Mainos

Haastattelussa muotoilun supertähti Patricia Urquiola

Mainos
Patricia Urquiola pokkasi ensimmäistä kertaa jaetun Tapio Wirkkala Rut Bryk -ni­mik­ko­pal­kin­non. Tapasimme muotoilijan Lontoossa.

Muotoilija Patricia Urquiola saapuu Cassinan tyylikkääseen showroomiin syksyisessä Lontoossa. Cassinan muotoilujohtaja on saapunut Milanosta esittelemään uusinta tuotantoaan. Kiireinen supertähti ottaa tottuneesti tilan haltuunsa heti ovesta astuttuaan. Hän tervehtii vieraat ja on pian jo matkalla tarkistamaan, että uudet tuotteet ovat edukseen näyttelytilassa: tyynyt pöyhitty, sohva juuri sopivassa kulmassa ja tuolit oikeilla etäisyyksillä toisistaan. Jo muutamalla pienellä liikkeellä hän tuntuu loihtivan tilan uusiksi ja huonekalut entistä houkuttelevimmiksi.

Yhtä taianomainen on Patricia Urquiolan kosketus muotoilijana. Hän huomioi kalusteiden pienimmätkin yksityiskohdat ja tiivistää tuotteeseen vain kaiken olennaisen tinkimättä tippaakaan mukavuudesta, ergonomiasta tai laadusta. Lopputuloksena on huipputason arjen luksusta, josta tunnistaa muotoilijan omintakeisen, persoonallisen kädenjäljen. Veistokselliset, arkkitehtoniset muodot yhdistyvät saumattomasti taidokkaisiin käsityömäisiin yksityiskohtiin.

– Hyödynnän artesaanin tavoin taideteollisia työtapoja, mutta samalla pyrin etsimään uusia tekniikoita ja ratkaisuja tutuille ideoille, Urquiola sanoo.

Patricia Urquiola palkittiin Tapio Wirkkala Rut Bryk -nimikkopalkinnolla. Jatkossa palkinto jaetaan joka kolmas vuosi.

Arjen luksusta Milanosta

Lontoon designviikolla arjen luksus oli yksi näkyvimpiä sisustamisen trendejä. Tätä edustavat Urquiolan Cassinalle suunnittelemat Gender-tuoli ja rahi. Kyseinen lepotuoli on eräänlainen kerrospukeutumisen ihme, jonka ilme vaihtuu pintamateriaaleja ja värejä yhdistelemällä. Ylellisen Beam-sohvasarjan taivuteltavia pehmusteita puolestaan jäsentää terävä, sädemäinen jalkaosa.

– Idea määrittelee valittavat materiaalit ja sen, miten niitä käytetään. Materiaalien suhteen olen ennakkoluuloton, Urquiola sanoo.

Keväällä Milanon huonekalumessuilla oli – jälleen kerran – esillä hämmästyttävä valikoima Urquiolan uutta tuotantoa: jättimäisten vöiden sitoma Belt-sohva (Moroso), leikkisä Glove-up-nojatuoli (Molteni), geometrialla ja terävillä pintamuodoilla leikittelevä Trama-muoviastiasto (Kartell) sekä art deco -henkisiä Urkiola-teräsastioita Georg Jensenille (pääkuvassa yllä). Laadukkaita, huippuunsa suunniteltuja ja parhaista materiaaleista valmistettuja tuotteita, jollaisista syntyy tulevaisuuden klassikoita.

Patricia Urquiolan nimi on ollut laadun tae jo pitkään lukemattomille kansainvälisille huippubrändeille. Listalla on sellaisia valmistajia kuin Agape, Alessi, Axor-Hansgrohe, B&B Italia, Baccarat, Boffi, Budri, De Padova, Driade, Ferragamo, Flos, Gan, Glas Italia, Haworth, Kettal, Kvadrat, Listone Giordano, Louis Vuitton, Mutina, Rosenthal ja Verywood. Urquiola on suunnitellut näyttelytiloja niin BMW:lle kuin Missonille, Moltenille ja Cassinalle, sekä arkkitehtuuria ja sisustussuunnittelua muun muassa hotelleille.

Milanossa Spazio Pontacciossa esiteltiin myös Patricia Urquiolan ja taiteilija Federico Pepen moderneja tilataideteoksia, joissa oli käytetty perinteistä lyijylasitekniikkaa. Voi vain ihailla: uskomattoman tuottelias teollinen muotoilija, jolla riittää aikaa ja energiaa myös taideprojekteille, arkkitehtuurille ja sisustussuunnittelulle. 

– Suunnittelijana minulle on tärkeää poistua ajoittain omalta mukavuusalueeltani, Urquiola sanoo.

Gender-lepotuoli ja Beam-sohva, Cassina.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Muotoilun tähtikaartia koolla Espoossa

Tänään 18.10.2016, Rut Brykin satavuotispäivänä, Patricia Urquiola vastaanottaa kaikkien aikojen ensimmäisen Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinnon Suomessa, Espoon modernin taiteen museo Emmassa. Tapio Wirkkala Rut Bryk -säätiön uusi nimikkopalkinto päättää tapahtumarikkaan juhlavuoden. Säätiön kutsumina palkinnon saajan ovat valinneet muotoilijat Harri Koskinen ja Ilkka Suppanen.

Teollinen muotoilija, Iittalan muotoilujohtaja Harri Koskinen kommentoi Patricia Urquiolan (s. 1961) valintaa: ”Urquiolan valinnassa kiteytyy moni asia. Suunnittelijana hänen sommittelutaitonsa on ilmiömäinen. Hän oivaltaa tuotteen materiaalin ja massoittelun suhteet. Urquiolan tuotanto on runsasta ja rikasta. Hän hyödyntää artesaanin otteella taideteollista käsityötä, luoden samalla uutta modernia kuvastoa ja kokeillen uusia työtapoja”.

Tapio Wirkkala ja Rut Bryk olivat omalla muotoilullaan tähtinä 1950–60-luvuilla Milanon muotoilutriennaaleissa nostamassa sodanjälkeistä suomalaista muotoilua maailmankartalle. Nyt muotoilijoiden nimeä kantava säätiö muistaa myös Milanoa palkitessaan espanjalaissyntyisen Patricia Urquiolan, jonka oma muotoilutoimisto on toiminut vuodesta 2001 Milanossa.

Urquiolan muotoilussa voi yllättäen jopa nähdä yhtymäkohtia Wirkkalan sekä Brykin tapaan muotoilla. Hän paitsi hyödyntää taideteollisia työtapoja ja ammentaa perinteistä, myös kokeilee ja yhdistelee ennakkoluulottomasti värejä ja vastakohtaisia materiaaleja, kuten nahkaa, terästä, villaa, puuta, lasia, posliinia ja muovia. Esineissä on linjakkuutta, rohkeaa muotokieltä sekä uteliasta tutkiskelua: kontrasteja, särmiä, jopa rosoa.

Esimerkiksi käy Urquiolan suunnittelema muodokas Asterias-pöytä (Molteni, 2016), joka on saanut inspiraationsa meksikolaisesta kaktuksesta. Pöydän veistoksellinen jalka on 3D-printattu kuudesta osasta. Tai ylelliset, Nepalissa käsin kudotut Visioni-matot, joissa ikiaikaiset materiaalit – silkki ja Himalajan villa – yhdistyvät moderniin, geometriseen kuvakieleen (CC-Tapis, 2016). Arkkitehtonista otetta ja veistoksellisuutta ovat luotsanneet taatusti oikeaan suuntaan myös Urquiolan varhaiset oppi-isät Italiassa: arkkitehti Achille Castiglione opettajana ja työtoverina sekä arkkitehti Vico Magistretti huonekaluvalmistaja DePadovalla.

Paricia Urquiola tunnistetaan myös Suomessa muun muassa Cappellinin, Foscarinin, Kartellin ja Moroson huonekaluklassikoista. Urquiola on monin tavoin onnistunut valinta ensimmäisen Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinnon saajaksi. Palkintona on uniikki, Tapio Wirkkalan alkuperäisen suunnitelman mukainen pienoisveistos. Milano ja Helsinki kohtaavat jälleen kerran muotoilun merkeissä.

Trama-astiat, Kartell.

Teksti: Aila Svenskberg

Kommentit

Kysy, tai kerro miten onnistuit!
Kommentit (0)