Meidän Mökki

Jyhkeät Kalevala-lautaset tekevät taas tuloaan, oletko valmis?

Jyhkeät Kalevala-lautaset tekevät taas tuloaan, oletko valmis?
Kalevala-lautaset olivat takavuosina melkoinen keräilyhitti. Ensimmäiset vuosilautaset ripustettiin seinille vuonna 1976, ja uusia lautasia julkaistiin 1990-luvun loppuun. Mutta ovatko nämä keräilysuosikit säilyttäneet arvonsa?
Julkaistu: 13.1.2021

Minä kylvän kyyhättelen luojan sormien lovitse, käen kautta kaikkivallan tälle maalle kasvavalle, ahollen ylenevälle. Nämä Kalevalan säkeet ja niiden pohjalta tehty kuva-aihe avasivat Arabian Kalevala-vuosilautasten sarjan vuonna 1976. Kaikkiaan 24 vuoden ajan yritys julkisti vuosittain uuden Kalevalan tapahtumiin pohjautuvan koristelautasen.

Kuva-aiheet suunnitteli tehtaan pitkäaikainen koristesuunnittelija Raija Uosikkinen (1923–2004). Hänen Kalevala-tulkintansa on maanläheinen ja tunnelmaltaan rauhallinen. Hän kuvaa ikiaikaisia kertomuksia primitiivisen jylhästi ja vailla suurta draamaa toisin kuin vaikka Akseli Gallén-Kallela tunnetuissa maalauksissaan. Sävymaailmassa korostuvat tummat maavärit ruskea, okra ja syvä koboltinsininen – kaikki 1970-luvun suosikkivärejä ja keramiikalle tyypillisiä lasitevärejä.

Heti ensimmäinen Kalevala-vuosilautanen osoittautui myyntimenestykseksi.
Raija Uosikkisen Kalevala-aiheisten vuosilautasten kuvamaailmassa näkyy selvästi 1970-luvulla suosittu slaavilainen estetiikka ilmaisukeinoineen.

Kalevala-lautaset suunnitellut Uosikkinen hallitsi eri tyylit perinteisistä kukkakoristeista moderneihin kuvioihin. Tänä päivänä laajasta, satoja koristeita käsittävästä tuotannosta suosituimmiksi ovat nousseet Emilia-sarja, Pomona-purkit sekä itämaishenkinen Ali-koriste. Ideoita Uosikkinen imi niin kotimaan luonnosta, kaukomatkoilta kuin omasta arkielämästään. Eläkkeelle Uosikkinen jäi vuonna 1988.

Heti ensimmäinen Kalevala-vuosilautanen osoittautui myyntimenestykseksi, joten seuraavana vuonna Arabia panosti sen mainontaan. Kalevala-vuosilautasia markkinoitiin Helsingin Sanomissa näyttävillä puolen sivun mainoksilla: ”Arabian vuosilautaset ovat kiintoisa suomalainen keräilyperinne. Sitä myös arvokkaampi, mitä useampia lautasia sinulla on.”

Valmistusmäärät kuitenkin pienenivät loppuvuosina, sillä innostus lautasiin hiipui, kun aika ajoi ohi jäyhän ruskean kuvamaailman.

Kalevala-vuosilautasia markkinoitiin keräily- ja lahjatuotteina. Esimerkiksi vuoden 1980 mainoksissa korostetaan, että vuosilautasia valmistetaan vain rajattu määrä ja esimerkkinä kerrotaan, että ensimmäisten vuosilautasten hinnat ovat nousseet jo kaksikymmentäkertaiseksi. Kuluttajia koukutettiin myös ennakkotilauskaavakkeilla, joka oli mukana myyntipakkauksessa. Näin pystyi tilaamaan vaikka saman tien seuraavankin vuoden lautasen.

Kaikkiaan Kalevala-vuosilautasia valmistettiin aina vuoteen 1999 asti, 24 erilaista kuva-aihetta. Valmistusmäärät kuitenkin pienenivät loppuvuosina, sillä innostus lautasiin hiipui, kun aika ajoi ohi jäyhän ruskean kuvamaailman. Niitä pidettiin ilmeeltään – ja myös konkreettisesti painoltaan – raskaina. Mutta myös vannoutuneita faneja löytyi.

Kalevala-vuosilautaset ovat osa suomalaiskoteihin suorastaan vyöryneitä koriste-esineitä. Kun vielä 1950-luvulla kotien ilme oli riisuttu, elintason nousun johdosta 1960- ja 1970-luvulla alettiin hankkia kaikenlaista koristetavaraa. Arabia haistoi ajan hengen ja vastasi kysyntään tarjoamalla erityisesti sisustamiseen ja keräilyyn tarkoitettuja esineitä.

Nykyisin Kalevala-vuosilautasia näkee runsaasti kirpputoreilla sekä internetin myyntisivustoilla. Ne eivät kuulu himotuimpien keräilytuotteiden joukkoon, mutta kun sisustamisessa haetaan tällä hetkellä ideoita 1970-luvun värimaailmasta ja tyylistä, niille voi povata vähintäänkin hiljalleen nousevaa kysyntää. Toistaiseksi vuosilautasten nykyarvo on vain murto-osa niiden alkuperäisestä myyntihinnasta.

7 kommenttia