Autot ruostuvat tallissa

Mainos


1960-luvulla rakennetun rivitalomme päädyssä on autotalli kahdessa kerroksessa. Välipohja on betonia, ja rakennekuvissa maininta raaka- ja pintavaluista, mutta ei muuta! Betonilaatan hiushalkeamien läpi valuu vettä, joka kastelee ja likaa alla olevat autot.




Nyt kun kylämme katuja on vielä alettu suolata, niin haitat ovat alatallin puolella jo sietämättömät. Tuntuu kuin autot ja muut alla olevat tavarat ruostuisivat silmissä.




Yläpuolen talleissa ei ole mitään ongelmia, ja koska niiden käyttäjät istuvat taloyhtiön hallituksessa, mitään ei tapahdu. Betonilaatan läpi johdettu vuotava patteriputki on korjattu kerran.




Miten tilanteen saa kuntoon ja millaisin rakentein? Pitäisikö jättää vastike maksamatta, koska tallia ei voi käyttää?

Teksti Meidän Talo

Asiantuntija vastaa:

Tuo kuvaamasi “mitään ei tapahdu” -tilanne on aika yleinen. Jotta hommat alkaisivat toimia, on yritettävä vaikuttaa hallituksen kokoonpanoon niin, että sinne valitaan aktiiviset, osaavat ja asukkaiden toivomuksia kuuntelevat ihmiset. Niitä, joista ”on hienoa olla hallituksessa” mutta eivät kokouksissa avaa suutaan tai muuten saa aikaiseksi mitään yhteisten asioiden eteen, ei tulisi hallitukseen valita.



Jos tuntuu, että asioita ei hoideta riittävän hyvin, on syytä keskustella muiden asiasta kiinnostuneiden asukkaiden kanssa, kerätä nimilistoja ja laatia ehdotuksia hallitukselle tai yhtiökokoukselle, vaikka se tuntuisi vaikealta.



Vastiketta ei saisi koskaan jättää maksamatta, koska siitä seuraisi perintäprosessi ja pahimmassa tapauksessa autotallin haltuunotto taloyhtiölle. Häviäjänä on siis useimmiten osakas.



Vielä 1960-luvulla uskottiin, että betonirakenne vaatii ja kestää veden vaikutusta. Se saattoi pitää paikkansa, koska tuohon aikaan sadeveden happamuus oli pääsääntöisesti neutraalia. Öljyn polttaminen oli vasta alkutekijöissään ja ilmakehän rikkipitoisuutta muokkasivat vain tulivuoret. Nythän tilanne on saastumisen johdosta aivan toinen.



Vaikka kuinka yrittäisin löytää perusteita suolan käytölle lumen sulattamisessa, pidän sitä täysin käsittämättömänä. Suola on luonnolle yhtä ongelmallinen ja “laillistettu” ympäristömyrkky kuin öljyn poltosta vapautuva rikki. Suola muokkaa lumesta möhjöä, joka pienentää auton renkaiden ja kenkien pitoa, kulkeutuu asuntoihin liaten kaikki paikat, hajottaa betonirakenteita ja ruostuttaa teräkset. Suola pilaa myös pohjavesiä ja muuttaa kasvillisuuden elinolosuhteet sekä sen kasvun geenitasolla vielä tuntemattomaan tilaan.



Yläpuolen autotallin lattiasta puuttuu vedeneristys sekä ilmeisesti myös yläpuolisen lattian vettäohjaava kaltevuus ja lattiakaivot. Jotta autotallin välipohja saataisiin kuntoon, pitäisi sen pintalaatta poistaa.





Laatta irtoaa hyvin, kun se sahataan paloihin ja piikataan irti. Sen jälkeen porataan syvennykset lattiakaivoille valittuihin paikkoihin. Alla olevan betonipinnan huolellisen puhdistuksen jälkeen tulee tartuntaprimer, lattiakaivoille johtava kallistusvalu, tartuntabitumointi, hitsattava kumibitumikermi tuotevalmistajan ohjeen mukaan ja laakerikerros varmistamaan, ettei betoni tartu vedeneristeeseen.



Pintavaluun tehdään kallistukset lattiakaivoille ja valun yhteydessä yläpintaan laitetaan kulutusta parantava pinnoite, esimerkiksi Mastertop 100, sekä jälkihoitoaineeksi Masterkure.



Väliaikaisena ratkaisuna voisi olla välipohjan alapuolelle ripustettu aluskate, jolla tippuva suolavesi ohjataan sopivaan kohtaan alapuolen tallia. Tosin alapuolisenkin tallin betonilaatta vaatii remonttia. Siis suolasta kastunut ja vioittunut betonilaatan osuus tai koko laatta piikataan pois ja tilalle tehdään kulutus- ja suojapinnoitteella sekä kallistuksilla varustettu uusi lattia.

Julkaistu: 22.3.2011
Katso myös nämä