Suomalaiskodeista tutut kuosit nähdään pian japanilaisjätin vaatteina – tältä näyttää Finlaysonin ja Uniqlon mallisto

42 tuotetta sisältävä mallisto ilmestyy maaliskuussa. Miten valtava muotiketju ja suomalainen kodintekstiilifirma päätyivät yhteen?
Teksti Emmi Nissi
Kuvat valmistajat ja maahantuojat

Finlaysonin vientijohtaja Tiina Mikkonen, miten päädyitte tekemään malliston Uniqlon kanssa?

Uniqlo on tehnyt yhteistyötä pohjoismaisten brändien kanssa aikaisemminkin, ja kokemukset ovat ilmeisesti olleet hyviä. Olemme jo pitkään pohtineet, että olisi kiinnostavaa päästä tekemään jotain yhdessä. Tapasimme Tokiossa agentin kautta, ja noin vuosi sitten Uniqlon tiimi saapui Suomeen. Esittelimme heille Finlaysonin vanhan tehdasmiljöön Tampereella, ja he pääsivät tutustumaan kuosiarkistoihimme. Ilmeisesti pitkä, 200-vuotinen historiamme teki Uniqlohon vaikutuksen. He arvostivat myös sitä, että olemme pitkästä historiasta huolimatta edelleen osa suomalaista arkea.

Uniqlo ei ole Finlaysonin ensimmäinen askel kohti Aasiaa. Tällä hetkellä Finlaysonilla on 9 myymälää ja 9 shop-in-shopia Hong Kongissa ja Kiinassa. Kiinan ja Hong Kongin lisäksi Finlaysonilla on verkkokauppa myös Japanissa.

Miten mukana olevat yhdeksän kuosia valittiin?

Valitsimme ne yhdessä Uniqlon kanssa. On hauskaa, että mukana on kattava valikoima kuosejamme eri aikakausilta. Vanhin on vuodelta 1958, uusin viime vuodelta. Mukana on niin graafista kuin luontoaiheistakin kuosia. Mallisto näyttää meiltä, mutta kuosien piti luonnollisesti myös istua vaatteisiin. Uniqlolle oli tietenkin tärkeää se, että tuotteet ovat kaupallisia.

Yhteensä mallisto sisältää 42 tuotetta. Siihen kuuluu muun muassa naisten t-paitoja, vauvojen bodyja, lasten t-paitamekkoja sekä laukkuja.

Miten Uniqlon kaltaisen suuren vaatejätin tuotantoprosessit istuvat Finlaysonin omaan, vastuullisuutta korostavaan prosessiin?

Me olemme pieni kodintekstiilifirma ja Uniqlo on yksi maailman suurimmista muotiketjuista. Vaikka olemme erilaisia yrityksiä, arvopohja on tarpeeksi samanlainen. Meitä yhdistää se, ettemme juokse ohimenevien trendien perässä, vaan panostamme yksinkertaisuuteen ja laatuun. Uniqlollakin on vastuullisuusohjelmansa, ja he ovat lisänneet jatkuvasti vastuullisempia materiaaleja tuontantoonsa sekä vähentäneet pakkausmuovin määrää. Uniqlo on ollut hyvin kiinnostunut vastuullisuustyöstä, jota me teemme.

Mallisto koostuu lastenvaatteista ja naisten vapaa-ajan asuista.
Mallistoon valitut kuosit ovat Elefantti, Omppu, Coronna, Pilkkuva, POP, Anni, Ulpu, Ainikki ja Ajatus.

Mikä on oma suosikkisi mallistosta?

Pidän kirkkaista väreistä ja selkeistä kuoseista. Siksi oma suosikkini oli POP-kuosista tehty keltainen t-paita.

POP-kuosi on yksi malliston graafisista kuoseista.

Mallisto tulee myyntiin maaliskuussa. Se on myynnissä rajoitetun ajan. Malliston tuotteita voi tilata Suomeen Uniqlon EU-alueen verkkokaupasta.

Julkaistu: 20.2.2020
Kommentoi »