Maku

Superruoka: rypsi

Superruoka: rypsi

Rypsi on Suomen tärkein öljykasvi, jonka siemenistä puristetaan ruokaöljyä. Rypsiöljyn sisältämät välttämättömät rasvahapot tekevät siitä ylivertaisen vaihtoehdon, jopa oliiviöljyyn verrattuna.
Teksti Uura Hagberg
Kuvat Satu Nyström
Mainos

Ravitsemussuositusten mukaan noin kolmannes ruokavaliomme energiasta pitäisi saada rasvasta. Rasvan laatuun kannattaa kiinnittää huomiota päivittäin. Kaksi kolmasosaa rasvasta tulisi olla pehmeää rasvaa. Leivän päälle levitteeksi suositellaan kasvimargariinia ja salaattiin loraus öljypohjaista kastiketta. Ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa kannattaa käyttää kasvimargariineja ja -levitteitä sekä öljyjä, erityisesti kotimaista rypsiöljyä.

Miksi juuri rypsiöljyä? Koska se sisältää vain vähän kovaa rasvaa ja runsaasti pehmeää, suositeltavaa rasvaa sekä välttämättömiä rasvahappoja: linolihappoa (omega-6) ja erityisesti alfalinoleenihappoa (omega-3). Rypsiöljyn rasvahappokoostumus on erinomainen, koska sen omega-6- ja omega-3-rasvahappojen suhde on optimaalinen. Rypsiöljyn E-vitamiinipitoisuus on myös varsin suuri.

Oliiviöljy ei ole maailmanmaineestaan huolimatta rypsin veroinen, koska se ei sisällä välttämättömiä rasvahappoja, kuten rypsiöljy. Rypsiöljyssä on veren rasva-arvoja alentavaa kasvissterolia nelinkertainen määrä oliiviöljyyn verrattuna.

Linoli- ja alfalinoleenihappo ovat ihmiselle välttämättömiä rasvahappoja, joita elimistö ei kykene itse valmistamaan, joten niitä on saatava ruoasta. Ne alentavat veren kolesterolipitoisuutta ja verenpainetta ja ovat tärkeitä rakenneosia solukalvoissa.

Elimistössä linolihaposta muodostuu arakidonihappoa, jota etenkin lapset tarvitsevat kasvuun sekä hermoston ja verisuoniston kehittymiseen. Alfalinoleenihaposta muodostuu EPA:a ja DHA:a, joita tarvitaan keskushermoston, silmän verkkokalvon ja kivesten solukalvojen rakennusaineina.

Rypsi ruoanlaitossa

Rypsiöljy sopii kaikkeen ruoanvalmistukseen. Erityisen hyvin rypsiöljy sopii paistamiseen, myös uppopaistoon ja friteeraukseen sekä grillaamiseen ja vokkaamiseen. Neutraalinen makuinen öljy toimii hyvin myös hiivataikinoissa, marinadeissa ja erilaisissa kastikkeissa. Rypsiöljy säilyy parhaiten viileässä paikassa valolta suojattuna – mieluiten jääkaapissa. Siellä se säilyy hyvälaatuisena usean kuukauden ajan.

Kylmäpuristetussa rypsiöljyssä on pähkinäinen maku. Se sisältää enemmän kasvissteroleita kuin tavallinen rypsiöljy. Öljy sopii niin kuumennettaviin kuin kylmiinkin ruokiin. Öljy saattaa kuitenkin kärsiä kuumennuksesta ja menettää terveelliset ominaisuutensa. Kokeile kylmäpuristettua öljyä erityisesti salaatinkastikkeisiin ja marinadeihin.

Margariinit ja kasvirasvalevitteet sisältävät usein runsaasti rypsiöljyä. Levitekäyttöön sopivat kaikki, mutta leivonnassa toimivat vain vähintään 60 % rasvaa sisältävät tuotteet.

Julkaistu: 29.4.2011
Katso myös nämä