Meidän Mökki

Mökkimatkan rennoin osuus! Yhteysalus kuljettaa mökkeilijöitä Turun saaristossa – "Laivassa pälätetään, se on pääasia"

Mökkimatkan rennoin osuus! Yhteysalus kuljettaa mökkeilijöitä Turun saaristossa – "Laivassa pälätetään, se on pääasia"
Yhteysalus pidentää mökkikautta Turun saaristossa ja pelastaa vaikka venerikosta kärsivät. Lauttaliikenne mahdollistaa myös ikäihmisten mökkeilyn. Hyppäsimme kesällä 2019 perinteikkään M/S Islan kyytiin.

Joko kuuluu laivan ääni, Salme Koski kuulostelee.

Vielä hetki menee, ennen kuin yhteysalus M/S Isla kurvaa niemenkärjen takaa laituriin. Salme ja hänen siskonsa Eila Koski sekä Mirja Mild jatkavat kuulumisten vaihtamista. Kosken sisarukset ovat tulossa kauppa- ja kyläreissulta takaisin mökeilleen. Mirja on kotimatkalla.

– Viihdymme kesällä pitkiä jaksoja saaressa, Eila Koski kertoo.

Hän mökkeilee sisarusten isovanhempien vanhassa asuintalossa, joka on entinen luotsitalo, ja Salme on rakennuttanut itselleen oman ”piilomökin”. Siskosten tavoin monella ennen Rymättylään ja nykyään Naantaliin kuuluvien saarien mökkiläisistä on sukusiteitä saaristoon. Yhteysaluksella kohtaavat asukkaat, saaristossa lapsuutensa asuneet ja uuden polven mökkiläiset.

Yhteysalus M/S Isla liikennöi säännöllisesti Rymättylän reittialueella. Aurinkoisella kesäsäällä matkanteko on vaivatonta niin miehistölle kuin matkustajille.
Kerttu Kaikkonen ja Isla-koira matkasivat yhteysaluksella.
Eila Kosken ja Mirja Mildin mukaan yhteysalus on elintärkeä.

Kosken sisarukset ja Mirja ovat liikkeellä jalkaisin. He ovat saapuneet yhteysalukselle Turun seudulla liikennöivällä Föli-bussilla.

– Yhteysalus on elintärkeä, Mirja sanoo.

– Varsinkin kaikille niille, joilla ei ole venettä, Salme lisää.

Mirja huomauttaa, että yhteysaluksella saa kuljetettua isoakin tavaraa.

– Eikä kelirikkoaikana pääsisi muuten kulkemaan lainkaan.

Talvisin Rymättylän saariin on kuljettu jääteitä pitkin, mutta viime talvina jäät eivät ole kantaneet. Jäät ovat Mirjan mukaan olleet lähinnä kiusaksi. Tätä juttua tehdessä kesä on kuitenkin kauneimmillaan, viikonloppu aluillaan ja yhteysalukselle nouseva väki hyvällä tuulella. Kaimansa kyytiin päässyt Isla-koira on lähes riemuissaan.

Laivassa pälätetään, se on pääasia. Joku tekee käsitöitä tai lukee.

Isla on emäntänsä Kerttu Kaikkosen seurassa matkalla Kertun tädin kesämökille.

Mökille asti ei pääse tietä pitkin, joten täti tulee hakemaan veneellä Kerttua ja Islaa yhteysaluslaiturilta. Aluksella Kertun ja Islan matka taittuu saaristomaisemia ihaillen ja meri-ilmasta nauttien.

Keljummalla kelillä jalankulkijat voivat matkustaa yhteysaluksen kajuutassa, jossa myös moni autolla liikkeellä oleva piipahtaa ainakin jäätelöostoksilla.

Kertun kokemuksen mukaan Islalla on aina hyvä tunnelma. Samaa sanovat muut matkaajat. M/S Islan miehistö ja liikennöitsijä saavat kaikilta kehuja.

– Paikallisia on haluttu kuunnella. Olen itsekin ollut laatimassa yhteysaluksen aikataulua, Mirja kiittelee.

Mirjan matka yhteysaluksella kestää 40–50 minuuttia. Aika kuluu leppoisasti.

– Laivassa pälätetään, se on pääasia. Joku tekee käsitöitä tai lukee.

Keijo ja Maire Wessmanin matka yhteysaluksella kestää noin 20 minuuttia. Pariskunta kuluttaa tuon ajan autossaan, mutta kaikki tutut tietenkin tervehditään.

– Isoisäni rakennutti mökkimme viereisen paikan, ja tätini hoiti paikallista puhelinlaitosta, Keijo kertoo.

Wessmanit kulkivat mökilleen veneellä Turusta asti, kunnes siirsivät veneen lähemmäksi mökkiä Rymättylään. Nykyisin Wessmaneilla ei enää ole omaa venettä, sillä veneily on Keijon mukaan liian kallista.

Leo Laiho teki matkaa autolla.

Kuljetus Savolaisella on Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa kokonaispalvelusopimus Rymättylän alueen liikennöinnistä. Se takaa ilmaisen kuljetuksen niin reittialueen asukkaille ja mökkiläisille kuin heidän autoilleen ja tavarakuljetuksilleen. Muiden kuin jalankulkijoiden pitää varata kuljetus ennakkoon, sillä M/S Islan tilat ovat rajalliset. Kerralla kyydissä kulkee kahdeksan henkilöautoa.

Julia Scheininin perhe on varautunut siihen, ettei paatilla aina ole tilaa tai etteivät aikataulut sovi yhteen. Siltä varalta on pieni moottorivene. Tammisaarelaisperhe viettää Julian miehen sukumökillä pidempiä aikoja kerralla.

– Jos talvella on hyvät luistelukelit, käymme mökillä myös silloin, Julia kertoo.

Perheen pikkumiehen Thorbjörnin iloksi kajuutassa on legoja, mutta kannellakin on äidin mukaan kiva hengata.

– Moottoriveneitä on jännä tähystää, Julia sanoo.

Yhteysaluksella vierähtävä aika on pitkämatkalaisille matkanteon rennoin osuus. Aluksella kulkevat osaavat arvostaa myös sitä, että mökille pääsee lähes kelillä kuin kelillä.

Perjantain viimeisellä vuorolla mökilleen suuntaavalle Lassi Virtaselle on käynyt ”äksidentti” veneen kanssa, ja Isla pelastaa tilanteen.

Lassi käy mökillään ahkerasti myös syksyisin ja talvisin, jolloin yhteysalus on erityisen tärkeä.

– Syksyllä keli voi olla mikä tahansa, ja silloin oma vene ei ole mikään mukavuustekijä, hän toteaa.

– Naisystävä ei tykkää aallokosta, sanoo puolestaan Vesa Tuuli, joka kertoo mökkeilyn lisääntyneen, kun tie saatiin vedettyä mökkipihaan asti.

Aiemmin tie jäi noin 400 metrin päähän mökistä. Raumalta töistä mökilleen palaava ja vitsikkäällä tuulella oleva mies veistelee, että kaljakorin kantaminen alkoi käydä raskaaksi.

– Tämä on ihan unelma. Maanantaiaamunakin ehtii hyvin töihin, hän kiittelee.

Vesa Tuuli kertoo mökkeilyn lisääntyneen, kun tie saatiin vedettyä mökkipihaan asti.
Islan kyydissä tekivät matkaa myös Sandra ja Sara.
Yhteysaluksen kippari Jorma Saarinen ja kansimies Valtteri Aaltonen pitävät huolta sekä M/S Islasta että matkustajien turvallisuudesta.

Komentosillalla on Vesalla ja monella muulla tapana käydä kuuntelemassa viimeisimmät juorut. Kippari Jorma ”Jope” Saarinen ja kansimies Valtteri Aaltonen ovat tosin sitä mieltä, että juorut kulkevat toisinpäin.

– Me kuuntelemme juorut ja yritämme mahdollisimman vähän olla levittämättä niitä eteenpäin, he virnuilevat.

Miehistö tuntee suunnilleen kaikki yhteysaluksella liikkuvat. Heidän mukaansa Islalla kulkee kesällä 20–100 henkeä päivässä viikonpäivästä ja säästä riippuen. Talvella väkimäärä tippuu 10–20 henkeen päivässä.

Taannoisen liikenneministerin Anne Bernerin saaristoliikenteelle kaavailemat maksut pistävät yhteysalusliikenteen käyttäjät mietteliääksi. Saariston asukkaille ja yrittäjille ajatus on kauhistus.

– Ehkä ei tulisi niin usein käytyä autolla mökillä, jos vesiyhteys tulisi maksulliseksi, Julia pohtii.

– Periaatteessa mökkiläiset voisivat maksaa jotain huvikäytöstään, mutta se on kaksipiippuinen juttu. Jos kuljetuksesta tulee liian kallista, ihmiset eivät enää nouse kyytiin, Vesa miettii.

Juha Pulli ja Olli Piironen nousevat kyytiin Islan kääntyessä paluumatkalle.
”Onk hylkei näkyny? Onk haakoi näkyny? Joko merimetsot on lähteny?” Siinä ovat Jope-kipparin ja kansimies Valtterin mukaan mökkiläisten tyypillisimmät puheenaiheet.
Muiden kuin jalankulkijoiden pitää varata kuljetus ennakkoon, sillä M/S Islan tilat ovat rajalliset. Kerralla kyydissä kulkee kahdeksan henkilöautoa. Matkanteko on maksutonta niin asukkaille kuin mökkiläisille.

Isla kääntyy paluumatkalle, ja kyytiin ovat tulleet pikkuserkukset Juha Pulli ja Olli Piironen. Juha on lähdössä rippijuhliin, ja Ollilla on tiedossa lastenlasten vierailu.

Ollilla on peräkärry mukanaan, sillä hänellä oli mökille mennessä takka kyydissään. Kummankin miehen sukujuuret ovat Pakinaisissa. Saarella kasvanut Olli on tietopankki, jolla riittää tarinaa saarten ja yhteysalusliikenteen historiasta. Puheissa vilahtelevat kansakoulu, posti, Nelman ja Aatun kauppa sekä evakot, joihin Ollin ja Juhankin sukulaiset lukeutuvat.

Enää saarilla ei ole yhteysaluksen lisäksi muita palveluja, mutta kerran kesässä Isla tuo väkeä laituritansseihin emäsaareen Pakinaisiin.

Puheenaiheet vaihtuvat tällä perinteikkäällä paatilla. Kesäisen kauniina perjantaina suuria murheita ei ole kellään.

– Onk hylkei tai haahkoi näkyny, joko merimetsot on lähteny, Jope-kippari ja kansimies Valtteri listaavat mökkiläisten tyypillisimpiä puheenaiheita.

Ruotsalaisten saaressa mökkeilevät juniorit ovat koko viikon jaksaneet huiskutella Islalle. He saavat nyt palkkioksi kunnon tervehdystöräytyksen.

Mökkiläiset pitävät liikenteen vireänä

Elämä Rymättylän saarilla on 1960-luvun jälkeen hiljentynyt. Nykyisin Ruotsalaisissa, Pakinaisissa ja Korvenmaalla on laskutavasta riippuen enää kymmenkunta vakituista asukasta. Autioiksi saaret eivät kuitenkaan ole jääneet, mistä pitävät huolen mökkiläiset.

Naantalin kaupungin vuoden 2018 tietojen mukaan Ruotsalaisissa, Pakinaisissa ja Korvenmaalla on noin 150 vapaa-ajanasuntoa. Suurin osa mökkiläisistä on varsinaissuomalaisia, ja vain noin 14 prosenttia tulee Varsinais-Suomen ulkopuolelta.

Yhteysalusliikenne saarille on kehittynyt vähitellen. Aikanaan, kun saarilla oli runsaasti vakituista asutusta, yhteysalus kävi kerran viikossa. Kun yhteysalus alkoi liikennöidä joka toinen päivä, saarelaiset iloitsivat elämisen edellytysten parantuneen.

M/S Isla on liikennöinyt Rymättylän reitillä vuodesta 2014 alkaen Kuljetus Savolaisen voitettua kilpailutuksen.

Reitin matkustajamäärät ovat Kuljetus Savolaisen toimintavuosien aikana vaihdelleet 15 000–16 000:een. Ajoneuvojen määrä on kasvanut aloitusvuodesta jopa 800:lla ja oli vuonna 2017 jo yli 7 000 ajoneuvoa. Mökkiläisten tavarakuljetusten määrä on moninkertaistunut.

Julkaistu: 12.6.2020
Kommentoi »