Avotakka

Josef Frank loi Svenskt Tennistä elämäniloisen klassikon: tuottelias suunnittelija jätti jälkeensä yli 1000 huonekalumallia ja satoja kuoseja



Josef Frank loi Svenskt Tennistä elämäniloisen klassikon: tuottelias suunnittelija jätti jälkeensä yli 1000 huonekalumallia ja satoja kuoseja

Designmuseo esittelee itävaltalaissyntyisen arkkitehdin ja muotoilijan Josef Frankin (1885–1967) tuotantoa kaikkien aikojen laajimmassa näyttelyssä. Frankista on mahdotonta kertoa puhumatta Svenskt Tennistä.
Teksti Pirkko Vekkeli
Josef Frank (1885–1967). Kuva: Lennart Nilsson.

Svenskt Tennin tyyli on jotain, mikä ymmärretään kansainvälisesti ilman sanojakin. Sen luoneet Estrid Ericson (1894–1981) ja Josef Frank (1885–1967) kasvoivat kaukana toisistaan, erilaisissa maailmoissa, ja kumpikin loi kukoistavan uran, ennen kuin he edes tiesivät toisistaan. Silti heidän yhteistyönään syntyi harmonia, jossa eri osaset soivat yhteen kuin vierekkäiset sävelet samassa laulussa. Vailla riitasointuja.

Svenskt Tennin tyyli yhdistää periruotsalaisen koti-idyllin vallattomaan wieniläiseleganssiin. Se kukkii ja kuplii. Se on klassikko täynnä elämäniloa ja värien riemunkiljahduksia. Se seuraa aikaansa ja uudistuu – alkuperäisessä hengessä.

Vuodesta 1927 samalla paikalla Tukholman Strandvägen 5:ssä sijainneessa liikkeessä käydään yhä haistelemassa uusia tuulahduksia, inspiroitumassa ja virkistymässä, vaikkei oma koti olisikaan Svenskt Tenn -koti. Tai edes sinne päin.

Frankin suunnittelemia huonekaluja Svenskt Tennin juhlanäyttelyssä. Frank aloitti työskentelyn yritykselle 85 vuotta sitten. Kuva: Svenskt Tenn.

Sisustusliikkeen – kuten minkä tahansa yrityksen – perustaminen ja johtaminen naisena ei ollut 1920-luvulla itsestäänselvää. Estrid Ericson oli modernin ruotsalaisen designin rohkea naispuolinen pioneeri. Esimerkiksi Artek, jonka alkuperäisiin voimahahmoihin kuului kaksi varmamakuista naista, Maire Gullichsen ja Aino Aalto, perustettiin vasta 1935. Svenskt Tenniä ja Artekia on verrattu toisiinsa omaperäisen elämäntyylimuotoilun pohjoisina edelläkävijöinä. Kuten Aallot, Estrid Ericsonkin matkusteli maailmalla inspiroitumassa ja hankkimassa eksoottisia esineitä.

Vuonna 1930 Ericson kirjoitti kirjeen itävaltalaiselle arkkitehti-muotoilijalle Josef Frankille. Hän kertoi kiinnittäneensä huomiota Frankin uudenlaiseen sisustusajatteluun ja pyysi tätä lähettämään piirustuksiaan näytteille. Kaksi vuotta myöhemmin valmistuivat ensimmäiset Frankin Svenskt Tennille suunnittelemat huonekalut.

Kuva: Svenskt Tenn.

Itävaltalainen Frank oli Ericsonia yhdeksän vuotta vanhempi ja jo Euroopassa mainetta niittänyt arkkitehti. Hän oli syntynyt unkarilaisen isän ja slovakialaisen äidin juutalaisperheeseen, mikä noina 1900-luvun alkuvuosikymmeninä merkkasi hänen elämänpolkuaan. Frank opiskeli arkkitehdiksi Berliinissä. Hänen väitöskirjansa vuodelta 1910 käsittelee Leon Battista Albertin kirkkoarkkitehtuuria. Vuonna 1925 Frank perusti Haus & Garten -sisustusyrityksen arkkitehtikollegoidensa Oskar Wlachin ja Walther Sobotkan kanssa.

Frank ja hänen ruotsalainen vaimonsa Anna Sebenius olivat Ericsonin kirjeen saapuessa kypsiä muuttamaan juutalaisvastaiseksi kääntyneestä Wienistä Ruotsiin. Ericson kiinnitti Frankin Svenskt Tennin suunnittelijaksi vuonna 1934, ja Ruotsin kansalaisuuden tämä sai viisi vuotta myöhemmin.

Manhattan-kuosi syntyi 1940-luvulla New Yorkissa. Kuva: Svenskt Tenn.

Sodan ajan Frankit asuivat New Yorkissa. Sieltä Josef Frank lähetti Ericsonille 50-vuotislahjaksi 50 kangasmallia. Hedelmällinen yhteistyö jatkui Frankin kuolemaan asti, yli 40 vuotta. Frank oli tavattoman tuottelias: koko uransa aikana hän suunnitteli pitkälti yli 1000 yksittäistä huonekalua ja noin 200 kangasmallia, joista yli 30 on edelleen Svenskt Tennin tuotannossa.

Josef Frankin johtotähti suunnittelussa oli mukavuus ja helppous. Hän hylkäsi 1800-luvun raskaan perinteen ja suunnitteli vaivatta liikuteltavia huonekaluja. ”Möbel, huonekalu, tulee sanasta mobile, liikkuva”, hän selitti. 1950-luvulla Frank kirjoitti: ”Ei ole mitään väliä, sekoitetaanko vanhaa ja uutta, huonekalutyylejä, värejä ja painokuoseja. Asiat, joista itse kukin pitää, sulautuvat joka tapauksessa kokonaisuudeksi.”

Rottinkisen leposohvan pehmusteessa on kukikasta Frankia. Myös komea ruukku on Frankin käsialaa. Kuva: Svenskt Tenn.

Kangasmallien suunnittelussa Josef Frankin suuri esikuva oli viktoriaanisen ajan Arts and Crafts -liikkeen johtohahmo William Morris (1834–1896). Frankin, kuten Morrisinkin, kankaat painettiin silkkipainomenetelmällä. Samalla, jolla Marimekkokin aloitti aikanaan kankaiden painamisen.

Väri-ilottelu ja raikkaus ovat ehtaa Frankia ilman esikuvien painolastia. Tässä asiassa Ericsonin ja Frankin makumieltymykset löysivät toisensa puhtaimmillaan. Kumpikin toi yhteiselle työpöydälle lapsuutensa henkisen perinnön.

Ericsonin isä omisti kylpylähotellin Hjossa, Vättern-järven rannalla. Isä oli estetiikantajuinen mies, jonka silmäteriä olivat kauniit kattaukset ja kukka-asetelmat. Frankin äiti oli puolestaan lahjakas käsityöihminen.

Kauneudentajun perinne jalostui seuraavan polven käsissä tavalla, jonka tunnemme Svenskt Tenninä. Kukat ovat tyylin sydäntä, niin elävinä maljakoissa kuin piirtyneinä kankaiden pintaan.

Itävallan taideteollisuusmuseo MAKin tuottama Josef Frank -näyttely sisältää esineitä merkittävistä itävaltalaisista kokoelmista sekä materiaalia ruotsalaisen Svenskt Tennin arkistosta. Näyttelyn ovat kuratoineet arkkitehti Hermann Czech ja amanuenssi Sebastian Hackenschmidt, ja Helsingissä se toteutuu MAKin ja Designmuseon yhteistyönä. Näyttelyn arkkitehtuurista vastaa Hanni Koroma.

Josef Frank -näyttely Designmuseossa Helsingissä 12.10.2018–17.3.2019

Anakreon-kuosi. Kuva: Svenskt Tenn.

Svenskt Tenn alkoi tinasta

Miksi Svenskt Tennin nimessä on tinaa tarkoittava Tenn? Perustaja Estrid Ericson selitti myöhemmin, että liikkeen nimi oli 1930-luvun loppuun mennessä jäänyt ihmisten mieliin jo siinä määrin, ettei sitä enää kannattanut vaihtaa.

Tinasta kaikki kuitenkin alkoi. Tekniseksi piirtäjäksi Tukholmassa kouluttautunut Estrid Ericson tutustui sisustusfirmassa työskennellessään muotoilija Nils Fougstedtiin, joka opetti hänelle metallin takomista. Isänsä perinnön turvin Ericson perusti vuonna 1924 yrityksen nimeltä Svenskt Tenn ja otti Fougstedtin palkkalistoilleen.

Pienen liikkeen takahuoneessa oli verstas, jossa kumppanukset valmistivat muodikkaasta tinasta kynttilänjalkoja, lampetteja, kannuja ynnä muuta. Hinnat olivat kohtuullisia ja kauppa kävi.

Pari vuotta myöhemmin liike muutti Strandvägenille ja Estrid Ericson saman talon yläkerrassa sijainneeseen asuntoon. Kun hän ei löytänyt kotiinsa mieleisiään huonekaluja, hän alkoi valmistuttaa niitä itse, ja saman tien myös myydä.

Estrid Ericson johti Svenskt Tenniä vuoteen 1975, jonka jälkeen se siirtyi Kjell ja Marta Beijersin säätiölle, joka tukee muun muassa muotoilukulttuuria.

Estrid Ericson (1894–1981). Kuva Svenskt Tenn.

Julkaistu: 11.10.2018