Meidän talo

45 000 lisälasku hirsimökistä, neljä kertaa teetetyt ikkunat, remontin tyrinyt ystävä – kun rakennusprojektit räjähtävät riidoiksi

45 000 lisälasku hirsimökistä, neljä kertaa teetetyt ikkunat, remontin tyrinyt ystävä – kun rakennusprojektit räjähtävät riidoiksi

Rakentamisessa ja remontoinnissa asiat harvoin sujuvat täysin kuten on suunniteltu. Ensi kertaa rakentavilla homma saattaa mennä kunnolla metsään. Lue kolme tarinaa.
Teksti Hanna Vilo
Kuvat All Over Press
Mainos

”Viime kesäkuussa sovimme urakoitsijan kanssa talon rakennuttamisesta. Sen jälkeen meidän piti valita sopiva ikkunantoimittaja. Valinnanvaraa oli vähän, sillä melkein kaikki toimittajat olivat heinäkuussa lomalla.

Ikkunayrityksen edustaja tuli käymään meillä mittauskäynnillä heinäkuun lopussa, ja sovimme ikkunoista. Emme kuitenkaan koskaan saaneet tilausvahvistusta emmekä rakennuttamisen ensikertalaisina osanneet sitä pyytää.

Elokuun lopussa aloimme ihmetellä, miksi ikkunantoimittajasta ei kuulu mitään. Otimme yhteyttä häneen. Mies vakuutti, että ikkunat ovat kohta tulossa. Soitimme myös tehtaalle.

Sieltä taas kerrottiin, että ikkunoita ei vielä ollut alettu edes tehdä. Myyntiedustaja oli lähtenyt kesälomalle laittamatta tilaustamme eteenpäin.

Vasta syyskuussa saimme ensimmäiset ovet ja ikkunat, mutta monet ikkunat olivat vääränkokoisia ja ovet vääräkätisiä, vaikka kaikki asiat oli käyty myyntiedustajan kanssa tarkkaan läpi. Kun yritimme keskustella asiasta, edustaja raivostui ja vaati, että maksamme kaikki uudelleen teetettävät ovet ja ikkunat itse. Kävimme kymmeniä tuloksettomia puhelin- ja meilikeskusteluja asiasta, eikä tilanne tuntunut liikkuvan lainkaan eteenpäin.

Vääränkokoisten ikkunoiden ja virheellisten ovien takia rakennustyöt seisoivat tontillamme välillä monta päivää. Rakennusmiehet olivat paikalla, mutta he eivät voineet tehdä mitään. Sisätöitä ei voitu aloittaa, ennen kuin ikkunat saatiin paikoilleen.

Ikkunat ja ovet tulivat lopulta neljässä eri erässä. Maksoi tietenkin hurjasti ekstraa teetättää ikkunatyöt neljään kertaan. Vieläkään kaikki ikkunat eivät ole oikeanlaisia. Rakennusmääräysten mukaista hätäpoistumistieikkunaa emme ole vieläkään saaneet, vaan jatkamme edelleen asian käsittelyä. Alkuperäisestätilauksesta on jo reilusti yli puoli vuotta. Minkäänlaista korvausta viivästymisistä emme ole saaneet.”

Hirsitalo tuli yli 45 000 euroa kalliimmaksi kuin piti

”Pari vuotta sitten aloimme suunnitella vapaa-ajan rakennuksen rakennuttamista Hämeeseen. Pyysimme tarjouksia eri firmoilta, ja tuttaviemme suosituksen perusteella päädyimme niistä yhteen.

Ensimmäinen yllätys tuli aivan alkuvaiheessa. Maansiirtotöistä kolahti tuplasti arvioitua suurempi lasku, yli 20 000 euroa ennakoitua enemmän.

Tontti kuulemma sijaitsi sortumavaara- alueella, ja työ vei sen takia huomattavasti suunniteltua enemmän aikaa. Hyväksyimme laskun.

Muuten rakennustyöt sujuivat hyvin. Seuraava rahaan liittyvä yllätys tuli yli vuosi rakennustöiden aloittamisesta. Talopakettia tilatessamme meille oli kerrottu, että keittiön ja kylpyhuoneiden kalusteet eivät kuulu hintaan. Samoin oli niiden asennuksen laita, mikä selvisi meille selvisi vasta asennusvaiheessa. Siitä tuli muutaman tuhannen euron lisälasku.

Rakennusprojektin aikana urakoitsija ei kertaakaan maininnut mitään kuluista. Sen takia arvelimme, että tarjouksessa esitetyt summat pitävät paikkansa. Projektin loppuvaiheessa saimme kuitenkin sähköurakointi- ja lvi-töistä laskun, joka tiputti silmät päästämme. Sähköurakoinnin laskun loppusumma oli 2,5 ja lvi-lasku 1,5 kertaa arvioitua korkeampi.

Sähköurakointi nousi arvioidusta 14 000 eurosta 37 000 euroon. Mieheni on juristi ja meilasi välittömästi sähköfirmalle, että emme maksa laskua. Hän ilmoitti myös olevansa valmis käsittelemään asiaa oikeudessa. Muutamien puheluiden ja meilien jälkeen pääsimme sopimukseen. Sovimme, että me, pääurakoitsija ja sähköfirma jaamme yllätyskulut kolmeen osaan, ja kaikki ottavat takkiin yhtä paljon. Lvi-laskun päätimme maksaa, sillä lisälasku oli vain muutama tuhat euroa.

Alkuperäinen kustannusarviomme oli jonkin verran yli 200 000 euroa. Kaiken kaikkiaan talomme tuli maksamaan yli 45 000 euroa enemmän kuin olimme arvioineet. Lopputulokseen olemme tyytyväisiä, mutta totta kai taloudelliset yllätykset harmittavat.”

Kaveri tyri remontin

"Ostimme perheen kanssa uuden, remontin tarpeessa olevan kodin. Päätin turvautua kaveriini, jolla on remonttifirma. Hän oli monta kertaa sanonut, että voi tulla auttamaan minua remontissa tarvittaessa.

Olen työni puolesta yhteyksissä ravintola-alan yrittäjiin, ja sain järjestettyä hyvän remonttidiilin kaverilleni. Vastalahjaksi hän lupasi tehdä remonttimme omalta osaltaan ilmaiseksi ja veloittaa vain tarvikkeista ja ammattitöistä, joita hän ei itse osaa. Hän lupasi remontoida kotimme ennen ravintolaurakkaa ja arvioi työn kestoksi viikon tai korkeintaan kaksi.

Meillä piti remontoida koko keittiö ja muiden huoneiden puulattiat. Kaverini aloitti lattioista. Lattian teossa hujahti koko viikko, ja saimme hienot lakatut puulattiat.

Seuraavalla viikolla kaverini ilmoitti, ettei ehdi tulemaan. Purin itse keittiötä odottaessani häntä. Mies ei ilmestynyt seuraavallakaan viikolla, vaan hän lähetti paikalle työmiehiään.

Vaimollani ja pojallani on pölyallergia. Olin sanonut moneen kertaan, että kaikki paikat täytyy suojata tarkkaan ennen töiden aloittamista. Kun tulin katsomaan, huomasin, että lattiat oli peitetty vain ohuilla pahvinpaloilla ja koko asunto oli täynnä kivisoraa ja pölyä niin, että siellä oli vaikea hengittää. Lisäksi uusi lautalattiamme oli täynnä pitkiä, syviä naarmuja.

Remontin piti olla täysin valmis joulukuun ensimmäisellä viikolla. Se viivästyi kolme viikkoa, sillä välillä rakennusmiehiä ei näkynyt missään. Muuttamaan pääsimme jouluaattona, kun työmiehet vihdoin saivat veden ja sähköt päälle. Muutimme täydellisen kaaoksen keskelle ja jouduimme ostamaan monen tuhannen euron ilmanpuhdistimen, joka poistaa pölyä ilmasta.

Työmiehet tekivät remonttia vielä viikon ja hävisivät sitten. Kaikki viimeistelyt jäivät tekemättä.

Muutostamme on aikaa jo yli vuosi. Vieläkään olohuoneen ja keittiön listoja ei ole laitettu paikoilleen, osa oven karmeista on rikki ja tuhottu lattia korjaamatta.

Olen monta kertaa neuvotellut kaverini kanssa, jotta hän tulisi tekemään loput työt. Hän on lukuisia kertoja luvannut, ja olemme järjestäneet töistä vapaata sitä varten. Koskaan hän ei ole saapunut eikä vastannut puhelimeen.

Kaverini on pyytänyt rahaa remontista, mutten ole suostunut maksamaan. Koko projekti on jo maksanut tuhansia euroja arvioitua enemmän, koska olen joutunut palkkaamaan työmiehiä korjaamaan työn jälkiä. Putkimiehen ja sähkömiehen palkkasin itse, vaikka kaverini piti hankkia kaikki työmiehet.

Remontti rikkoi luonnollisesti kaveruuden. Opin myös, että remonttiprojektia täytyy koko ajan itse valvoa ja sopia kirjallisesti kaikista yksityiskohdista.”

Kuluttajaoikeusneuvoja: Muista kirjallinen sopimus

Paras tapa ehkäistä rakennus- ja remonttiprojektien ongelmia on sopia kaikesta mahdollisimman tarkkaan kirjallisesti. Kuluttajaoikeusneuvoja Jaana Kortteinen Kaakkois-Suomen maistraatista sanoo, että ilman kirjallista dokumenttia kuluttajaoikeusneuvojakaan ei juuri pysty auttamaan riitatilanteessa.

– Kannattaa kirjata urakan sisältö ja sovittu hinta, myös mahdollisen lisätyön hinta. Usein vanhoista taloista löytyy ikäviä yllätyksiä, jotka saattavat nostaa reilusti urakan kustannuksia.

Yleisimmin kuluttajaneuvontaan otetaan yhteyttä, koska loppulasku on paljon odotettua suurempi.

– Ensisijaisesti suosittelemme sovittelemaan asiaa suoraan urakoitsijan kanssa. Jos se ei tuota tulosta, voimme yrittää auttaa sovittelussa.

Kuluttajalla on oikeus saada selkeä erittely urakoitsijan tekemistä työtunneista. Jos ne tuntuvat edelleen korkeilta, kuluttaja tarvitsee ulkopuolisen asiantuntijan arvion asiasta.

– Kuluttajan kannattaa muistaa, että urakoitsijan työaikaa kuluu myös työmatkoihin ja tarvikkeiden hakemiseen. Hänellä on siis oikeus laskuttaa myös muusta kuin työmaalla vietetystä työajasta.

Työn viivästymiset esimerkiksi vääränlaisten tavarantoimitusten takia ovat yleisiä. Kortteinen suosittelee kirjaamaan jo urakkasopimukseen mahdolliset korvaukset viivästymisistä.

– Kuluttaja voi vaatia urakoitsijalta vahingonkorvauksia, jos viivästymisistä ei ole mainintaa urakkasopimuksessa. Hänen pitää pystyä kuitenkin selkeästi osoittamaan, millaista taloudellista menetystä niistä on aiheutunut.

Kuluttajaneuvonta auttaa myös silloin, kun valitukset koskevat työvirheitä. Kuluttaja voi pyytää asiasta ulkopuolisen asiantuntijan lausunnon. Jos tämä toteaa työn jäljen riittämättömäksi, kuluttaja voi korjauttaa asian toisella urakoitsijalla. Tarvittaessa kuluttajaoikeusneuvoja voi sovitella asiaa.

Lisää hyviä vinkkejä

  • Edes tuttuja ei kannata palkata pelkällä suullisella sopimuksella. Remontin aikana voidaan muistaa hyvin eri tavalla, mitä oikein on sovittu.
  • Sopikaa kaikista asioista kirjallisesti. Selvittäkää vastuualueet ja kirjatkaa, kuka tekee mitä ja kuka on vastuussa työn valmistumisesta.
  • Urakoitsijan kanssa kannattaa sopia maksuehto niin, että maksun saa vasta, kun työ on valmis. Sopikaa kaikki asiat tarkasti ja kirjallisesti eri toimittajien kanssa.
  • Pyytäkää myyntiedustajaa käymään tontilla ja kirjatkaa yhdessä kaikki yksityiskohdat, kuten kaikkien ovien kätisyydet.
  • Tavarantoimittajat eivät välttämättä osaa tai muista kaikkia rakennusmääräyksiä. Ottakaa itse niistä selvää ja pitäkää huoli, että niiden mukaan toimitaan.
  • Tarkistakaa, mitä kaikkea talopakettiin kuuluu. Asennukset maksavat helposti muutama tuhat euroa.
  • Olkaa rakennusprojektin aikana aktiivisia ja kysykää itse, pitävätkö arviokustannukset paikkansa.
  • Jättäkää rakennusprojektin loppuun merkittävä loppusumma, jonka urakoitsija saa vasta, kun olette hyväksyneet työn. Muuten rakennuttajan into viimeistelyyn usein laimenee.

Lue myös nämä jutut

Elämäni raskain muutto: ”Samalla päättyi parisuhde ja yksi unelma onnellisesta elämästä”

Vanha talo ja remontti – missä määrin kunnostaminen kannattaa?

Remonttikonkarin 8 oivallusta

Julkaistu: 15.10.2017
Katso myös nämä