
Riisiposliinia ja verenpunaisia lasitteita – keraamikko Friedl Holzer-Kjellbergin Arabia-uraa värittivät huikeat kokeilut
Itävallassa syntynyt Friedl Holzer-Kjellberg loi pitkän uran Arabian muotoilijana. Erityisen tunnettu hän on riisiposliiniesineistään mutta myös uniikista taidekeramiikastaan.
Iso osa Friedl Holzer-Kjellbergin (1905–1993) Arabia-urasta kului riisiposliinin kehittämisen parissa, ja kun monivaiheinen ja pitkälti salassa muulta tehtaalta suoritettu kehitystyö oli valmis, alkoi tekniikalla tehtävien astioiden valmistus. Suuritöinen menetelmä oli alkuaan kehitetty Kiinassa 1700-luvulla mutta jäänyt harvinaiseksi.
Holzer-Kjellberg jäi eläkkeelle vuonna 1971, ja vain muutaman vuoden kuluttua siitä riisiposliinin valmistuskin päättyi. Vuosina 1984–1994 riisiposliinia valmistettiin taas muttei enää Holzer-Kjellbergin suunnittelemana.
Friedl Holzer-Kjellberg oli kotoisin Itävallasta, ja hän valmistui keraamikoksi Grazin teollisuuskoulusta. Arabian palvelukseen hän tuli hyvin varhain, jo vuonna 1924.


Tyylin kulmakivet
Varhaisessa tuotannossa näkyvät Wiener Werkstätten hienostunut modernismi sekä klassismi. Ajan myötä muotoilu samoin kuin itse dreijatut taide-esineet saivat vaikutteita vanhasta kiinalaisesta Song-kauden keramiikasta.
Monissa Friedl Holzer-Kjellbergin esineissä kiinnittää huomiota myös loistokas lasitus – hän teki lasituksilla runsaasti omia kokeiluja. Uutta luova asenne palkittiin kansainvälisissä näyttelyissä, kuten Milanon triennaaleissa.
Halutuimmat
Riisiposliiniesineet ovat hyvin tunnistettavia, mutta ne eivät ole olleet moneen vuoteen erityisen kiinnostuksen kohteena. Suosio näyttää kuitenkin palaavan takaisin, ja varsinkin sirot maljakot ja maljat houkuttelevat sisustajia.
Hinnat ovat kohtuullisia siihen nähden, että kyse on runsaasti käsityötä vaativista esineistä, jollaisia ei enää valmisteta.
Loisteliailla lasitteilla silatut uniikkiesineet ovat sen sijaan aina vedonneet suomalaisen taidekeramiikan keräilijöihin.
Friedl Holzer-Kjellbergin muuta tuotantoa




