamatkasta haaveilevan kysymykseen.
Noin kahdeksan vuotta sitten Riina Malhotra ja Tomi Viia toteuttivat perhematkan junalla Eurooppaan. Tämä oli ensimmäinen monista perheen junareissuista. Kahden viikon matka kulki Sveitsin kautta Italian Lago di Ortalle, ja paluumatkalla perhe vieraili Berliinissä sekä Tanskan Lego-talossa.
Reissu kirvoitti lähipiirissä paljon utelua. Vastaillessaan tuttujen ja puolituttujenkin kysymyksiin Riina ja Tomi tajusivat, että junalla matkaamisen vinkeille on kysyntää. Heidän teoksensa Junamatkailijan käsikirja – 100 vinkkiä junamatkailuun ilmestyi maaliskuussa.
Onko kaikki liian kaukana?
Riina ja Tomi ovat huomanneet, että Eurooppaan matkustaminen junalla kiinnostaa, mutta lentämisessä voi houkuttaa sen tuttuus ja nopeus.
– Moni ajattelee, että Suomi on liian kaukana, mutta kun lähtee matkaan, tajuaa, että olemme kuin olemmekin osa Eurooppaa, Riina kertoo.
Reissuun kuuluu usein myös pidempi matkustuspäivä, mutta Keski-Euroopassa jo esimerkiksi neljän tunnin junamatka on pitkä. Sen aikana ehtii nopeimmilla junayhteyksillä esimerkiksi Frankfurtista Pariisiin, Venetsiasta Roomaan tai Lontoosta Amsterdamiin.
Lentokentät sijaitsevat usein kaupunkien laitamilla, kun taas junalla pääsee suoraan keskustaan.
Lentämiseen verrattuna junailu ei ole hätähousuille. Mutta toisaalta junailija näkee loman aikana monta maata ja kaupunkia. Riina ja Tomi valitsevat usein ensin pääkohteen ja sen jälkeen suunnittelevat, missä haluavat matkan varrella pysähtyä. Joillakin välietapeilla kannattaa viettää parikin päivää. Joskus taas voi viettää yön junassa, jos seuraava kohde on kauempana.
Onko junassa tylsää?
Kuppi kahvia, hyvä musiikki kuulokkeista ja upeat maisemat – junassa ei välttämättä tarvita sen kummempaa. Riina nimittää junameditaatioksi sitä, kun pääsee kunnolla rentoutumaan matkan aikana.
Riina ja Tomi ovat matkustaneet lasten kanssa sekä autolla että junalla. He muistelevat auton takapenkiltä kuuluneen aina lasten kyselyä siitä, milloin ollaan perillä. Junassa sitä ei tapahdu. Esimerkiksi lautapelit, värittäminen ja lukeminen sopivat tarvittaessa ajanvietteeksi.
Kanssamatkustajille juttelemalla voi paitsi tappaa aikaa, myös saada hyviä suosituksia. Joskus niin voi kuulla kohteen nähtävyyksistä parhaat vinkit, joita ei muualta saa. Suomalaisilla on maailmalla hyvä maine ja neuvoja on usein helppo saada.
– Se on suomalaisten supervoima, Tomi sanoo suomalaisiin kohdistuvasta suopeudesta.
Riina paljastaa vanhempiensa tavanneen junassa Roomassa.
– Minulla on sen takia aika romanttinen mielikuva junamatkustamisesta.
”Meillä on aina mukana kylmälaukku täynnä eväitä.”Riina Malhotra
Saako sieltä ruokaa? Toimivatko vessat?
Palvelut junissa vaihtelevat junatyypin ja matkustusluokan mukaan. Pitkän matkan junissa on yleensä vessat ja ravintolavaunu tai ravintolakärry. Ykkösluokassa on paremmat istuimet ja tehokkaampi ilmastointi, jopa kahvitarjoilu.
Riina ja Tomi korostavat hyvien eväiden tärkeyttä. Monilla juna-asemilla on ihania leipomoita ja muita kauppoja, joista voi ostaa evästä.
– Meillä on aina mukana kylmälaukku täynnä eväitä, Riina kertoo.
He neuvovat ottamaan junaan mukaan myös juomavettä, kosteuspyyhkeitä ja vessapaperia. Vessojen siisteys vaihtelee junatyypeittäin, mutta supernopeissa junissa nekin ovat huippuluokkaa. Pitkille matkoille on hyvä ottaa myös varavirtalähde, jos junassa ei olekaan pistorasioita. Verkkoyhteydet toimivat pääosin, mutta niissä on katvealueita.
Tuleeko se kalliiksi?
Junalla matkustaminen ei ole aina yhtä halpaa kuin lentäminen, mutta reittivalinnoilla voi karsia kuluja. Pienempien kaupunkien kautta matkustaminen on usein edullisempaa, Riina ja Tomi vinkkaavat.
Pari vuotta sitten he päättivät vaihtaa Barcelonan läpi kulkevan reitin sellaiseen, joka kiersi pienemmän kaupungin kautta. Kiertoreitin ansiosta he paitsi säästivät, myös päätyivät tutustumaan Salvador Dalin synnyinkaupunkiin Figueresiin.
Reissuun voi ostaa yksittäisiä junalippuja tai hankkia interrail-lipun, johon voi valita haluamansa määrän matkustuspäiviä. Vertailu kannattaa: jos liput ostaa pari–kolme kuukautta ennen reissua, yksittäiset liput voivat tulla reililippua halvemmiksi. Etukeno varmistaa myös sen, että saat paikat haluamiisi juniin.
Edes mahdolliset muutokset ja peruutukset eivät Riinan ja Tomin mukaan pilaa reissua.
Reililipuksi voi valita edullisen toisen luokan lipun tai hieman kalliimman ykkösluokan. Alle 12-vuotiaat lapset sisältyvät aikuisen interrail-lipun hintaan. Nopeisiin juniin tarvitaan usein reililipun lisäksi paikkavaraus, josta voi mennä lisämaksu.
Edullisimpia ovat hitaat yhteydet kuten paikallisjunat. Toisaalta matkustusaika vaikuttaa myös ruokailu- ja yöpymiskustannuksiin. Lentäminen ei sekään tosin ole pelkän lentolipun hintaista, Riina huomauttaa.
– Moni ei laske lentämisen hintaan mukaan matkaa lentokentältä kaupungin ytimeen.
Lentokentät sijaitsevat usein kaupunkien laitamilla, kun taas junalla pääsee suoraan keskustaan.
Onko suunnittelu hankalaa? Pitävätkö suunnitelmat?
Junamatkailu vaatii enemmän suunnittelua kuin lentäminen, koska eri maiden rautatieyhtiöillä on omat varausjärjestelmät ja käytännöt. Pääset alkuun sivustolla interrail.eu, josta löydät reililippujen lisäksi linkit eri yhtiöiden sivustoille ja reittisuosituksia. Riina ja Tomi nauttivat myös suunnittelusta, koska vaihtoehtojen kirjo on inspiroiva.
Junien vaihdot jännittivät Riinaa ja Tomia ensimmäisellä junareissulla, mutta kokemusten myötä he ovat oppineet rennommiksi. Vaihtoihin kannattaa kuitenkin jättää riittävästi aikaa ja ottaa selvää juna-aseman koosta, sillä joskus välimatkat laiturilta toiselle voivat yllättää.
Edes mahdolliset muutokset ja peruutukset eivät pilaa reissua. Jos myöhästyt junasta, korvaava yhteys voi löytyä yllättävän helposti aseman henkilökunnan avustuksella.
– Olemme oppineet, että aina tulee seuraava juna, Riina sanoo.
Tomi muistelee kertaa, kun heidän oli määrä matkata Madridista Lissaboniin, mutta Portugalissa oli käynnissä junalakko. Lakon päiviä ei voinut tarkistaa etukäteen, ja oli vain toivottava, ettei lakko pysäytä matkaa. Kävi kuitenkin niin kuin Riina ja Tomi pelkäsivät, ja he löysivät itsensä Lissabonin sijaan Portugalin rajalta Elvas-nimisestä kaupungista. Rajakaupunki osoittautui kuitenkin ihanaksi kokemukseksi.
– Sekin upea kaupunki olisi jäänyt näkemättä ilman lakkoa, Tomi sanoo