Ostoskori

Ostoskorissasi ei ole tuotteita.

Jatka ostoksia
Suosittelemme
Taidekoti Roomassa

Mikä kiehtova maailma! Taiteilija Hannu Palosuon runsaan värikylläisessä kodissa Roomassa ei ole yhtään tyhjää seinää

”Kattoterassilla voi nauttia illallista vielä lokakuussa.” Ei uskoisi, mitä kuvataiteilija Hannu Palosuon kotitalon askeettisen ulkokuoren sisältä paljastuu. Hän nauttii sisustuksista, joissa on samanlaista rehevyyttä ja väriä kuin 1800–1900-luvun vaihteen kodeissa.

12.1.2024
Seinä täynnä taidetta Hannu Palosuon kodissa
Taideteoksia on tullut niin teosvaihtoina muilta taiteilijoilta kuin perintönä sekä huutokauppalöytöinä. Olohuoneen verhot on ommeltu intialaisista sareista.

Hannu Palosuo, 57, on asunut Roomassa vuodesta 1990 lähtien, aluksi taideopiskelijana ja sen jälkeen kansainvälistä uraa tekevänä taidemaalarina ja graafikkona. Hannu ja hänen puolisonsa, oopperaohjaaja Italo Nunziata, 64, asuvat Villa Fiorellin alueella 1950-luvun kerrostalossa.

Hannun ensimmäinen Rooman-koti oli aivan ikuisen kaupungin keskustassa, vilkkaan Campo dei Fiori -aukion varrella. Toinen koti sijaitsi Villa Lanten läheisyydessä, Monteverden kupeessa. Koti kodilta pariskunta on siirtynyt yhä rauhallisemmille seuduille. Nykyinen vuonna 1952 valmistunut kerrostalokoti sijaitsee Villa Fiorellin alueella, sivukadun varrella, vain sata metriä antiikin aikaisen Aurelianuksen muurin ulkopuolella.

Hannu Palosuon kodin julkisivu edustaa tyypillistä 1930–1950-lukujen asuntoarkkitehtuuria.
Hannun ja Italon kotitalo edustaa tyypillistä 1930–1950-lukujen asuntoarkkitehtuuria.

75 neliön kolmion parhaisiin puoliin kuuluu kattoterassi, jossa voi nauttia illallista vielä lokakuussa. Eikä saa unohtaa kivilattioita, jotka viilentävät ihanasti kesäkuumalla. Peri-italialaiseen tapaan Hannu jopa rullaa silloin olohuoneen viisi metriä pitkän maton sivuun, jotta lattian viilentävä vaikutus pääsee oikeuksiinsa.

”Emme ole koskaan etsineet asuntoa, vaan tuttavat ovat aina tarjonneet niitä meille. Siksi emme ole koskaan ostaneet Roomasta omaa asuntoa”, hän sanoo.

Hannu Palosuo ruokapöydän ääressä
Kodissa on kolme ruokapöytää. Tämän ääressä nautitaan useimmat arkiateriat. Taustalla näkyy kattoterassi.

”Tulin Italiaan harmaasta ja vähän näköalattomasta Suomesta ja löysin kaupungin, jonka keskusta kuhisi roomalaisia arkiaskareissaan. Nyt tuo Rooma on siirtynyt meidän laillamme kauemmas ja turistit ovat vallanneet keskustan. En valita, koska mikään muu kaupunki maailmassa ei tarjoa samanlaista vuoropuhelua menneen ja nykyisen välillä eikä yhtä rikkaita kulttuurikerrostumia.

Jotain tuosta kaikesta on tarttunut kotiimme. Nautin sisustuksista, joissa on samanlaista rehevyyttä kuin oli 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun kodeissa. Silloin ei arasteltu värejä eikä turhiakaan koriste-esineitä. Siksi kotitalomme hieman askeettisen ulkokuoren sisältä avautuu kiehtova ja yllättäväkin maailma. Minulle ja Italolle on kuitenkin tärkeää, että kaikki esineet ja muodot ovat kiinnostavia ja niistä löytyy yhtymäkohtia.

Sisustuksessa on samaa kuin pukeutumisessani. Nautin runsaista ja värikkäistä materiaaleista ja käytän aktiivisesti roomalaisten räätäleiden palveluja. Viimeksi teetin liivit 1820-luvulta olevan mallin mukaan.”

Seinäkollaasi ja noutopöytäkattaus Hannu Palosuon työhuoneella
Studio on sisustettu yhtä inspiroivaksi kuin koti. Pikkuiset siivekkäät putto-veistokset löytyivät, kun Hannu siivosi tiloja niissä aiemmin toimineen hienopuusepän jäljiltä.

Studio, jossa maalaan, sijaitsee lyhyen kävelymatkan päässä kodistamme. Tila kuului ennen minua hienopuusepälle, joka jätti jälkeensä suuren määrän kiehtovia malleja. Osa näistä esineistä on päässyt mukaan alati vaihtuviin asetelmiini.

Käyn studiolla päivittäin mutta en välttämättä maalaa joka päivä. Ystäväni sanoo aina, että näyttelyn työt ovat valmiita viikko ennen näyttelyä, ne pitää vain maalata. Käytännössä minun on oleiltava keskeneräisten teosten seurassa ja katseltava niitä pitkään ja kiireettömästi. Toisinaan katson keskeneräistä teosta peilin kautta ja tutkin, onko siinä häiritseviä ’virheitä’, joita sitten ryhdyn korjaamaan.”

Keskeneräinen maalaus Hannu Palosuon studiolla
Studiossa on tekeillä maalauksia näyttelyyn, jonka Hannu pitää Museo Nazionale Romanossa.

”Studio on sosiaalisen elämän keskus kodin ohella. Tapaan paljon keräilijöitä ja kriitikoita sekä muita taidemaailman vaikuttajia. Tarjoilen heille lounaita tai illallisia itse tehdyiltä keramiikkalautasilta ja -vadeilta ja lisäksi teen aika ajoin kokeiluja. Uniikkien laattojeni oli tarkoitus tulla kylpyhuoneen lattiaan. No, ne eivät päätyneet sinne vaan koristeeksi studion seinälle.

Keramiikan tekeminen on minulle henkireikä. Saven käsittely saa unohtamaan taiteilijuuteen liittyviä toistuvia paineita ja purkamaan stressiä. Se on minusta hyvin meditatiivista.”

Illalliskattaus Hannu Palosuon studiolla
Työhuoneillallisten kattaus odottaa enää viimeistä silausta. Lautaset ovat itse tehtyjä ja eläinaiheiset metsästyspikarit kirpputorilöytöjä. ”Ei tarvitse huolestua sotkuista, kun levitän pöytäliinaksi paketointipaperia ja lattialle suojapahvia”, Hannu sanoo.
Hannu Palosuo maalausten täyteinen ruokasali
Sifonieerin eli kirjoituslipaston päällä on Hannun ja Italon kaksoismuotokuva. Hannun takana näkyy kolme Nanna Suden maalausta; he jakoivat ateljeen Roomassa vuosina 2003–2005.

”Maalaan yhä uudelleen teoksia, jotka käsittelevät muistamista. Minua kiehtoo vuodesta toiseen se, mitä me muistamme, miten me muistamme ja miksi me muistamme jotakin ja jotakin taas olemme täysin unohtaneet.

Viime aikoina olen keskittynyt pohtimaan muotokuvan merkitystä ja mahdollisuuksia. Se kiehtoo varsinkin tässä ajassa, jossa monet kuvaavat itseään ja toisiaan lähes taukoamatta. Muotokuvalla on sitä paitsi juuret, jotka ulottuvat taidehistorian alkulähteille saakka.

Viimeisimmissä teoksissani olen kysynyt itseltäni sitä, tarvitaanko muotokuvaan kasvot. Kysyn maalausten myötä myös, mitä me haluamme, että meistä muistetaan tai tiedetään, kun meitä ei enää ole.”

Maalauksia ja muhkea sohva Hannu Palosuon kodissa
Iso teos on Tuomo Rosenlundin, jonka kanssa Hannu on tehnyt projekteja ympäri maailmaa. Hannun muotokuvan on tehnyt Jaana Rannikko.
Hannu Palosuon puolison Italo Nunziatan viuhkakokoelma esillä seinällä
Puolison viuhkat ovat esillä niille varta vasten tehdyissä koteloissa.

”Olen keräilijäluonne, eikä sille voi mitään. Lapsenakin keräilin kaikenlaista välittämättä siitä, mitä kerään.

Kokoelmiimme kuuluu taideteosten lisäksi astiastoja, lasistoja ja pöytäliinoja. Kaikkia käytetään, koska kutsumme kylään paljon ystäviä ja mietimme joka kerta, minkä tunnelman ja tyylin luomme. Rakastan myös kankaita. Olen lähdössä kolmeksi viikoksi taidebiennaaliin Dakariin, Senegaliin, ja hetken ajattelin, voisinko tuoda sieltä tuliaisina liian monta kangaspakkaa? En voi!”

”Kaikkia astiastoja, lasistoja ja pöytäliinoja käytetään, koska kutsumme kylään paljon ystäviä ja mietimme joka kerta, minkä tunnelman ja tyylin luomme.”

”Tällä hetkellä minua kiehtovat uskonnonharjoitukseen liittyvät veistokset, ristit ja ikonit. Ne ovat sellaisia, joihin minulla ei kuitenkaan ole samaa tunnesidettä kuin kotoa saatuihin tai eri elämänvaiheisiin liittyviin esineisiin, ja siksi minun on helppo luopua niistä joskus. Ne ovat jo minulle tullessaan kuuluneet jollekulle ja jatkavat elämäänsä jossakin muualla.

Olen tarkka siitä, että aarteeni ovat hyvässä kunnossa. Tunnen siksi Rooman parhaat restauroijat ja konservaattorit ja heidän valtavan ammattitaitonsa.

Italokin on keräilijä, ja hänen suuri intohimon kohteensa on viuhkat. Niitä on parisataa, ja vain 25 mahtuu esille. Arvostan sitä, että hän on perehtynyt viuhkoihin ja niiden kulttuurihistoriaan pienimpiä yksityiskohtia myöten.”

Taidekollaasi makuuhuoneen seinällä
Kotona on vain kaksi omaa taideteosta. Makuuhuoneen seinällä oleva työ vaihtuu mielentilojen mukaan. Sängyn molemmilla puolilla on ruotsalaiset barokki­tyyliset lampetit, jotka Hannu nappasi Helsingistä Schulmanin taide- ja antiikkiliikkeestä.

”Taiteilijuus on vain yksi osa minua. Olen pitkään halunnut toimia linkkinä suomalaisen ja italialaisen kulttuurin välillä.

Monet kotonamme olevat taideteokset ovat muistoja tuottamistani näyttelyistä tai produktioista. Yksi näistä rakkaista teoksista on Elina Brotheruksen valokuva vuodelta 1999. Se oli Italiaa kiertäneessä näyttelyssä, joka teki tutuksi nuoria suomalaisia taiteilijoita.”

Taidekollaasi makuuhuoneen seinällä
Ruokasalin sivulipasto ja antiikkipeili

”Cosenzassa on esitetty Aleksis Kivi -ooppera ja Jorma Uotisen teokset Ballet Pathétique ja Petrushka, ja vastaavasti Tampereella on nähty Valentinon iltapukuja yksityiskokoelmasta ja Mäntän Serlachius-museossa pukuja italialaisista elokuvista ja oopperaohjauksista.

Muiden taiteilijoiden ja taiteenlajien parissa tehty työ ei ole pois omasta taiteellisesta urasta. Pikemminkin se pakottaa katsomaan omia teoksia uusin silmin.”

Elina Brotheruksen valokuvateos pation sisäänkäynnillä
Elina Brotheruksen valokuvateos on peräisin Italiassa kiertäneestä näyttelystä.
Katunäkymä Hannu Palosuon kotikulmilta Roomassa
Hannu Palosuon koti Roomassa sijaitsee sivukadun varrella Villa Fiorellin alueella.

3 × herkkuja Roomassa

1. Jäätelötehdas Gelateria Fassi

”Kymmeniä vaihtoehtoja, joista monet ovat olleet listalla vuodesta 1880. Suosikkejani ovat suklaalla päällystetyt Sanpietrinot, joiden nimi viittaa Rooman katujen mukulakiviin.” Via Principe Eugenio 65.

2. Kalakaupparavintola Mama Fish

”Päivisin kalakauppa ja illalla mutkaton ravintola. Kaikki mitä tilaat, on takuutuoretta.” Via Dei Castani 27.

3. Suklaapuoti Gay-Odin

”Vuonna 1894 Napolissa perustettu suklaatehdas, josta saa taivaallisia käsin tehtyjä konvehteja.” Via Antonio Stoppani 9.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Parhaat poiminnat suoraan sähköpostiisi.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt