
Björn Weckström on nauttinut yli 30 vuotta oliivipuiden ympäröimästä ateljeekodistaan Toscanassa, mutta nyt on tullut aika luopua
Taiteilija, muotoilija Björn Weckströmin vei Italian Toscanaan taidevalimo, joka valaa pronssiksi hänen ateljeekodissa syntyvät kipsimallinsa. ”Kaunis, pehmeä valo oli ratkaiseva tekijä, miksi ihastuin taloon.” Isolla, punatiilisellä avoterassilla on pidetty juhlia, ja sieltä on huikea näkymä merelle ja vuorille.

ASUKKAAT Taiteilija ja muotoilija Björn Weckström ja hänen puolisonsa Marja-Liisa Weckström.
KOTI 1960-luvun alussa valmistunut talo Pietrasantassa, Italian Toscanassa. Asunnossa neliöitä on sata, ateljeessa noin kaksisataa.


Kapea serpentiinitie mutkittelee Pietrasantan kaupungista ylös vuorenrinnettä Apenniinien vuoristoon. Monen mutkan jälkeen tehdään Capriglian kylään johtavalta tieltä lähes täyskäännös äkkijyrkkään nousuun pihatielle. Olemme perillä Björn ja Marja-Liisa Weckströmin Italian-kodissa.
Täällä yli kolmenkymmenen vuoden aikana Björn Weckström on tehnyt muun muassa kookkaiden pronssiveistostensa kipsimallit ja suunnitellut koruja Lapponialle. Varsinkin 80–90-luvuilla Björn vietti enemmän aikaa Italiassa kuin Suomessa ja teki ateljeessaan intohimoisesti töitä, ”demonien riivaamana”, kuten hän itse sanoo.
– Kaikki teokseni noina vuosikymmeninä ovat syntyneet Italian maaperällä, ja täältä ne ovat lähteneet eri puolille maailmaa näyttelyihin ja asiakkaille.



1970-luvulla Björn Weckström ajatteli, että ilmapiiri Suomessa oli muuttunut poliittiseksi ja ahdistavaksi ja 60-luvulla vallinnut optimismi oli saanut väistyä. Vuosikymmen oli monelle taiteilijalle ja muotoilijalle vaikea. Björn Weckström ajatteli asettuvansa osittain Ranskaan tekemään taidetta mutta sai yllättäen 1979 kutsun vierailevaksi professoriksi Pisan yliopistoon.
Hänen korujensa taiteellinen muotokieli oli herättänyt kiinnostusta ympäri maailmaa Rio de Janeiron 400-vuotisjuhlan kunniaksi järjestetyn muotoilukilpailun voiton ja Tähtien sota -elokuvassa nähtyjen avantgardististen korujen ansiosta. Weckström aloitti työt yliopistossa ja osti talon läheltä Pisaa.
– Professuurini Pisassa kesti ainoastaan puoli vuotta. Olin vierailevana muotoilun professorina taloustieteen tiedekunnassa. Luentoni oli tarkoitettu korujen valmistajille, joita kiinnosti suunnittelemieni korujen kolmiulotteisuus ja veistoksellisuus. Muotokieleni ja tyylini olivat vallankumouksellisia mutta kaupallisesti menestyksekkäitä. Pisaan muutettuani tapahtui jotain, mikä sai minut jäämään Italiaan, Björn Weckström kertoo.


”Juuri ateljeen työskentelyyni sopiva kaunis ja pehmeä valo oli ratkaiseva tekijä, miksi ihastuin taloon.”



Eräs Weckströmin asiakas, ison yhdysvaltalaisen asianajotoimiston omistaja, osti vuosittain yhden pronssiveistoksen. Vuonna 1979 hän lähetti veistoksen saatuaan viestin, että teos oli upea, mutta Suomessa tehdyn pronssivalun jälki ei tyydyttänyt häntä. Weckström tuskaili tilannetta professorikollegoilleen Pisassa. He kertoivat Pietrasantasta, jossa on useita taidevalimoita ja pitkät perinteet pronssivalujen tekemisessä.
Niin alkoi Weckströmin yhteistyö Marianin taidevalimon kanssa. Taidevalimo valoi amerikkalaiselle asiakkaalle uuden version teoksesta, valujälki oli erinomainen ja asiakas tyytyväinen.
Yhteistyö valimon kanssa tiivistyi, ja käynteihin kului aina lähes kokonainen työpäivä. Weckström ajatteli, että hänen täytyisi löytää sopiva talo läheltä valimoa Pietrasantassa. Pian löytyi ilmoitus mielenkiintoisesta 1960-luvun alussa rakennetusta talosta.
– Ostin tämän talon 34 vuotta sitten. Talo oli ollut ranskalaisella kuvanveistäjällä vuokralla kesäisin. Talo oli minulle ihanteellinen: yläkerrassa asunto ja alakerrassa noin 200 neliötä ateljeetilaa. Kun ostin talon, asennutin ikkunalasit alakerran avoimeen ateljeetilaan. Juuri ateljeen työskentelyyni sopiva kaunis ja pehmeä valo oli ratkaiseva tekijä, miksi ihastuin taloon. Kun saavuin tänne ensimmäistä kertaa, ymmärsin, että se on täysin erilainen kuin perinteiset toscanalaiset talot. Tällainen iso, avoin terassi ei ole täällä tyypillinen.
Weckströmin mielestä paras vuodenaika Italiassa on kevät: se saa hänet heräämään taiteilijana.
Näkymä terassilta yli 300 metrin korkeudesta edessä siintävälle merelle ja talon sivuilla näkyville vuorille on huikea. Maisema muuttuu koko ajan sään, valon ja vuodenajan mukaan. Weckströmin mielestä paras vuodenaika Italiassa on kevät: se saa hänet heräämään taiteilijana. Silloin sateet väistyvät ja valo on upea. Italiassa on talvisin kosteaa ja sumuista. Joskus Pietrasantan rinteillä pilvet roikkuvat alempana kuin Weckströmien talo.
Kauniilla rinnetontilla on yhteensä noin 150 oliivipuuta. Aiemmin heillä kävi neljän nuoren porukka poimimassa oliivit syksyisin ja niistä puristettu öljy jaettiin viiteen osaan. Weckströmeille jäi noin parikymmentä litraa, joka riitti seuraavaan satokauteen.





”Valo on mielenkiintoinen elementti, ja lähden suurella mielenkiinnolla uudenlaisiin projekteihin.”
Vanhan vuohipaimenten taukotuvan päälle rakennetun talon tarina on kiehtova. Imaami Aga Khan oli rakennuttanut Sardinian Costa Smeraldalle lomakylän, johon nousi kuuluisan ranskalaisarkkitehdin Jacques Couëllen suunnittelemia taloja.
Costa Smeraldasta muodostui nopeasti maailman jetsetin kohtauspaikka, jossa muun muassa Jackie Kennedy, Grace Kelly ja Brigitte Bardot lomailivat. Rakennusprojektissa mukana ollut italialainen rakennusmestari osti tontin Pietrasantan rinteiltä ja rakennutti Couëllen piirustusten mukaan tismalleen samanlaisen talon itselleen. Vuohipaimenten taukotupa sai jäädä paikoilleen, se on nyt Weckströmin ateljeen toimisto.
– Olemme olleet täällä viime vuosina aika vähän, ja olemme vaimoni kanssa päättäneet laittaa talon myyntiin. Tämä talo ja Pietrasanta ovat olleet merkityksellisiä elämässäni, mutta nyt on aika luopua. Tavallaan en tunne haikeutta: muistot säilyvät ja teen edelleen veistoksia Marianin valimon kanssa. Uusia, kivoja asioita tulee elämään; olen juuri tehnyt sopimuksen Innoluxin kanssa valaisimien suunnittelusta. Valo on mielenkiintoinen elementti, ja lähden suurella mielenkiinnolla uudenlaisiin projekteihin.

