Haluaisitko välttää laiturinnoston vaivan? Jään kestävä laituri – asiantuntija vinkkaa, millaiset laiturimallit voi jättää veteen talveksi
Rakenna ja remontoi
Haluaisitko välttää laiturinnoston vaivan? Jään kestävä laituri – asiantuntija vinkkaa, millaiset laiturimallit voi jättää veteen talveksi
Löytyykö sellaista laituria, joka oikeasti kestäisi kevääseen saakka kunnossa, vaikka jääolot olisivat ankaratkin? Selvitimme erilaisten vaihtoehtojen edut.
25.11.2022
 |
Meidän Mökki

Mökkirannan näkeminen ensi kertaa keväällä on aina sydäntä lämmittävä hetki. Ihan yhtä odotettu hetki ei ole sen näkeminen, mihin kuntoon laituri on talven aikana päätynyt. Usein jäät vähintään työntävät sen rakenteita vinoon, elleivät pistä koko laituria päreiksi.

Kun kyse on näin pahasta haastajasta, kuinka selviäisi ilman jokavuotisia laiturin korjaustoimia?

Parhaat löytyvät ääripäistä

Vähiten vaivaa mökkirannassa on kaikkein kevyimmistä ja kaikkein tukevimmista laiturimalleista. Varminta on, jos jäille ei edes anna mitään hajotettavaa. Käytännössä se tarkoittaa, että vedestä pitäisi poistaa ennen talvea laituri kaikkine rakenteineen.

Viime kesänä moni innostui kokeilemaan ehkä parhaiten talvelta suojassa olevaa versiota, ilmalla täytettävää laituria. Monissa mökkirannoissa nähty uutuus muistuttaa eräänlaista uimalauttaa, eikä se kyllä oikeaa laituria korvaakaan.

Kestävän laiturin rakentaminen on haastava homma, sillä laituri pitää osata tehdä juuri ympäristöön sopivaksi. Jos haluaa kevytrakenteisen mutta tukevamman version, malleja on karkeasti jaotellen kahta päätyyppiä, kelluvia ja kiinteitä. Mutta onko jokin selvästi kestävin?

Suojaisessa paikassa pääsee vähemmällä

Vastaus riippuu rannasta ja sen olosuhteista kuten tuulisuudesta ja syvyydestä. Jääolosuhteetkin vaihtelevat vesistöstä ja mökkirannasta toiseen paljon. Mikään laiturityyppi ei ole yksiselitteisesti muita parempi. Käytännössä myöskään mikään laiturialan yritys ei anna täyttä takuuta jäitä vastaan laiturilleen.

Muoviponttonilaiturin saa pysymään kunnossa, kun nostaa sen joka syksy maihin ja ankkuroi keväällä taas rantaan. Suojaisessa paikassa sen voi jättää talveksikin paikoilleen, mutta todellakin vain suojaiseksi tiedettyyn paikkaan: jäiden liikkumista puinen runkorakenne ei kestä.

Kelluvasta ponttonilaiturista on viime vuosina tullut tarjolle myös moduuliversioita, jotka kootaan osista. Kun esimerkiksi kävelysillan lisäksi tarvittava laiturin päätyosa painaa noin 150 kiloa, moduulilaiturissa se koostuu kahdesta ponttonista ja kahdesta puuosasta. Jokainen niistä voidaan nostaa pois ja asentaa takaisin erikseen, jolloin urakka on paljon pienempi kuin perinteisen 200–600-kiloisen laiturin nostaminen yhtenä kappaleena olisi.

Paalu- tai pylväslaituri puolestaan rakennetaan pohjaan juntattavien paalujen varaan. Jos pylväslaiturin jättää veteen jäiden ajaksi, siihen liittyy omat haasteensa. Jäämassa voi silpoa tai työntää puurakenteita, jotka eivät anna periksi. Pylväslaiturin kulkusilta ja päätyosa pitääkin purkaa talveksi, jos haluaa varmistaa niiden pysyvän ehjinä.

Mikään laiturityyppi ei ole yksiselitteisesti muita parempi.

Tukevat ponttonilaiturit kestävät jäitä

Entä jos on saanut tarpeekseen nosto- tai korjaustöistä ja etsii kestävintä ja tukevinta mahdollista laiturimallia, joka saisi jäädä veteen talveksi? Silloin kannattaa harkita puurunkoista betoniponttonilaituria tai teräsrunkoista putkiponttonilaituria. Jäänkestävyytensä kannalta ne ovat yhtä hyviä. Molemmista kannattaa kuitenkin poistaa käyntisilta talveksi.

Kiviseen rantaan voi rakentaa vieläkin tukevamman arkkulaiturin, jossa laiturikansi tuetaan kivillä täytetyn arkkurakenteen varaan. Arkkulaitureita tehdään melko paljon merenrantoihin siten, että alkuosan perään asennetaan ja kiinnitetään kävelysilta ja kiinteä laituriosa. Talveksi nostetaan pois vain kävelysilta.

Laituria varten voi tehdä myös aallonmurtajan, jonka rakentamiseen tarvitaan kaivinkone. Veden alle jäävän laajan kivipenkan ansiosta tämä vaihtoehto kestää jään liikkeitä melko hyvin. Tukipukkien varaan rakennettava kansi voi olla talveksi pois nostettava.

Suojaisessa paikassa muoviponttonilaiturin voi jättää talveksikin paikoilleen.

Tosi koviin oloihin

Vaikka paljon onkin kiinni paikasta, kestävimmästä päästä ovat versiot, joilla on vaikuttava nimikin: massiivibetoniponttonilaiturit. Ne ankkuroidaan pohjaan kevyempiä laitureita tukevammin käyttäen erittäin raskaita kettinkejä ja betonipainoja, jolloin laituri kestää sekä tuulta että jäätä muita paremmin. Koko runko valmistetaan raskasponttoniperiaatteella, jolloin koko laituri on yhtä massiivista betoniponttonia.

Mallin tukevuutta kuvaa sen paino: kun muoviponttonilaituri painaa noin 300 kiloa ja betoniponttonilaituri 3 000 kiloa, massiiviponttonilaituri voi painaa jopa 20 000 kiloa. Kestävyys onkin sitten jo aivan eri luokkaa.

4 vinkkiä, joilla vältät pulmia

  1. Jos laituri on kiinni kettingeillä talven, ota huomioon, että sen tulisi päästä liikkumaan jäämassan mukana. Jätä kiinnitykseen sen verran löysää, että jään liike ei hajota rakennetta.
  2. Talvella vaarassa ovat myös vedenrajassa säilytettävät laiturinosat. Irrotettavat rakenteet on syytä kuljettaa tarpeeksi kauas rannasta ja säilyttää pukkien tai telineiden päällä, jotta vedenvaihtelut eivät riko niitä ja rakennelmat pysyvät kuivina.
  3. Laiturin kestävyyteen vaikuttaa myös materiaalien laatu. Huonosta materiaalista tehty rakenne alkaa nopeammin halkeilla eikä välttämättä kestä pitkään ankaria olosuhteita.
  4. Ympäristöön nähden suurikokoisen laiturin rakentaminen voi vaatia luvan. Laiturin lainmukaisuudesta tai luvantarpeesta voi pyytää lausunnon ELY-keskukselta.

Lähde: ymparisto.fi

Asiantuntija: myynti- ja markkinointijohtaja Tomi Suonsilta, Lip-Lap Laiturit

Kommentoi »