Ikkunan takuuaika

Mainos


Jetta-talomme on valmistunut vuonna 2001. Ikkunat ovat kiinteitä ja monilasisia (Tamglass). Yksi olohuoneen ikkunoista ”falskaa” ja väliin pääsee huurua ja pölyä.


Ilmoitimme tilanteesta talomyyjälle, joka kävi tarkistamassa ikkunan ja sanoi, ettei se kuulu talon 10 vuoden takuun piikkiin. Voiko olla näin vai huijattiinko meitä? Kaikki muut talotoimittajat ovat sanoneet sen kuuluvan takuun piiriin.

Teksti Meidän Talo

Asiantuntija vastaa:


Rakentamista ja sen laatua ohjataan meillä useilla ohjeilla, määräyksillä, asetuksilla ja lailla. Lakia mukaillen rakennustuotteen, kuten ikkunan, ”tulee ominaisuuksiltaan olla sellainen, että se täyttää rakentamiselle asetetut olennaiset vaatimukset tavanomaisella kunnossapidolla taloudellisesti perustellun käyttöiän ajan.” Kun tuotteella on CE-merkintäoikeus, tuotteen katsotaan täyttävän sille asetetut tekniset vaatimukset.


Tasolasiyhdistys on määrittänyt eristyslasielementeille viiden vuoden takuuajan. Tosin jos tuotteessa on valmistus- tai käsittelyvirhe, katsoisin viiden vuoden takuuajan olevan merkityksettömän. Tuota aikarajaa ei voi mitenkään pitää perusteltuna, koska ikkuna on niinkin olennainen ja kallis osa rakennusta ja sen toimivuutta. Nykyisin melkein tuotteella kuin tuotteella on 10 vuoden takuuaika, jos ne ovat osia oleellisista talon rakenteista.


Olipa outo kommentti myyjältä, jonka uskoisi ymmärtävän talotoimitukseen liittyvät myyjän ja valmistajan vastuut ja mainosarvot. Jos ikkunat kuuluivat talokauppaan, ensimmäinen kontaktikohde valituksen suhteen on talotoimituksen myyjä. Olisi ollut myyjänkin edun mukaista olla asiassa aktiivinen ja hoitaa viallinen ikkuna kuntoon.


Talotoimituksen yhteydessä luovutetuissa asiakirjoissa pitäisi olla paperi, jossa on maininta ikkunoiden takuuajasta sekä milloin se alkaa. Tarkista siis asiakirjat.


Toki voi olla niinkin, että myyjä tarkoitti Jetta-talotoimitukseen kuuluvaa takuuta, joka ei sisällä lasien takuuta, jolloin hänen olisi pitänyt selvittää asia.


En löytänyt Tamglassin enkä Pilkingtonin nettisivuilta mainintaa eristyslaseille annettavasta takuuajasta, mikä on olennainen ja tarkoitushakuiselta tuntuva puute.


Mitä tulee eristyslasien valmistukseen, niin tarkista, missä kohdin lasien välissä oleva metallilista on jatkettu. Jatkos ei koskaan, ainakaan hyvin tehdyissä tuotteissa, saa nykyisin olla kulmissa. Jatkoksen olisi hyvä olla vähintään 70 mm kulmasta.


Vaikka viiden vuoden aikaraja on umpeutunut, reklamoi myyjää kirjallisesti asiasta ja vaadi välitöntä ikkunan vaihtoa, koska siinä on täytynyt olla käsittely- tai valmistusvirhe. Ilmoita myös, mikä on aikataulu ikkunan korjaamiseen. Sen tulisi olla kohtuullisen pitkä, ottaen huomioon yrityksen muu toiminta.


Ellei mitään tapahdu, niin seuraavaksi tulisi ottaa yhteyttä ikkunan valmistajaan. Ole määrätietoinen ja vaativa asiassa. Muista, että vaikka ikkunaan tulisi moinen vika takuuajan jälkeenkin, on tuotteen virhevastuupykälät tukenasi.


Asia olisi hyvä viedä myös kuluttajavalitusportaisiin, jotta eristyslasielementeille saataisiin vähintään 10 vuoden takuuajat.


Kun nykybuumina on vaihtaa vanhat hyväkuntoiset kaksilasi-ikkunat uusiin eristyslasi-ikkunoihin, tulee mieleeni muistuttaa, että turvallisin ja taloudellisin vaihtoehto olisi lisätä pokien väliin kolmas lasi suoraan vanhaan pokaan tai asentaa uusi poka laseineen vanhojen pokien väliin.

Julkaistu: 19.1.2009
Katso myös nämä