Yo-eväät, jotka auttavat jaksamaan – näiden herkkujen voimalla abit ahertavat ylioppilaskirjoituksissa & 13 reseptivinkkiä

1


Yo-eväät, jotka auttavat jaksamaan – näiden herkkujen voimalla abit ahertavat ylioppilaskirjoituksissa & 13 reseptivinkkiä

Yo-eväät on hyvä suunnitella jo ennen h-hetkeä edeltävää aamua. Mukaan kannattaa pakata tarpeeksi ruokaa ja juomaa, jotta vatsa ei ala kurnia tunteja kestävän kokeen aikana. Kysyimme kuudelta abilta, mitä eväitä he pakkaavat mukaansa kirjoituksiin. Vinkkaamme myös 13 reseptiä yo-eväisiin, jotka pitävät nälän loitolla!
Teksti Meillä kotona, Annika Elomaa
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

Yo-eväät auttavat jaksamaan useita tunteja kestävien ylioppilaskirjoitusten läpi. Eväiden suunnitteluun kannattaa käyttää tovi, jotta tärkeänä päivänä mukaan tulee pakattua sopivan täyttävää ja ravitsevaa muttei liian raskasta purtavaa.

Kysyimme kuudelta abilta, millaisilla eväillä he lähtevät kirjoituksiin.

Aino luottaa ylioppilaskirjoituksissa kana-pastasalaatin ja raakapatukoiden energiaan. Kunnollisen aterian nimeen vannoo myös Liida, jonka eväät koostuvat krutongeilla höystetystä kana-fetasalaatista, dipattavista kasviksista sekä karjalanpiirakoista. Makeannälän he molemmat aikovat taltuttaa suklaan ja karkin avulla.

Karjalanpiirakoihin ja erilaisiin kasviksiin turvautuu myös Pihla. Näiden lisäksi hän ottaa naposteltavaksi viinirypäleitä, pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä sekä purkin suklaavanukasta.

Trendiherkkujen rinnalla pintansa pitävät perinteiset eväsvaihtoehdot. Olli ja Onni aikovat täyttää vatsansa kirjoituksissa voileivillä. Samoilla linjoilla on Jassu, jonka eväsboksista löytyy kolmioleipä. Lisäksi sekä Olli, Onni että Jassu pakkaavat mukaansa kasviksia, hedelmiä ja pähkinöitä – sekä tietenkin herkkuja!

Juomissa haastateltavamme suosivat maustettuja kivennäisvesiä, vitamiinivesiä sekä virvoitusjuomia. Uupumusta ja väsähtämistä torjutaan kofeiinin voimin piristävillä energia- ja maitokahvijuomilla.

Täydellisten yo-eväiden kaava on loppupeleissä yksinkertainen: mukaan kannattaa varata mieluummin liikaa kuin liian vähän syötävää ja juotavaa, jottei nälkä tai jano yllätä. Yksi tarvitsee useita tunteja puurtaessaan kunnollisen lounaan, kun toinen taas saattaa pärjätä pienemmillä välipaloilla.

Hyvin pakatut tai kääreissä olevat ruoat ovat parhaita vaihtoehtoja yo-eväiksi. Erityisen sotkuisia ruokia kirjoituksiin ei kannata viedä. Esimerkiksi smoothiet, puurot, hedelmät, kasvikset ja salaatit kulkevat helposti mukana kannellisissa mukeissa tai rasioissa.

Vinkki!

Kylmäsäilytystä kaipaavat eväät kannattaa pitää jääkaapissa mahdollisimman pitkään ennen kokeeseen lähtöä. Esimerkiksi maito- tai lihatuotteita sisältävien eväiden syömistä ei myöskään kannata jättää viimeisille tunneille, sillä maku, koostumus ja säilyvyys voivat kärsiä.

Yo-eväät abeille – näillä resepteillä mieli pysyy virkeänä ylioppilaskirjoituksissa

Pientä huikopalaa

Kuivatut omenaviipaleet ovat mukavan rapsakkaa naposteltavaa. Terveelliset herkkupalat viimeistelee pieni vaniljan aromi. Näitä rouskutellessa ajatus rullaa!

Itse tehdyt myslipatukat on valmistettu kaurahiutaleista ja cashewpähkinöistä. Makua ja makeutta tuovat kuivatut karpalot sekä hunaja. Täydellinen välipala!

Raakapatukat antavat nopeasti energiaa silloin, kun sitä eniten tarvitsee. Patukoista voi helposti tehdä erilaisia versioita vaihtelemalla massaan käytettäviä hedelmiä ja pähkinöitä.

Terveellistä makeaa

Tuhti puuro käy vaikka lounaasta. Tämän tuorepuuron voi sekoittaa valmiiksi eväsrasiaan kirjoituksia edeltävänä iltana, joten sen saa helposti napattua mukaan aamun kiireessä.

Tämä pirtsakka smoothie saa makunsa ja värinsä sitrushedelmistä ja porkkanasta. Hippunen inkivääriä tuo kirjoituksiin pientä lisäpotkua ja kirkastaa mielen!

Onko se puuro... vai sittenkin smoothie? Niin tai näin, tuhti viljasmoothie pitää nälän kaukana pitkään ja saa aivot raksuttamaan.

Vihreää energiaa! Pehmeäksi surautetusta vihersmoothiesta riittää energiaa pitkäksi aikaa. Tämä herkku valmistetaan avokadosta, lehtikaalista, päärynästä ja kiivistä.

Chiapuuro on paitsi trendikäs myös ravintorikas yo-eväs. Chiapuuro valmistetaan tuorepuuron tapaan: siemenet laitetaan turpoamaan edellisenä iltana, ja aamulla jääkaapissa odottaa valmis herkkupuuro.

Isompaan nälkään

Ruokaisa kana-pastasalaatti pitää nälän loitolla ja mielen virkeänä! Valitse pastaksi täysjyväversio, joka nostaa energiatasoja maltillisesti. Lounasajan koittaessa tämä tulee todella tarpeeseen.

Pepperoni-pastasalaatin ehtii valmistaa vaikka aamutuimaan. Sipulit marinoituvat herkulliseksi pastan keittyessä, ja samalla ehtii pilkkoa muut salaattitarpeet. Nopea sekoitus ja valmista tuli!

Lähtöpassit nälälle! Välimerellinen pastasalaatti taltuttaa kurnivan vatsan nopsasti. Pastan lisäksi salaatissa maistuu feta, punasipuli ja paprika.

Värikäs kvinoa-kasviskulho on ravitsevuutensa lisäksi täynnä silmänruokaa! Takaamme, että tällä eväällä stressaavasta päivästä selviää kunnialla.

Nizzalainen lounaspatonki kulkee kivasti mukana myös ylioppilaskirjoituksiin. Rapsakan täysjyväpatongin täytteenä on muun muassa tonnikalaa ja kananmunaa sekä runsaasti kasviksia. Erinomaista brain foodia siis!

Mitä sinä otit evääksi kirjoituksiin? Kerro kommenteissa!

Tekstiä muokattu 18.9.2018 klo 18.45. Poistettu maininta ylioppilaskirjoitusten koepapereista; lähes kaikki kokeet suoritetaan digitaalisessa muodossa.

Julkaistu: 18.9.2018