
Jorma Vennola on työskennellyt monipuolisesti sekä teollisen muotoilun että käyttö- ja taidelasin parissa.
Vennola (1953–) valmistui Taideteollisen oppilaitoksen teollisen muotoilun linjalta vuonna 1970 ja aloitti ammatillisen uransa Suomen sijaan Yhdysvalloissa. Vuoteen 1973 asti hän toimi Creative Playthings CBS:n lelusuunnittelijana ja sen jälkeen, vuoteen 1975 saakka, Corning Glassworks -lasitehtaan suunnittelijana.
Vuodesta 1975 lähtien Vennola alkoi suunnitella Orakselle hanoja, suihkuja ja termostaatteja. Tämän pitkän vaiheen tuloksena ovat syntyneet muun muassa sellaiset klassikot kuin Safira ja Ventura, ja niitä ovat ehtineet käyttää miljoonat suomalaiset eri puolilla maata. Hanoja on viety runsaasti myös ulkomaille.
Osittain samaan aikaan, vuosiin 1975–1986, osuu kausi Iittalan muotoilijana ja muun muassa Lumenen kosmetiikkapakkausten suunnittelijana.
Vennola on palkittu muun muassa Valtion taideteollisuuspalkinnolla (1978), Vuoden teollisena muotoilijana (1990) ja Kaj Franck -muotoilupalkinnolla (1999).
Tyylin kulmakivet
Selkeys, toiminnallisuus ja kestävyys ovat ohjanneet Vennolan muotoilua alusta lähtien. Lasin suunnittelijana hän erikoistui kirkkaaseen lasiin tai kirkkaan ja mataksi hiotun lasin väliseen vuoropuheluun. Kiinnostavia ovat myös hänen kokeilunsa esimerkiksi lasin ja muovin yhdistäjänä Kaveri-laseissa.
Vuonna 1985 pidetty uniikkiteosten näyttely Hiljainen kylä esitteli Vennolasta uuden puolen veistoksellisen ja inhimillisellä tasolla koskettavan taidelasin luojana. Se poiki myös piensarjan Iittalan kylä.
Tuntuu siltä, että keskeisessä osassa hänen muotoilussaan on kyse kosketuksesta ja siitä, mitä ihminen kokee välittömästi sen jälkeen.
Halutuimmat
1980-luvun estetiikkaa henkivä Kaveri-lasisto herättää nyt kiinnostusta. Iittalan kylä -sarjan rakennuksia esittävät pienoisveistokset ovat ajattoman kauniita ja niiden arvo nousee varmasti.